Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/kuvataide
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Fontti, kehys, vai itse teos?

[17:08 20.9.2008] P.H.
Näillä sivuilla törmää aika usein asiaan, joka omasta mielestäni on aivan toisarvoinen.
Otetaan esimerkki. Valokuva jossa on kehykset, se saa kommentteja tyyliin
- hirvee mitkä kehykset
- olisit laittanut toisen väriset
- tms
Mitä tekemistä on sillä, onko jollain valokuvalla kehykset vai ei, eikö osata katsoa sitä itse kuvaa, sitä teosta joka on esille laitettu?
Huom itselläni ei ollut kehyksiä, mutta fontti on ja nimikirjoitus, siihen on aivan omat syynsä joita en ala erittelmään tässä.
Mutta sama asia pätee siinäkin olisiko liikaa pyydetty, että arvostelija keskittyisi olennaiseen eli työhön/teokseen eikä esim. signeeraukseen, sillä voi olla aivan oma tarkoitusperänsä, jonka tarkoituksen ei välttämättä tarvitse katsojalle aueta:)


[20:47 20.9.2008] P.P.
Huonot kehykset ja fontti pistävät silmään, ei siinä mitään sen ihmeellisempää. Ne molemmat voi ainakin digiteoksista ottaa aika helposti pois jos julkaisee vaikka täällä (esim. laittamalla nimimerkin omalle layerille). Toisaalta joskus ne voivat olla olennainen osa teosta, mutta silloin täytyy myös ottaa vastaan kritiikkiä niistä.


[18:15 21.9.2008] P.H.
Tottakai voi se on ihan helppo homma.
En sitä väittänytkään.
Kuvitelllaan
Otetaan öljyvärityö, jonka joku on vaikka viime vuonna tehnyt ja signeerannut sen ja päättää sen nyt julkaista aukeassa, mitä tapahtuisi- joku saisi hepulin - nimmari työ on pilalla:(
Nimmareita muuten kun oikein tarkaan katsoo näkyy useammassa työssä kuin luulisikaan:)



[10:16 22.9.2008] P.P.
Kyllä siihen öljyvärimaalaukseenkin voi laittaa liian ison, näkyvän ja ruman nimmarin. Mielestäni mahdollisimman huomaamaton signeeraus on hyvä ratkaisu, myös digitöissä.


[10:34 22.9.2008] M.H.
Ei ole kyse siitä että onko sitä nimmaria yleensä vai ei. Mutta jos nimmari ampuu työstä niin että se vie kaiken huomion, niin silloin on aivan sama mitä muuta siinä teoksessa on.. koska se jää vähemmälle huomiolle.

Jos otetaan esimerkiksi tuo mainitsemasi öljyväri ja nimmari siinä, jos nimmari on myös tehty öljyväreillä ja suht samoja värejä käytetty kuin itse teoksessakin niin se on ihan ok ja kuuluu asiaan. Tai voi se nimmari olla ampuvampikin jos se on spontaani ja vähän sellainen sotkuinen ja jos se sopii työhön (en osaa selittää) Mutta jos työ on tehty öljyväreillä ja jälkikäteen on digitaalisesti läntätty siihen fonttinimmari, niin kyllä se yleensä silmään iskee ja on ruma.



[18:47 22.9.2008] P.H.
Juu juu tajuttu kyllä on:)
Eikä ole vedetty herneitä.
Mutta vielä maalauksien signeerauksita, muistaako kukaan Särestöniemeä ja nimmareita:-)


[23:12 28.9.2008] J.L.
Särestöniemi rempaisi aina isot nimmarit, mutta silti ymmärsi tehdä ne usein väreillä jotka upposivat taustaan eivätkä nousseet pinnalle niin että veisivät huomiota itse työltä.


[02:36 1.10.2008] T.R.
Minulle aikanaan kun aloittelin harrastustani sanoi yksi töitäni katsonut ihminen, että sitten kun sinulla on nimeä kuin Nelimarkalla niin sitten voit laittaa signeerauksen poikittain, sillä silloin se on työssä se josta maksetaan, mutta siihen saakka laita se hiukan huomaamattomammaksi. Minusta neuvo oli hyvä.

Kehyksiin, signeeraukseen taikka fonttiin puututaan koska kuva on aina kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.


[17:20 5.10.2008] T.L.
Onhan niitäkin jotka aloittaa kuvan suunnittelun nimmarista. =) Jos kehykset ja nimmarit + sun muut ei ole olennaisia, niin tarviiko niitä, jos tarvii niin eiks niiden pitäis tukee teosta? En mie näe aina kuvaa itse kehyksiltä, mut toisaalta tää digiympäristö on silleen vähän hankala kun toi selain kehystää kaikkea.


[17:45 14.1.2009] J.L.
Jos kritisoitavaa löytyy ainoastaan nimmarista niin työ lienee kohtalaisen onnistunut, paitsi jos kyseessä on graffiti. ;)



[20:02 14.1.2009] Taide Opettaja
Ihan yksiselitteisesti: älä ikinä laita signeerausta kuvapuolelle. Kirjoita nimesi kankaan taakse.




[13:21 17.5.2009] Taiteen keräilijä
Ihan yksiselitteisesti: Signeeraa aina selkeästi ja mahdollisimman sponttaanisti kuvapuolelle.


Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty