Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/kuvataide
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Kuvataidealan valintakokeet

[08:56 3.6.2007] E.R.
Onko täällä ketään, jotka ovat hakeneet ja saaneet kutsun pääsykokeisiin johonkin kuvataide-alan kouluihin? Itselläni on huomenna Rovaniemellä pääsykoe, ja lisäksi on vielä pari muuta tulossa.

Tietääkö joku oikeastaan, millaisia kuvataiteen valintakokeet yleensä ovat? Vai onko niillä paljon yhteistä eri koulujen välillä? Oletteko joskus olleet esim. viikon kestävissä pääsykokeissa? Jos olet ollut, olisi kiva kuulla kokemuksia ja oliko esim. hyvin rankkaa ym.
Kiitän jo etukäteen.


[12:34 3.6.2007] K.S.
morjesta Enni!

Hieno juttu että olet päässyt kokeisiin, onnea!

Joo itse kuulun niihin jotka joutuivat käymään 5 päivän kokeet ja nukkumaan paikan päällä koko
ajan. Paikka oli tietty se Imatra ja populaa oli kokeissa sellainen 40 (kait). Oli hauskaa, osittain siksi että sai levittäytyä ympäri koulua tekemään koetehtäviä ja aikaa annettiin keskim. 7-8 h per tehtävä, joten sitäkin oli runsaasti. Sinä 5 pvän aikana ehti tutustua moniin ihmisiin ja jopa muodostui kaveripiirejä. Harmi vain että suurin osa niistä todella mukavista ihmisistä ei sitten päässyt sisälle, joihin ehdin tutustua.

Rankkaa taisi olla vain se, että mukana oli vain makuupatja ja sellainen kova makuualusta, joten nukkuminen oli hieman levotonta ;)

Lopuksi pidettiin myös jokaiselle henk.kohtainen haastattelu, joka jopa vähän jännitti aluksi. Mutta mukavaa sekin lopulta oli, saipahan vähän käsitystä paikan opettajista.

Toivottavasti tästä oli jotain apua :D

Vielä kerran onnea kokeisiin! Pidä vain käsi rentona piirtäessä niin hyvä tulee :). Huomasin viimeisistä töistäsi että sussa on tapahtunut selvää kehitystä!


[12:59 3.6.2007] T.I.
Tärkeetä tommosissa kokeissa on varmaan se, että saa suggeroitua ittensä semmoseen vapautuneeseen mielentilaan. Eli että ajatus ja käsi lentää. Rankkaahan tollaset kokeet on henkisesti ku kestää monta päivää ja pitää koko ajan ideoida ja pysyä aikataulussa, mutta eiköhän siellä pysty hauskaakin pitämään. Se on itestä kiinni.


[14:55 3.6.2007] S.K.
Mä en oo hakemassa varsinaisesti kuvataidealalle, mut mulla alkaa huomenna neljä päivää kestävät piirustuskokeet (haen siis Tampereen teknilliseen yliopistoon arkkitehtuurin koulutusohjelmaan)...
Olisin myös kiinnostunut, jos joku osais heittää jotain viime hetken vinkkejä tai kertoo kokemuksia..? .)


[16:16 3.6.2007] m. lester
Minä olin tuolla Lahdessa piirtämässä ja kuvaamassa neljä päivää. Tärkeimmältä tuntui se, että pysyi oman päänsä sisällä ja luki tehtävänannot pahuksen tarkkaan, varsinkin arviointiperusteet. Ihan kaikkeen ei etsitty luovan hulluuden alitajuista purkaumaa.

Aika moni katseli viereisiin pöytiin :( Mä koin parhaaksi luottaa omiin ideoihin ja kehitellä niitä, mikäli siltä tuntui. Pari tehtävää tein sitten pari kertaa.

Tavallaan se tilanne oli semmoinen, että kunkin homman omanlaisella sisäistämisellä sai raamit itselleen, sitten pommitti ja maalaili niitä raameja täyteen ideoilla ja rupesi tekemään. Usein tietty kaikki samanaikaisesti :)

Onnea!


[17:18 3.6.2007] T.I.
"Tavallaan se tilanne oli semmoinen, että kunkin homman omanlaisella sisäistämisellä sai raamit itselleen, sitten pommitti ja maalaili niitä raameja täyteen ideoilla ja rupesi tekemään."
Hyvin sanottu. Toi kuulostaa hyvältä ohjenuoralta tollasiin kokeisiin.


[23:56 3.6.2007] E.R.
Kiitos, ihan yllätyin, että näin monia vastauksia jo tullut. Ensimmäinen valintakoe alkaa huomenna ja kieltämättä vähäsen jännittääkin.

Kiitos K, oli mielenkiintoista kuulla Imatran kokemuksia, kun toinen valintakokeeni on juuri siellä. :) Luulin, että sinne valintakokeisiin olisi enemmänkin kutsuttu porukkaa, 40 kuulostaa aika vähältä.

T:, niinpä, jos saisi inspiraation päälle, niin eipä minkään pitäisi mennä kauhean pieleen. Eniten pelottaa se, jos menee lukkoon eikä hyviä ideoita vain tule. Toivotaan, ettei niin käy.. :)

M. L. Aivan, tehtävänannot ja arviointiperusteet ovat todella tärkeät. Toivottavasti tuolla ei näy toisilta ideoiden pöllimistä.. siinähän joutuu sitten yrittämään piilotella tekemisiään, ei ollenkaan kiva :/


[00:20 4.6.2007] K.S.
joo saatan muistaa väärin tuon lukumäärän.. se oli vuonna 2002 joten ne voi muuttua aika paljonkin eri vuosina :)

onnea vielä koitoksiin!


[01:26 4.6.2007] K.A.
Jos tulee mieleen sekä raju epäsovinnainen idea että siisti toimiva idea, toteuta se raju ja pistä vielä pahemmaksi. Siellä nimittäin pitää erottua joukosta että turtuneet valitsijat kiinnostuu, ja useimmat hakijat on tottunu jarruttelemaan koulussa.


[20:02 8.6.2007] E.R.
No niin, neljä päivää meni Rovaniemellä ja pääsin kakkosvaiheeseen. Siihenkin olen jo tyytyväinen ensi kerran yrittävänä. Ensi viikolla Imatra.. :)

Keijo, hyvä neuvo. Minä en ole oikeastaan kovin rajujen töiden ihminen, mutta tottakai tiettyä epäsovinnaisuutta saa aina olla. Ja joukosta erottuminen on hyvä asia.

Muuten, oliko joku aukealainen Kuopion muotoiluakatemian pääsykokeessa? Itse en sinne ehtinyt, vaikka hain.


[14:03 9.6.2007] L.M.
Enni: "Luulin, että sinne valintakokeisiin olisi enemmänkin kutsuttu porukkaa, 40 kuulostaa aika vähältä."

Yleensä melkein taidekoulusta riippumatta on tuntunut pääsykokelaitten määrä olevan 40-50, mutta Imatran ollessa kyseessä tuo tuntuu todella erikoiselta, kun siellä aloituspaikkojakin taitaa olla se 40 nykyään, kun Joensuunkin paikat siirrettiin sinne. En sitten tiedä, hakeekokaan sinne sen enempää. Iisi päästä sisään ainakin!



[20:42 9.6.2007] K.S.
Wou! 40 alotuspaikkaa nykysin Imatralla?! No johan ajat muuttuu.. aiemmin sisään pääsi alle parikymmentä.

Siellä alettiin kovalla urakalla uusimaan tiloja viime vuosina, varmaankin juuri tuon takia että Joensuun paikatkin siirtyvät sinne.

heh.. kuinkahan sekin lafka selviää niin isosta määrästä hörhöjä :D




[22:18 9.6.2007] M.A.
Eikös Lappeenrannan korutaideyksikkökin fuusioidu siihen lähiaikoina? Vilskettä siis riittää.


[22:27 9.6.2007] E.R.
Juu, olen kuullut, että Lappeenrannan koruyksikkö fuusioituu Imatralle, ja Joensuun nuorten amk-kuvataidekoulutus on lopetettu (?), kenties sitten ajatuksena että sen koulutuksen voi saman maakunnan alueella käydä Imatralla.

Luulisi, että Imatralle olisi enemmän nyt hakijoita, kun Joensuuhunkaan ei ole voinut hakea kuin aikuisopiskelijat. Tuntuisi tyhmältä mennä valintakokeisiin, jos hakijoita olisi se nelisen-viitisenkymmentä ja valittuja olisi 40 :D

Joku Rovaniemellä valintakokeessa myös ollut väitti Imatran tiloja huonoiksi, ehkä remppaaminen on siis paikallaan. :) Mutta se nähdään kai ensi viikolla, jos valintakoe on siellä koululla.


[22:54 12.6.2007] V.A.
Olen ollut Kuopion Muotoiluakatemian valintakokeissa vuonna... 2003 ja pääsinpä silloin sisäänkin. Kivaahan siellä oli. Tosin taitaa sielläkin riippua tuosta linjasta mille haet; tekstiilipuolelle oli varmaan vaan joku 40 hakijaa, parikymmentä sisään, että suht iisi.

Tsemppiä vaan kaikkiin kokeisiin, jolleivät ole jo kaikki ohi. Itse kävin pitkän pääsykoerumban tuolla teatterialan puolella tänä keväänä. Inhottaa vain niin se, että tiedon saa vasta heinäkuun 20 pv. tai jotain. Henkistä kidutusta tämä tiedon panttaaminen.


[01:36 13.6.2007] Kai Halmesvaara
Jos jotain kiinostaa ihan perustaitojen hiominen. Voi olla hyvä hakea jonnekkin hesan yliopistolle, ja sitten treenata tuola piirustuslaitoksella. Sinnehän pääsee yleensä sisään kun on vaan sisällä josasain yliopistolla.

Sielä on 2 luokkaa jossa toisessa on joku kolmisenkymmentä kipsipatsasta, jakkaroita ja telineitä. Sitten sielä on sellanen joku ehkä 50 neliöinen elävänmallin luokka. Malli poseeraa 3 kertaa viikossa olikohan se 3 tuntia per kerta.

Valaistus on vähän huono tällä hetkellä, sielä oli ennen iso pohjoseen päin oleva ikkuna malliluokassa, mutta siihen rakennettiin jotkut tuuletusputket tielle, nyt sielä on hirveesti sekalaisia valonlähteitä, kun vähän valoa tulee pohjoisesta, vähän etelästä, vähän kattolampuista ja sitten sellasesta isosta studio lampusta.

Kipsiluokanki ikkunat on etelään, toisaalta sielä pidetään yleensä verhoja kiinni ja kattolamppuja päällä tai sitten verhoista on avattu pieni rakonen, vastavaloa varten.

Sieltä saa laitoksen puolesta hiiltä ja paperia, jotka ei kyllä oo kummosia.

Samoin patsaat on aika huonoja osa. niitä ei taida olla koskaan pesty. Osassa on halkeamia ja tahroja. Valukin on suurimassa osassa todella kehnoa... Mutta kaipa ton on silti jotain, kipsipatsaat on aika kalliita ostaa kotiin.

Se laitos on auki normaalisti ma ja ti 13-17, ke 13-19.30 ja nyt kesällä 9:00-14:00... mutta siis sielä voi kuitenkin aina treenata olikohan se 12-20. Noi ajat on käytännössä niitä aikoja kun ne ovet on auki, sisällä voi luokassa olla aina kun porthania rakennus on auki.

http://www.helsinki.fi/taitu/taidehistoria/piirustuslaitos.htm


[15:15 16.6.2007] E.R.
Molemmat pääsykoeurakat ovat nyt ohi ja olo on väsynyt, mutta onnellinen. Olen vielä aika sekaisin, kun eilen oli tullut kirje, jossa kerrottiin, että minut on hyväksytty opiskelemaan Lapin yliopistoon kuvataidekasvatusta. :)

Ajattelin kertoa muita varten jotain pääsykokeista. Siis sellaisia, jotka kenties tulevaisuudessa hakevat opiskelemaan kuvataidetta.

Rovaniemellä oli parikin tehtävää, joissa piti piirtää tai maalata rakennettua ympäristöä, esim. sisä- tai ulkokuva yliopistolla. Arvosteluperusteina piirustustehtävässä, joka oli pääsykokeiden ensimmäinen tehtävä, olivat valot ja varjot ja tilavaikutelma. (Varmaan muutakin oli, mutta kerron mitä muistan.) Piti myös maalata yliopistolta näkymä, jossa näkyi rakennettua ja luontoa yhdessä. Yksi työ oli savityö, jossa piti kuvata tuuli ja työstä piti ilmetä liikettä ja tilan tuntua myös.

Yllättävin tehtävä oli sellainen, jossa ensin meille näytettiin hyvin lyhyt, noin minuutin videonpätkä porojen merkitsemisestä kertovasta dokumentista, ja sen jälkeen meidän tuli piirtää aiheesta sarjakuva. (Hankala tehtävä ainakin minulle, joka en ole koskaan poroja piirtänyt ja sarjakuvia olen tehnyt elämäni aikana ehkä 2 tuota ennen. Mutta ihan hyvin sekin meni.)

Pääsykokeen kolmannessa osassa (1. osa=ennakkotöiden perusteella pääsykokeisiin valittavat, 2. osa=2 ensimmäistä valintakoepäivää, jonka jälkeen n. puolet karsiutuivat pois jatkosta, 3. osa=3. ja 4. valintakoepäivä) tehtiin essee, suunniteltiin veistos (ei savesta vaan pari jollekin valmiille veistokselle) ja käytiin haastattelussa. Haastattelussa oli melko hankaliakin kysymyksiä, saatettiin kysyä esim. kumpi on tärkeämpää, olla kuvataiteenopettaja vai kasvattaja, mitä nuorten osalta on ollut viime aikoina paljon mediassa, mitä aihetta ei käsitellä mediassa nuorten elämästä tarpeeksi, jne. Soveltuvuus opettajaksi oli ilmeisesti tärkeämää kuin olla Suuri Daideilija.

Rovaniemellä aikaa oli jokaiseen tehtävään tasan neljä tuntia. Muutaman työn sai tehdä missä vain yliopistoa, osa tehtiin luokassa valvonnassa.

Imatralla pääsykoe kesti 5 päivää ja joka päivä oli yksi tehtävä (n. 5-7 tuntia) ja lisäksi tehtiin iltatehtävää. Iltatehtävä oli teos, jossa piti näkyä muinainen Venus (samantapainen kuin Villendorfin Venus) tunnistettavana. Päivätehtävinä oli mm. elävää mallia (piirustus ja maalaus, yht. kaksi päivää), ulkoluonnoksia ja rautalankaveistos. Myös yksi maisema maalattiin ja sarjakuva tehtiin. Haastattelu oli huomattavasti vapaampi ja rennompi kuin Rovaniemellä.

Samankaltaisuuksia siis oli molemmissa pääsykokeissa, yhteistä ainakin veistoksen suunnittelu, puhdas piirustustehtävä, maisemamaalaus esim. vesiväreillä, sarjakuva ja haastattelu. Näihin siis kannattaa muissakin pääsykokeissa varautua ja harjoitella vaikka maalaamalla kodistaan ulkoa vesivärimaalaus ja piirtämällä jokin sisätilapiirros, jos siis haluaa harjoitella pääsykoetta varten.


[18:33 19.6.2007] S.K.
itse hain kuopioon (vai onko se siilinjärvellä, siinä jossain rajalla) ingmanin käsi- ja taideteolliseen kuvallisen ilmaisun koulutusohjelmaan valokuvauslinjalle, pääsykoe oli sama kuin uusi kuva- ja mediataiteen linjalle hakiessa. Haastattelu, kolme piirustusta (Mikä eläin olisit ja omakuva sen eläimen pohjalta [väreillä], Piirrä kuva missä on kuva missä on kuva [väreillä] ja kolmantena piti piirtää 3-5 henkilökohtaista tavaraa lyijykynällä. Ja kaikki siis aakolmoselle.) Ainiin ja ennakkotehtävät.


[11:20 20.7.2007] N.H.
vaikka olisi miten hyvä niin pitää olla omanlainen. Lahden muotoiluinstituutin valintakokeessa meille kerrottiin että sisäänpääsijät valitaan niin että mahdollisimman erilaisia henkilöitä ja tyylejä. Ja jos on kolme saman tyylin edustajaa niin heistä pääsee vain yksi (jos sekään) vaikka kaikki olisivat todella hyviä. Mangatyylillä ei ainakaan pitkälle pötkitä, tai jos aikoo pötkiä niin saa olla todella lahjakas ja onnekas.. ja siltikin epäilen. Valintakokeessa kannattaa siis yrittää noudattaa kaikessa omaa tyyliään ja jos sellaista ei ole niin sitten pitää vain tehdä parhaansa.


[14:06 27.7.2007] K.P.
Minäkin menin omine ajatuksineni ja omalla tyylilläni Lahden muotoiluinstituutin koru- ja esinemuotoilun pääsykokeisiin ja yllätyksekseni pääsin sisään. Meille puolestaan sanottiin, että lahdessa etsitään uutta ja muokattavaa taiteilijasukupolvea, jolle ei ole vielä kehittynyt mitään ikäviä maneereja. Nelipäiväiset pääsykokeet olivat rankat, mutta todella antoisat ja mukavat. Vai mitä sanotte metsurin olkapääkorun suunnittelusta ja pelkästä sanomalehdestä juhlakengän vääntämisestä:D


[21:59 27.7.2007] T.I.
Arkkitehtuurin pääsykokeissa kehotettiin olemaan rohkeasti oma itsensä ja pitämään hauskaa. Ja unohtamaan kaikki mitä oli siihen astisessa elämässä oppinut tjsp :D Kyllä kai noissa kaikissa taide- ja taideteollisuuskoulujen pääsykokeissa pitää saada jotain tuoretta aikaan, jos mielii hyvät pisteet saada. Ite ainaki tein just tasan tarkkaan sitä mistä ite tykkään, enkä laskelmoinu yhtään ja sisään pääsin pääsykoekiintiössä, eli ihan hyvin meni ne kokeet. Sanoisin, että aika tärkeetä on just se, että pitää hauskaa siellä kokeissa, koska se tarkottaa sitä, että uskaltaa toteuttaa niitä omia rohkeita ideoita ilman, että pohtii mitä arvostelijat niistä mahtavat pitää. Sanoisin, että varmimmin ne kuitenkin tykkää juuri silloin kun ei yritä laskelmoida.

Tuolla arkkitehtuurin pääsykokeissa mitattiin kyllä aika tehokkaasti myös puhdasta teknistä osaamista, mutta sehän paranee vain harjoittelemalla. Pelkällä tekniikalla ei kuitenkaan välttämättä pitkälle pötkiä, koska hyväkään tekniikka ei sinänsä kerro hakijan potentiaalista juuri mitään.


[21:00 28.7.2007] E.R.
Tomi varmaan ihan oikeassa, kyllä omat ideat ym. ovat tärkeitä pääsykokeissa. Oma erottuva tyyli on varmaan myös eduksi.

Pääsin sekä Imatralle että Rovaniemelle, mutta päätin mennä Rovaniemelle. :) Luulen, että kuviksenopettajuus on enemmän kuitenkin mun juttu kuin kuvataiteilijana kituuttaminen.


[15:25 30.7.2007] L.B.
Onnittelut kaikille, jotka pääsivät sisälle hakemaansa paikkaan! :) Olisi kiva kuulla vielä niistä haastatteluista, minkä tyyppisiä juttuja kysytään, onko kyselijöitä useampia ja kuinka pitkä itse haastattelutilanne on?


[18:06 30.7.2007] L.M.
Turun taideakatemian haastattelut olivat ihan hirveät. Kysymyksiin, kuten "Mihin maailma tarvitsee taidetta" ja "Mikä on maailman suurin epäkohta" piti olla valmis vastaamaan välittömästi, ilman pohdinta-aikaa, ja vastaukseksi sai vain hymyttömiä mulkaisuja 4 haastattelijalta. Kankaanpään taidekoulun haastattelut olivat rennommat, 2-3 haastattelijaa kyselivät jotain yhteisten tuttujen kuulumisia ja omia suuntautumisintressejä taiteen alalla. Kankaanpään haastattelut eivät kyllä vaikuttaneetkaan sisäänottoon, toisin kuin Turussa, siksi ehkä oli iisimpi pitää rennompaa linjaa. Molemmissa haastatteluissa kyseltiin myös lempitaiteilijoita ja muuta, mitä nyt muistan.


[00:36 5.8.2007] K.A.
Ja jos ei pääse haluamaansa ammattiin valmistavaan oppilaitokseen, voi mennä hakemaan vauhtia semmoisesta taidekoulusta johon ei ole valintakokeita. Limingan taidekouluun pääsee koska vain.


[10:26 6.8.2007] E.R.
Lotta, kiitos :)

Haastattelussa Imatralla oltiin rennompia kuin Rovaniemellä. Imatralla haastattelutilanne oli huomattavasti mukavampi, Rovaniemellä oli Turun taideakatemian kaltaista melkein-mulkoilua ja kysyttiin vaikeampia kysymyksiä.

Kysymyksiä oli esim. siitä, mitä nuoriin liittyvää aihetta mediassa pitäisi käsitellä, tulisiko kuvataiteen opettajan olla ensisijaisesti kasvattaja vai opettaja, minkä arvelen olevan suurin haaste kuvataiteenopettajan työssä jne. Osa näistäkin tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, esimerkiksi tuo opettaja/kasvattaja-kysymys oli minusta paha. Ei voinut tietää, kumpaa he pitivät oikeampana vastauksena.

Haastattelijoita oli kolme ja heti huoneeseen tultuaan täytyi pitää pieni esitys, jossa kertoi tekemästään pääsykoetyöstä ja näytti sen heille. Haastattelijat olivat aika pokerinaamoja, vaikka hymyilivätkin välillä.

Kysymykset eivät silti välttämättä olleet yhtä pahoja kuin Turun taideakatemian kysymykset tuntuvat olleen.


[14:43 6.8.2007] K.V.
Itse käynyt ihan muualla haastatteluissa ja joskus joutunut oman sivutyön (opetus) takia haastattelemaan tulevia opiskelijakandidaatteja.

Siellä tehnyt juuri noita ns. hankalia kysymyksiä. Ainakin itsellä on ollut silloin haastattelussa periaate, että ns. oikeaa vastausta ei ole. Vaan että vastauksella kartoitetaan pitkälti haastateltavan näkemystä asiasta. Samalla siinä näkee ns. laskelmoinnin ei jos haastateltava pyrkii vastaamaan ns. varmoilla vastauksilla päästäkseeb läpi.

Esim. itse saattaisin vastata opettaja/ kasvattaja kysymykseen jotain sen suuntaista, että nykyään opettajan tehtävä ei ole antaa ainoata oikeata totuutta tai kasvattaa johnkin suuntaan. Vaan mieluummin pyrkiä antamaan vihjeitä, esimerkkiä jne. jotta oppilas ohjautuisi itse valitsemaansa suuntaan. Tms.

Olen jotenkin käsitänyt että osa oppilaitoksista hakaa ns. homogeenista helposti muokattavaa massaa ja toiset itsenäisiä ajattelutaidon omaavia tekijöitä.

Niin ja onnea haastatteluihin ja kouluihin päässeille.


[11:28 24.2.2008] Ujo Piimä
Mitäs osaisitte kertoa Pekka Halosen akatemiasta? Mitä mieltä täällä ollaan taidekouluisa pääkaupunkiseudulla?


Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty