Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Ykköstelyn rajoittaminen

Ensimmäinen sivu   Edellinen sivu   Seuraava sivu  



[13:33 9.10.2009] P.P.
Tuolla m:n järkevällä "logiikalla" suunnilleen kaikki Aukean työt saisivat ykkösen. Kannattaa vähän ajatella (m:n tapauksessa olisi varmaan melkoinen saavutus) että ylivoimaisesti suurin osa Aukean tekijöistä on harrastajia, jotkut jopa aloittelijoita, ja vähän miettiä niitä pisteitä sen mukaan.


[13:48 9.10.2009] m
Nääh.. kyllä harrastelijat (varsinkin valokuvapuolella) pystyvät aivan yhtä hyvään kuin parhaatkin ammattilaiset. Erona on tietysti se, kuinka paljon niitä hyviä kuvia tulee: kamerasta tarvi kuitenkaan ku nappia painaa.
muita suherruksia onkin tullu vähempi seurattua niin täältä kuin muualta, mutta siinähän se korjautuu kun sillon niitä silloin suhteuttaa pitkälti aukean kirjoon...


[20:42 9.10.2009] M.N.
Otan myös osaltani osaa ykköstelyn rajoittamiseen.Perustelut niissä kun jäävät usein kovinkin hatariksi ja rakentavasti kritiikittömäksi.


[22:00 9.10.2009] m
Niin ne jää muissakin, vitosissa ihan yhtä lailla.. kaikkia pisteitä pitää rajoittaa samallailla jos haluaa että arvioinnissa on edes jotain toivoa siitä että keskiarvo kuvaa yleistä mielipidettä


[14:48 11.10.2009] J.H.
Minä annan tälle ketjulle ykkösen. 1p. On tää nii huono sekä teknisesti että idealtaanki.


[17:05 11.10.2009] J.S.
LOL! No voittaa kyllä mennen tullen heipä hei sitten Aakea täältäkin III:en...


[20:28 11.10.2009] O.H.
No musta tällä ketjulla on ihan hyvin huumoriarvoa. Sitäpaitsi trollaaminen voidaan jo sinänsä lähestulkoon laskea (tai nostaa) taiteenlajiksi. Viestien määrästä päätellen on onnistuttu aika hyvin. Lätkäsen 5p että lätk.


[01:38 16.10.2009] T.U.
mennään kotiin


[02:44 12.12.2009] M.J.
Niin mennään, Tony!


[15:56 13.12.2009] J.R.
Mitä niistä ykkösistä välittämään, aina näillä sivuilla on käyttäjiä, jotka sen ykkösen pamauttaa tahallaan. Jos taiteilia ei itse arvosta työtään, kun sitä on tuhertanut kaksikin kuukautta neljä tuntia päivässä, niin kuka sitten. Minä en ainakaan niistä ykkösistä lannistu, joka ei tykkää, olkoot tykkäämättä, eihän kaikki tykkää nakeista ja muusistakaan. Minulle ainakin on tärkeintä saada töitäni esille muiden katseltavaksi ykkösistä välittämättä,Koko pistelaskelma on muutenkin päin peräpäätä. Onhan selvää että jos työ on saanut kymmenen vitosta ja yhden kenkkuiluykkösen, sen keskiarvo on silloin 4.64, kyllä sen pitäisi olla korkeammalla sioituksella kuin työn joka on saanut vain kuusi vitosta, edelleen keskiarvo viisi. Kaikki pisteet mielestäni pitäisi laskea yhteen, ehkä se silloin hieman eliminoisi niitä tahallisia ykkösiä, koska se ykkönenkin olisi silloin kartuttamassa kokonaispistemäärää, ja jos työt kerran pitää paremmuusjärjestykseen saada ja samalle pistemmäärälle päädytään, silloin eniten vitosia ja seuraavaksi nelosia jne. saanut.


[16:22 13.12.2009] P.T.
Tää ykköskeskustelu on kuin ikuisuusprojekti - olen ollut aukeassa monen monta vuotta (siis en edes jaksa muistaa kuinka kauan) ja aina on keskustelu ykkösistä käynyt kuumana:)

Vanhassa aukeassa oli paljon kiukkuisempia kommentteja, nyt tuntuu että ihmiset on lauhkeampia...mistähän se johtuu - onko ykköskeskustelu lopultakin alkanut laimentua...?




[18:01 13.12.2009] J.R.
Ykkönen on aina ykkönen, jopa urheilukilpailuissakin, taide ei kuitekaan ole mitään kilpailua, koska kahden eri taiteilian työt eivät ole vertailukelpoisia keskenään, johtuen siitä, että toinen käyttää, öljyvärejä, toinen akvarellia ja kolmas mitä milloinkin, lisäksi pohjat vaihtelevat kankaasta puuhun ja lasiin, myöskin tyylejä on kymmeniä ja taas kymmeniä, ja viellä kaiken kukkuraksi aiheet vaihtelevat kaikesta abstraktin, suurrealismin ja muotokuvien välillä, vaikka olisi kuinka pätevä maalaamaan maisematauluja, välttämättä siitä muotokuvamaalauksesta ei ehkä tule mitään, varsinkin jos kiinnostus puuttuujos minun vaikka pitäisi teos tehdä akvarellilla, niin sitä en kyllä näyttäisi vanhalle Erkillekkään, ja erkki on sentään sokea, taiteesta joko pitää tai sitten ei, kyllä meistä jokainen osaa sen mäyräkoiran yhdellä viivan vedolla vetää jonka kuuluisa Picasso täräytti, ja kansa tykkäsi, sillä erolla vain, ettei meillä ole sitä nimeä. Nautitaan taiteesta niin ykkösten kera kuin ilmankin.


[00:33 26.12.2009] A.L.
Kiinnostaisi tietää, kuinka monella teistä on salarakas, joka säännöllisin välein käy laittamassa kaikkiin teidän uusiin töihinne ykkösen?

Minua ei ole enää ensimmäisen kuukauden jälkeen täällä kiinnostanut pätkääkään millaiset pisteet esim. kuvani on saanut/saa. Sanalliset kommentit, perustellut pisteet yms. järkevä kritiikki, ovat ne asiat, millä yritän mitata oppimistani. Jos miettisi pisteitä, saisi jättää julkaisemiset sikseen ja tyytyä vain katselemaan toisten hienoja kuvia.


[14:16 26.12.2009] J.R.
...samaa mieltä "Rahikainen" edellisen kanssa...on mukava esitellä töitä ilmaisella galleriasivulla pisteistä välittämättä.


[01:55 24.1.2010] P.R.
Numeroinnin voisi poistaa kokonaan. Se vähentää kommentointia. Itseäni ei noi numerot sinänsä kiinosta vaan se mitä ihmiset antaa palautetta. joka nykyään aukeassa on vähentynyt. Helppo lätkästä vain numero.


[13:45 25.1.2010] O.K.
Kyllä minun mielestäni nuo numerot toimivat jonkinlaisena kannusteena kunhan ne ovat perusteltuja. Kuitenkin vapaaehtoisuus tässäkin on se pointti. Eli niitä ei mielestäni pidä kytkeä toisiinsa toiminnallisesti, vaan niitä voi antaa myös erikseenkin ja siinä tämän Aukean viehätys juuri piileekin.
Ei niitä pidä kuitenkaan ottaa kovin vakavasti, me suomalaiet nyt vain olemme tämmöisiä.


[14:34 26.1.2010] P.R.
Monelle taas juuri nämä numerot ovat tärkeitä. Jos kuva saa huonoja numeroita sen piirtäjä/maalaaja poistaa sen koska kuvittelee sen juurikin olevan surkea vaikka tätä ei olisikaan.. Tämän olen huomannut. Ja täällähän ykkönen meinaa että tosi huono.


[19:25 26.1.2010] A.N.
"Ykkönen on aina ykkönen, jopa urheilukilpailuissakin, taide ei kuitekaan ole mitään kilpailua, koska kahden eri taiteilian työt eivät ole vertailukelpoisia keskenään, johtuen siitä, että toinen käyttää, öljyvärejä, toinen akvarellia ja kolmas mitä milloinkin"

Mutta eihän hiihtäjätkään käytä kaikki samoja mömmöjä - tai jos ollaan asiallisempia: hiihdä samoilla suksilla - ja silti niiden tuloksia voi verrata? Miksi taiteella pitäisi olla jokin erityisoikeus suojautua vertailulta kun kaikilla muilla elämänalueilla kuitenkin kilpaillaan?

Toisaalta "oikeassa maailmassa" taide kilpailee esim apurahojen suuruudessa tai siinä miten paljon ostaja maksaa jostain taulusta. Eikö teosten pisteyttäminen ole tähän verrattuna melkoisen viatonta kilpailua?

Seitsemän vuoden aukeakokemuksella voin todeta että ykkösistä ei ole mitään haittaa kun saa vastapainoksi viitosia. Sitten on eri asia kun viitoset loppuu, ykköset ei nimittäin lopu ikinä. Se on selkeä merkki, että jotain on töissä perseellään ja pahasti, olipa kyse sitten kuvataiteesta, valokuvauksesta tai runoudesta.

Ei niiden numeroiden tarvii olla perusteltuja, koska pahemmalta se tuntuu, jos niitä ei perustella => voimakkaampi tunnekokemus => vaikuttaa taiteilijaan ja hänen tekemisiinsä..

Osa masentuu ja osa sisuuntuu, osa jopa molempia. Osa alkaa leijua hyvistä pisteistä ja osa suhtautuu niihin skeptisesti. Mutta taide - kuten ei urheilukaan eikä postimerkkien keräily - ole kenenkään olemassaolon edellytys, joten ehkä siihen ei tosiaan kannattaisi suhtautua kauhean raskaasti että suhtautuu numeroihin joko vakavasti tai välinpitämättömästi, joka on mielestäni oikeasti ihan sama asia. Kyse on vaan ulkoisesta reagoinnista, jota yksilö haluaa ilmentää. Joku väittää että numerot ei vaikuta ja toinen taas valehtelee että ne on kaikki kaikessa, mutta samaa kumpikin tarkoittaa, samalla asialla kaikki on joka tapauksessa, janoamassa töilleen huomiota ja "menestystä".


[23:53 27.1.2010] J.R.
Eihän ne samoilla suksilla ja samoilla mömmöillä hiihdäkkään, on kuitenkin selvät säännöt millaisilla välineillä ja tekniikalla urheilusuoritus pitää suorittaa, taiteessa kun näitä rajoja ja sääntöjä ole, jotenka kilpailumuotona se ei oikein käy, vaikka niitä taidekilpailuja järjestetäänkin. Kuka sen sitten voi sanoa onko Mona Lisa vai joku Salvador Dalin tai Rembrandin taulu se maailman paras, ei kukaan.,
suosituin maalaus voidaan kyllä saada aikaiseksi, mutta tuskinpa parasta.


[00:00 28.1.2010] A.N.
"suosituin maalaus voidaan kyllä saada aikaiseksi, mutta tuskinpa parasta"

Samaa mieltähän minä olen, mutta väittäisin, että loppujen lopuksi urheilussa on ihan sama homma. Kaikenlaiset kaikkien aikojen parhaiden listaamiset ovat järjettömiä, koska tuhannet ja taas tuhannet ihmiset ovat olleet oman aikansa parhaita jossain, jopa lajien sisällä se on vaikeaa. Tämän näkee siitäkin, että jopa selvissä tulosurheilumuodoissa "riidellään" siitä, kuka olikaan paras, vaikka kello tai mittanauha sen sinänsä osoittaisi.. Mutta kun toinen suoritus on tehty kolmekymmentä tai viisikymmentä vuotta sitten ja toinen tänään ja vieläpä eri paikoissa niin niitä ei mukamas voisi verrata.. Eli suhteellista on sekin.

Miten tämä nyt sitten taiteeseen liittyy? Ei kai mitenkään muuten kuin että taide ja urheilu ja mikä tahansa elämänalue, vaikkapa seksi, puutarhanhoito, hitsaus tai postimerkkeily on loppujen lopuksi ihan sitä samaa. Sen voi ajatella joko "vertailuna" muihin tai sitten itsensä ilmaisuna, lähestymisenä muita kohtaan tms.


[00:52 28.1.2010] J.R.
Eihän se mitenkään taiteeseen liitykkään se urheilu, siitä huolimatta Matti Nykänen on paras, ja taiteilianakin oli se hänen laulunsa taikka strippauksensakin sitten taidetta tai ei. Joka tapauksessa se ykkönen ei aina tarkoita että teoksessa olisi todellakin jotain päin perspäätä, kun se ykkönen annetaan tahallaan, että saadaan sitä keskiarvoa puotettua ja näin oma tai kaverin työ kilpailukykyisemmäksi, ja kun viellä nimi ratkaisee, eihän Jaromin Jagerin( vai kuinka se nyt oikein kirjoitetaan tämä kuuluisa jääkiekkoilia), hän harrastaa maalaustaidetta, eihän hänen tarvitse kuin jotain sutata, niin fanit kehuu saavutusta ja menee kansaan kuin häkä, itse en voi hänen maalauksiaan arvostella hyviksi tai huonoiksi kun en ole ainottakaan nähnyt, sensiaan muutaman entisen huippuurheilian maalauksia olen nähnyt ja...niin...?


[11:37 28.1.2010] A.N.
Juoksija Juha Väätäisen (EM 10000m, -71) maalaukset ovat minusta ainakin hyviä. Mutta ehkä niitä ei kokisi samalla tavalla, jos ei tietäisi etukäteen persoonasta mitään. Silloin ne saattaisivat esittäytyä melko keskinkertaisina.

Totta kai, jos urheilija lähtee taiteilemaan, on siinä mielellään huomioitava hänen urheilu-uransa vaikutus, koska ihminen on holistinen kokonaisuus, vaikka ei välttämättä ja toivottavasti alkoholistinen olisikaan.

Nykäsestäkään ei olisi laulajana ja stripparina kuullut kukaan ikinä mitään, ellei hän sitä ennen olisi ollut oman aikakautensa paras mäkihyppääja, jota vielä tänäkin päivänä hehkutetaan kaikkien aikojen ylivoimaisesti parhaaksi. Josta uskallan olla eri mieltä, sillä Masasta on muodostunut enemmänkin mytologinen hahmo, ei hän teknisesti tai saavutuksiltaan ole esim Janne Ahosta selvästi parempi, se olympiakultakin on niin pienestä kiinni. Josta voimme todeta, että pelkkä tulos ei ratkaise. Totta kai edellytetään, että on "oikeastikin" yksi parhaista.

Tässä on mielestäni yhtymäkohta taiteilijoihin sikäli, että vaikka yksilö olisi käytökseltään miten huomiota herättävä tahansa, niin ei hän tule taidemaailmassa laajasti ajateltuna pärjäämään, jos ei hallitse eri tekniikoita hyvin. Aivan sama kuin muilla taitoa vaativilla elämänalueilla. Persoonallaan ja ilmaisullaan voi tehdä ihmeitä, mutta vain silloin, jos muuten jo tekee melkein täydellistä. Aukea voi olla tietysti eri juttu, mutta ei loppujen lopuksi tämäkään ja se on vain hyvä.

Tästä tietysti herää kysymys, pitäisikö aukeassa ehkä rajoittaa pisteyttämistä tai kommentointia siten, että kaikki eivät saisi niitä antaa ollenkaan? Esim allekirjoittaneella on maalaustaiteen tekniikan tuntemus lähinnä peruskoulutasolla eikä historiallinenkaan ymmärrys välttävää yleissivistystä kummempi, voin sekä pisteyttäessä, että kommentoidessa sortua radikaaleihin virheisiin ja hölmöyksiin, jotka voivat jopa sotkea jonkun vakavasti ottavan nuoren aloittelijan uraa, enkä varmasti ole ainoa.

Tietysti jos jollain on homma todella hanskassa, niin hän nyt näkee kommenteista millä ymmärryksellä niitä on annettu.

Vai onko taiteessa sittenkin nimenomaan "suuri yleisö" se, joka määrittää hyvyyden? Palataan suosittuuden vs. parhauden ajatukseen, josta Juhani mainitsikin. Nykäseen palatakseni, nykyään on ihmisiä, jotka eivät edes tiedä hänen koskaan hypänneen mäkeä, mutta kylläkin tarkasti Masan kaikki perhe-elämän räiskyvät käänteet. Media on kääntänyt maailman tosi kummalliseksi. Tämmöiseen peliin tavallaan kuuluu myös kostoykköset ynnä muu, vähän niin kuin keskiajan maailmassa, härski oman edun tavoittelu, keinolla millä hyvänsä. Eikä ole tavallaan enää merkitystä sillä, miltä se voitto tuntuu, että tuleeko sen minkäänlaisen työn ja ponnistelun tuloksena, kunhan se tulee.

Vai onko sekin taito olla saamatta aukeassa ykkösiä? Olla sopivan näkymätön, mutta silti kuitenkin melko hyvä? Ei niin hyvä, että joutuisi sabotaasin uhriksi.

Ykköstelystä vielä omakohtaisia kokemuksia: En ole muistaakseni enää pariin vuoteen päässyt kärkipaikoille aukean kirjallisuuspuolella, edes ns parasta nyt listalla, mutta joskus v. 04-06 sellainenkin aika oli. Työt saattoivat keikkua aikojen parhaissakin useita viikkoja tai kuukausia. Sitten tuli kummallisia ykkösten tulvia, aivan kuin ne olisi tuotettukin jotenkin "vilpillisesti" (esim sama henkilö kymmenillä eri tunnuksilla), mutta mietiskelin vain, että "entä sitten"? Varmasti olivat tehneet tehtävänsä listan kärjessä, jotain kävi ärsyttämään kuin aikoinaan Aikamiesten (vai mikäseoli?) "iltatuulen viesti" radion soittolistoilla suuria ikäluokkia.. Ja piti tehdä puhdistuksia.

Ikävää on tietysti se, ettei voida kehittää absoluuttista menetelmää, jolla voitaisiin pisteillä osoittaa jonkin työn "hyvyys", koska sehän olisi ilman muuta kaikkein reiluinta. Vähemmän numeroilla on mahdollista valehdella kuin sanoilla, jotka tarjoavat siihen aivan loputtomat mahdollisuudet ja motiivejakin on enemmän kuin kukaan jaksaa laskea.

Itsekin voin vain vakuuttaa pyrkineeni olemaan suht rehellisyyteen pyrkivä tässä kommentissa, mutta eihän sitä pysty mitenkään kukaan todistamaan.

Tietysti voidaan miettiä, onko sillä edes merkitystä, mitä mieltä muut on jostain työstä, sen enempää sanallisesti kuin numeraalisesti, jos tietää itse tehneensä kaiken mahdollisimman hyvin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. Ehkä pitäisi vain tehdä taidetta niin paljon, rankalla kädellä ja optimistisella asenteella, että se tekeminen itsessään alkaa tosissaan palkita. En usko, että semmoinenkaan ihan itsestäänselvyys on. Tämänkin olen huomannut urheilupuolella, siitä voi itseisarvoisesti tavoitteellisena toimintana alkaa nauttia vain, jos treenaa paljon ja vielä enemmän ja päämääräisesti.

Toinen vaihtoehto on tietysti ottaa kaikki leikkinä, satunnaisena harrastuksena, jossa pystyy vapautuneesti iloitsemaan uusista kokemuksista. Mutta jos paljon tekee, jossain vaiheessa uudet kokemukset vähenevät radikaalisti ja silloin voima pitää ammentaa niistä toistuvista kokemuksista. Uskoisin, että taiteessakin käy näin, vaikka se näennäisesti onkin ehkä vapaampi "vain taivas on rajana" kenttä kuin moni muu elämänalue.


[13:01 28.1.2010] J.R.
...Se Nykänen oli nyt vähän leikkiä, eipä silti, kyllä hän voitoillaan meille suomalaisille ilonhetkiä tuotti, julkisuuden valokiilaan kun pääsee, niin huonommallakin lauluäänellä pärjää,
tiedä sitten onko esim Juhani Palmu päässyt kuuluisaksi niillä maalauksillaan vaiko niillä avioeroillaan ja naisjutuillaan joita juorulehdet
ahnaasti kirjoittavat, erotaan muijasta kun taulut ei mene kaupaksi, ja taas ollaan julkisuuden valokiilassa ja kauppa käy, konstit ovat monet.
Mitä siihen pistelaskuun tulee, minunmielipiteeni on että se keskiarvo on väärin, kaikki pisteet yhteen ja suurimman pistemäärän saavuttanut keulille.


[17:24 28.1.2010] J.P.
Tuo Juhanin ehdotus aiheuttaisi sen että passiivisuus, pisteyttämättä jättäminen, muuttuisikin kannanotoksi. Kiinnostava ajatus, kääntäisi asetelmat nurin pisteytysleikissä.


[12:46 29.1.2010] A.N.
Joo no minähän olen ollut vannoutunut Nykäsen fani koko ikäni, ihan jo pikkupoikana, kun Masa vielä hyppäsi mäkeä, eikä sekoillut. Tyylikin oli siihen aikaan se ainoa oikea, v on minusta ruma, vienyt hohdon mäkihypystä. Tavallaan se on sitä, kun v on niin hallittu, suorastaan "konemaisen" tehokas.. Ennen kun jalat olivat yhdessä, hyppy näytti haavoittuvammalta, ainakin minulle kotikatsomoon välittyi paljon paremmin se ilmeinen pelon tai vähintäänkin jännityksen ilmapiiri, joka korkeasta tornista alas laskemiseen ja hyppäämiseen liittyy. Ne olisivat olleet varmasti vieläkin upeampia aikoja seurata hyppäämistä, kun 50-60-luvulla tyylit ja asusteetkin ja itse mäet olivat vielä varsin amatöörimäisiä. Nykyajan hyppääminen on vähän samanlaista liukuhihnahomaa kuin kaikki muukin nykyaikana. Onneksi on lajeja, joita ei väkisinkään pysty "muovittamaan", ainakaan huipputasolla.

Ja on Nykänen laulajanakin tosi mukaansatempaava ja minusta se homma ehkä menettäisi jotain, jos se laulutaito olisi samaa luokkaa kuin hyppytaito :D Mutta ehkä taiteellisessa ja viihteellisessäkin mielessä laulaja-Masan (tai biisien säveltäjien) kynttilä paloi aika nopeasti loppuun, ei Markiisi de Saden ynnä muiden klassikoiden jälkeen ole tullut kauheasti mitään uutta ja tästä alkaa olla kohta jo 20 vuotta :D

Mutta Nykäsen lööppijulkisuudesta en erityisesti iloitse, Matin itsensä tai kenenkään muunkaan ihmisen kannalta. Siksi aloinkin joku aika sitten kyseenalaistaa (minunkin, kuten monien muiden) päähän juurtunutta myyttistä ajatusta Nykäsen ylivoimaisuudesta, jolla on tavallaan todellisuuspohja, mutta tosiasiassa sen jälkeen on tullut paljon kovia hyppääjiä, samoin jo Matin aikana oli. Kyllähän esim Jens Weisflog pystyi pitämään loistavasti pintansa v:n tultua. Todella suuri hyppääjälegenda.

Tuohan olisikin loistava idea, nuo yhteispisteet. Itse asiassa ne vastaisivat varmasti parhaiten sitä "suosiotodellisuutta", mikä aukean ulkopuolisessa maailmassa on. Kannatan, ehdottomasti. Minusta voisi muuttaa jo tänään. Silloin eivät ykkösetkään enää harmittaisi.

Onko tämä tullut jo esille aiemmin keskustelussa? Eihän näin pitkiä keskusteluja jaksa kokonaan lukea, hyppäsin mukaan vasta pari päivää sitten.


[12:57 29.1.2010] J.P.
Tosiaan, aukean ulkopuolisessa maailmassa vallitsee huomiotalous. Aina ei niin haittaa vaikka jotakuta ärsyttäisikin, pääasia että saa näkyvyyttä. Täällä taas tunnutaan arvostavan virheettömyyttä, taitoa sulkeistaa häiritsevät elementit, tehdä miellyttävää jälkeä - ja usein häiritsevyyden välttely tuntuu menevän niin pitkälle että vältetään ylipäänsä ottamasta kantaa. En minäkään tiedä onko idea yhteispisteistä ollut esillä aiemminkin.


[17:21 29.1.2010] J.R.
...olen minä siitä joskus kirjoitellut siitä yhteispistemäärästä, mutta tuskinpa ylläpito siihen rupeaa, vaatisi koko ohjelman uusiksipanoksi, mikäli ymmärrän, ja Nykäsen fani olen ollut aina, mitä lauluääneen tulee niin...?,
vaikka pikkupoikana se Veikko Kankkonen oli se suuri idoli, eihän se M.A.Nummisen äänikään mikään ihmeellinen ole, mutta senverran erikoinen, että minuun se ainakin kolahtaa mahtavasti...


[18:09 29.1.2010] V.J.E.M.
Eikös tuo yhteispistemäärä olisi jotenkin hassu ajatus, koska silloinhan sata ykköstä saanut teos olisi yhtä hyvä kuin 20 vitosta? Arvosteluasteikko ehkä pitäisi laittaa silloin uusiksi, kenties miinus kolmesta pisteestä plus kolmeen pisteeseen. Silloin yhteenlaskettu pistemäärä saattaisi toimiakin jonkinlaisena tason (tai ainakin suosion) mittarina.


[18:36 29.1.2010] J.R.
...tiedä häntä, jos se ykkönen ei tarkoittaisi todella huono, vaan esim. ei minun makuuni tai jotain muuta, niin ehkä, joka tapauksessa kun se ykkönen sinne vitt...aan. täräytetään, niin se rajusti puottaa sitä keskiarvoa...jos työ on saanut esim. kärjistettynä sanottuna kymmenen vitosta ja yhden ykkösen, niin keskiarvo silloin tipahtaa 4,64, mielestäni työn pitäisi olla ylempänä kuin työ, joka on saanut seitsemän vitosta, edelleen keskiarvo 5. Kylläkait sen rivinvälistä ymmärtää, mikä tarkoitus sillä ykkösellä silloin on...(tai palataan jälleen mäkihyppyyn ja jätetään se huonoin ja paras huomioimatta ja lasketaan keskiarvo niistä muista, heh, heh,)


[15:51 6.2.2010] P.T.
Eihän nykyään edes ole mitään kunnon mäkihyppyä olemassakaan.
Mun makuni mokomaan lajiin katos näiden ihme laskutapojen ja lähtölavan jatkuvien siirtelyjen mukana.

Joo kyllä Nykänen sentään osas hypätä ja kyllähän nää nykyisetkin osaavat, mutta en mä ainakaan jaksa katsoa kisaa joka tehdään pian jo kokonaan tietokoneella, mitä ne siinä enää hyppääjiä tarviikaan.

Jos täällä aukeassa laskettaiskin kaikki pisteet yhteen, niin se joka saa kunnon ykköstykityksen saiskin hyvät yhteispisteet:)
Mielenkiintoinen ajatus....

Jos kuvaa kommentoidaan paljon niin se on sen merkki että kuva herättää mielenkiintoa vaikka pisteet oliskin huonot.
Ei ne pisteet kuitenkaan aina ihan totuutta kerro.

Huonokin kuva voi olla mielenkiintoinen ja taas hemmetin hyvälaatunen kuva voi aiheeltaan olla tylsä.

Mä en näiden kaikkien vuosienkaan jälkeen ole vielä päässyt selvyyteen kumpi täällä ratkaisee kuvan laatu vai mielenkiintoisuus.


[01:15 10.2.2010] P.R.
Ykkösiä ei pysty eikä tule pystymäänkään rajoittamaan.


[17:09 16.2.2010] A.N.
Toisaalta jos on riittävän hyvä teos niin se nousee takaisin listalle vaikka sille annettaisiin välillä ykköstenlevitysmielessä ykkösiä ;) Ehkä oikea elämä laajemmin ottaen ei ole satu jossa hyvä ja paha saa ansaitsemansa palkan mut aukeassa sen sijaan hyvä voittaa aina lopulta, joko pisteillä tai sitten muulla tavalla ja siinä on turha kenenkään vastaan inistä yhtään mitään. Jos ei tunnu siltä niin sitten "lopulta" ei ole vielä kohdallasi tullut. Että tsemppiä vaan kaikille jotka kokee aukean kurjana ja epäoikeudenmukaisena paikkana.

Täytyy kyllä vähän vetää sanojaan takaisin Nykäsestä. Kuuntelin tuossa viikonloppuna Masan haastattelua mäkihypystä (ei mistään muusta) niin kyllä sillä on metakongnitio omaa luokkaansa siinä hommassa eli Masa ois todennäköisesti nykyäänkin selkeästi numero ykkönen. Mutta se nyt on vaan ehtinyt tehdä niin paljon muutakin tässä myöhemmin, että Matin todellinen vahvuus on ehkä liian isolta osin päässyt nykypolvelta hämärtymään.


[11:18 17.2.2010] P.T.
Antin kanssa samaa mieltä siitä että kyllähän Matti oli ja on edelleen maailman paras mäkihyppääjä.

Vahinko että tuhos elämänsä niin että nykyajan nuoriso tietää Matista vaan sen Iltalehtien ja muiden vastaavien sensaatiohakuisten lehtien sekoilupuolen.


[11:53 2.3.2010] A.N.
Hieno on. Mikset julkaissut omalla nimelläsi kirjallisuuspuolella? Olisit saanut ainakin multa ihan jonkun muun arvosanan kuin ykkösen.

Miten työn tässä kontekstissa näen, niin lähinnä sillä tavalla, kannanottona, että tätä keskustelua ei pitäisi olla, ettei jaksaisi enää kuunnella. Ja miksei pitäisi? Samalla voisi kysyä, pitäisikö olla koko foorumiakaan..

Keskustelut nyt tuppaa olemaan sellaisia, että niissä on jokaisella oma mielipide ja välillä puhutaan mattinykäsistä ja ties mistä ja se mikä on asiaa ja mikä ei, raja ei liene kovin jyrkkä.

Mutta minusta tuo toimisi tosiaan paremmin taiteena. Metodillahan pystyisi rakentamaan vaikka mitä ja tarkastelemaan kuvan ja kirjainten välistä suhdetta. Se on tosiaan kovempaa kuin yhden pisteen touhua.


[11:53 6.3.2010] S.L.
Uusimman kuvataidekokoelmani ykköstelyyn pyydän jo etukäteen jotain rajaa.


[20:58 6.3.2010] S.S.
Jos vaikka numeroita ei voisi antaa kuin samassa yhteydessä kommentin kanssa?


[22:55 6.3.2010] Markku Laitinen
Paras keino estää tällaiset kostoykköset ja muut ovat ylläpidon käsissä. Mitäs jos ylläpito kertoisi sivuillaan suoraan paljastavansa tällaiset henkilöt, jotka antavat esimerkiksi aina joillekin samoille näitä ykkösiä.

Ylläpito voisi esimerkiksi kerran vuodessa julkistaa nämä "taiteilijat" jotka tällaiseen syyllistyvät. Tällainen "musta" lista ja julkinen häpeä estävät parhaiten häiriköt.

Tosin voishan toi olla aika rankka toimenpide?


[12:43 7.3.2010] K.G.
Jos numeroita ei halua nähdä niin tuolla omissa tiedoissahan voi laittaa rastin ruutuun kohtaan:

"Piilota kaikki pisteet ja arvosteluasteikko"

(En oo itse kokeillut enkä nähnyt edes tarpeelliseksi)


[13:25 7.3.2010] J.R.
Eipä sillä ykkösellä tai kakkosella enään tässävaiheessa ole mitään merkitystä, alussa se hieman masensi, mutta nykyälleen kun tätä touhua on aikansa täällä seurannut,se enimmäkseen huvittaa, kun sen tietää jo lähtiissä että se tulee sieltä siltä rakkaalta ystävältä, suodaan se ykköstelyn nautinto hänellekkin, jos hän siitä orgasmin saa, pääasia että saa ilmaiseksi tuoda töitään esille.


[10:30 23.3.2010] A.R.
Kyllä se niin on, että ihmisen pitää seistä sanojensa takana. Siis aina nimi perään kun kommentoidaan, oli pistemäärää sitten mikä tahansa.

Ensimmäinen sivu   Edellinen sivu   Seuraava sivu  

Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty