Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Huulilla globaali tuuli

[15:02 16.1.2010] T.T.
Julkinen asema, tässä tapauksessa runoilijan asema, voi olla joskus tie hyvän tekemiseen. Niinpä olen päättänyt, että vuonna 2010, jokaisesta "Huulilla, nolo tuuli"- runokokoelmasta lahjoitetaan oma tekijänpalkkio-osuuteni (eli 2¤) Nepalin vähäosaisten lapsien koulutuksen hyväksi. Näin ollen pystyt tukemaan hyvää asiaa sekä saat kaupan päälle runokokoelman.

Miksi näin? Olen pitkään pohtinut länsimaalaisen ihmisen asemaa, osaa ja elämistä ja olen tullut siihen
tulokseen, että meidän "hyväosaisten" tulisi voida tukea niitä vähävaraisimpia ainakin rahallisesti. Tämä on siis minun tapani edesauttaa Nepalin lasten mahdollisuutta kouluttautua tulevaisuudessa. Miksi sitten Nepal?

Nepal on yksi maailman köyhimmistä ja vähiten kehittyneistä valtioista. Lähes puolet sen asukkaista elää köyhyysrajan alapuolella: vuonna 2001 tulot henkilöä kohden olivat vain vähän yli 240 dollaria. Nepal ei näytä houkuttelevan investointeja, sillä maata voi pitää vaikeana toimintaympäristönä liike-elämälle. Maan alhainen BKTL (250 USD henkeä kohti) vaikeuttaa kotimaisten kauppaverkostojen kehittymistä.
Kulkuyhteydet ovat heikot ja ne rajoittavat kaupan mahdollisuuksia.

Moni tietää, että vierailin Nepalissa vuosi sitten (2009) ja viivyin siellä kolme kuukautta. En ole aikaisemmin kokenut sellaista vieraanvaraisuutta ja iloa köyhyyden keskellä, on kuitenkin sanottava, että hädän ja rahan puutteen huomasi heti vieraanvaraisuuden jälkeen.

Toki rahan voisi myös osoittaa suomalaisten lasten psykiatriseen hoitoon jne, mutta lasketaanpa hetki. Jos 200 ihmistä ostaa runokokoelman, ja jokaisesta kirjasta menee 2 euroa. 400 euroa tuskin on nimellisesti kovin suuri summa auttamaan asiaa - siksi haluan auttaa sellaisia, joille pienikin rahasumma merkitsee.

Jos vieläkin tuntuu siltä, että perustelut ovat ontot, niin lukekaa vielä tämä. Sanga-Sangai (jolle rahat osoitetaan) on voittoa tavoittelematon, ei-hallituksen tukema lasten ja nuorten kasvua ja koulutusta tukeva ohjelma Nepalin Kathmandussa.Tavoitteena on kasvattaa lasten koulutusta ja terveyttä sekä pitkällä tähtäimellä saadan sen avulla talous kasvamaan omin avuin. "Projektia" vetää Rajesh Shahi, jonka olen henkilökohtaisesti moneen otteeseen tavannut Nepalissa olleiden ystävieni kautta.
Rahaa voi toki luovuttaa ilman että kirjan ostaa. Siitä tarkemmin Sanga Sangain internetsivuilla.

Kokoelmasta saadut rahat luovutetaan 2011 tammikuussa Sanga Sangain perustaja Rajesh Shahille. Mikäli kirjan ostanut tahtoo jättää jonkun henkilökohtaisen viestin, voi hän sen lähettää minulle ja toimitan sen rahojen kanssa eteenpäin.

http://ntamo.blogspot.com/2009/06/tuukka-terho-huulilla-nolo-tuuli.html
http://sangasangai.org/

Ja lähettäkää viestiä eteenpäin, annetaan Nepalin lapsille mahdollisuus!

Ystävällisesti teidän, Tuukka Terho

Tutustukaa myös muihin kustantamon kirjoihin, mikäli kiinnostusta on.

"Runous nousee höyrynä suista, se on tarpeen kaikkialla"
CMX - Pyörivät sähkökoneet


[16:46 16.1.2010] Dalai Laamapaita
Kyllä Nepal varmasti alkaa kehittyä rajusti hallitusmuodon vaihduttua. Kymmenen vuoden päästä se on jo maailman johtavia talousmaita Kiinan ja Pohjois-Korean ohella, jotka tukee sitten ahdinkoon vajonnutta Suomea monin eri tavoin.

Nepalin kansa on varmasti hyvin iloinen nyt kun on päässyt rakentamaan uljasta kommunistista yhteiskuntaa.


[18:15 16.1.2010] T.T.
Tuskinpa vain on, Nepalista ehtii loppua vesivarannot ennenkuin siitä tulee talousmahti. Maa on suhteellisen hankala toimintaympäristönä BKT:n, kulkuyhteyksien, jne vuoksi. Ja niinkuin tuossa linkissä mainitaan Sanga-Sangai on myöskin poliittisesti riippumaton yhteisö jonka tarkoituksena on avustaa köyhiä lapsia, jotta heillä olisi mahdollisuus opiskella. Millä perusteella länsimaalaisille kuuluisi ainoastaan tämä oikeus?




[19:55 16.1.2010] H.H.
Hyvä Tuukka. Hieno päätös.

Olisi toivonut, että tuo nimimerkki Dalai Laamapaita olisi esiintynyt asiassa omalla nimellä, kun kerran vahvasti esittää näkemyksensä.


[01:10 17.1.2010] O.H.
Nimettömien dissauksen voisi lopettaa. Kun ei niistä nimistäkään täällä tiedä onko ne oikeita.

Näin itse asiasta, pakko tämän on kai jonkun sanoa: en tahtoisi olla kyyninen mulkku tai pessimisti, mutta ikävä, egokeskeinen sävy tästä "tempauksesta" nyt huokuu ainakin minun suuntaani. (Syytä vaan suomalaiseksi.) Mitä tää nyt sitten auttaa, saat itsellesi ehkä julkisuutta ja hyvän mielen. Ja lapsi saa rajoitetuksi ajaksi vähän rahaa, josta aika iso osa menee toki jollekin kansainväliselle rahanvaihtoyhtiölle. Tästä näkökulmasta katsottuna voisi olla tehokkaampaa, jos tekisit rahalla esim. jotain kivaa jollekin masentuneelle lähimmäisellesi. Kiva toisaalta, että edes yrität ja teet jotain, en minä sitäkään haluaisi väheksyä.

"Maailmanparannuksessa" vaan tahtoo olla sellainen integroitu vika, että sitä harjoittavat ihmiset unohtavat usein parantaa itsensä, vaikka homman pitäisi lähteä juuri tästä. Toivon että tässä tapauksessa ei käy näin. "Länsimainen ihminen" on nimittäin hyvin nopsaa vauhtia menossa paljon isompia ongelmia kohti kuin he, jotka elävät kärsimyksessä (ymmärtävät elävänsä) ja ovat sitä kautta lähempänä todellista itseään, kuulostipa tämä sitten jonkun mielestä tyhmältä tai ei. "Vähäiset perivät maan", vai miten se oli.

Niin. Ei kai se tarkoita, ettei näitä "vähäisiä" voisi auttaa. Kunhan auttaminen ei lähde egosta.


[01:52 17.1.2010] A.N.
Toisaalta Tuukka on ollut 3kk Nepalissa, niin varmaan semmoinen jättää nuoreen mieheen jälkensä. Tuskin sitä kauheesti siinä tilanteessa ajattelee olevansa "valkonaamaisten lähetyssaarnaajien" asialla. Se varmasti tuntuu tärkeältä asialta, siellä on ollut hienoja uusia tuttavuuksia, jotain konkreettista elämässä. Varsinkin kun on runokokoelmakin ilmestynyt.

Mutta ymmärrän kyllä, Olli kantasi. Helpompi minun on siihen samaistua, kun en oo ite saanu sen enempää kokoelmaa, auttamistyötä kuin ees matkoja kehitysmaihin aikaiseksi. Ja toisaalta länsimaiden rappion näkee joka päivä arjessa monellakin tapaa.

Ja tää koko meidän ajattelu perustuu egoiluun, kaikki me sorrutaan siihen joka päivä, jos ei pidetä varaamme. Minä en ees jaksa pitää :D

Mut ymmärrän kyllä hyvin mitä tarkoitat, vaikka en osaakaan ehkä selittää ymmärrystäni.

Mutta tuskin tuo nyt on keneltäkään pois, jos parisataa euroa Nepaliin lähtee, menipä se maolaishallitukselle, rahanvaihtoyhtiölle, kuninkaalle, lapsille tai peräti itse buddhalle + hindulaisille jumalakavereilleen illanviettoon.

Toisaalta, kantsiiko nimettömiä kommentteja ottaa kauhean vakavasti, niin hyvässä kuin pahassakaan? Veikkaan, että moni nimettömänä kirjoittava ei täällä aukeassa niinkään halua esittää toisille henkilökohtaisia ilkeyksiä, vaan pyrkii sanomaan jotain niin yleisellä tasolla painavia juttuja, että valitsee anonymiteetin, itsensä takia.

Tätä sotkee sitten ne muutamat itsekin-hyvin-tietävät-sillä-hetkellä-olevansa-ääliöt, jotka haluaa tahallaan kuittailla nimimerkin suojista toisille :D He luovat vääristyneen kuvan nimettömästä aukea-käyttäjästä. Mut sitä just yritän sanoa, että ehkä nimetöntä tai keksityllä nimellä kirjoittavaa kantsii opetella lukemaan vähän toisella tapaa kuin omalla nimellä kirjoittavaa.

Mutta onnea Tuukka projektiin. Kaksi euroa voisinkin Nepaliin lahjoittaa, mutta ei mulla kenenkään runokokoelmiin riitä varat. BKTL on ajoittain Nepalin luokkaa.. Eli ehkä ei riitä Nepaliinkaan, johonkin on raja vedettävä.


[01:59 17.1.2010] O.H.
Eivät kaikki ajatukset ole lähtöisin egosta.


[02:05 17.1.2010] A.N.
Niin no ei kai, jos pilkkua viilataan, tai ei muutenkaan, ehkä olin taas jälleen kerran epätarkka, mut tavallaan se kollektiivinen alitajuntakin saattaa länsimaalaisella tukea egoajattelua.. En tiiä kun en oo psykologi enkä mielen tuntija.


[02:27 17.1.2010] O.H.
Sitten kannattaisi ehkä ruveta sellaiseksi. Oman mielensä tuntijaksi. "Länsimainen ihminen" kun tuppaa näkemään rappionsa arjessa kaikkialla muualla paitsi itsessään.


[10:37 17.1.2010] P.P.
Nepal on ehkä erikoisempi tapaus, mutta kehitysmaita on nyt tuettu vuosikymmeniä melko reippaalla rahamäärällä. Lähinnä tuntuu, että kärsimystä vain pitkitetään kun joku saa kupillisen riisiä. Kun kehitysmaan yhteiskunnalliset perustukset kusee niin sitä ei korjata parilla ruokalähetyksellä.



[13:45 17.1.2010] A.N.
Näinhän se on. Oon enempi Matti Vanhasen miehiä ja lähden hiihtämään ja jätän tän keskustelun teille älyköille. Tätä samaa oon harkinnu pysyvämminkin aukean suhteen. En oikein koe enää kuuluvani runoilijoiden tai muiden taiteilijoiden joukkoon. Pitäis kelailla enempi etukäteen mitä sanoo, punnita ajatuksiaan ja oppia tunnistamaan mieltään, olla koko ajan kriittinen kaikkea kohtaan, ei vaan jaksa... Lähen mieluummin pariksi tunniksi hiihtämään. Se on paljon helpompaa ja vähemmän rasittavaa ja todennäköisesti aiheutan siten vähemmän haittaa ympäröivälle yhteiskunnalle. Ladulla pystyy sulkemaan silmänsä lämpimien maiden ahdingolta mut ei mulla toisaalta oo tarve heitä kiusatakaan, niinku jotkut täällä tekee. En nyt tarkoita ketään tän keskustelun osanottajista tai ees aukealaisista, vaan lähinnä heitä jotka on aikoinaan lähteny Euroopasta muun maailman kulttuuria tuhoamaan ja niitä jotka jatkaa tätä traditiota. Mut kai valloittajilla on ollu syynsä, on pitäny hakea naisten huomiota tai ehkä se on jopa ollu ainoa tapa pysyä itse hengissä, mennä lahtaamaan pari miljoonaa inkkaria Peruun, länsimaistaa Aasia tms.. Toisaalta mongolit ja islamilaiset hyökkää aika kiihkeästi idästä Euroopan kimppuun. Kuka tässä on enää oikeassa ja voiko maailmaa ees parantaa? Ehkä Tuukka tekee sitä lahjoituksilla, Harri peräämällä omalla nimellä esiintymistä, Olli kehottamalla katsomaan peiliin ja Paul olemalla härskin länsimaisesti kyyninen. Itse keskeytän keskustelun, kun en siinä pärjää. Piste.

Mut iloista sunnuntai-iltapäivää kumminkin kaikille taiteen parissa, uskon, että se on joka tapauksessa hyvä juttu, varsinkin maalaaminen! Runous on jo paljon ristiriitaisempi laji. Tavallaan sen pahuus on just siinä, että se on kuitenkin melko helposti tulkittavissa verrattuna siihen, mitä maalaustaide monimutkaisimmillaan, toisaalta vaikeampaa kuin piirtäminen mallintamisena. Että on vaikee sanoa, onks runous/runoilijuus puhtaasti taidetta vai onks oikeesti enempi politiikkaa.. Mut jos on niin ei mulla oo sen kanssa mitään tekemistä. Ei vaan riitä kynnet. Suurempi teko minulta on antaa parikyt senttiä punaisen ristin keräykseen. Politiikkavapaata taidetta voisin kuvitellakin tekeväni huonosti. Minusta se on perusteiltaan melko lailla sama juttu kuin esim hiihtäminen tai vaikka linnunpöntön rakentaminen.

Ja jos joku nyt tulkitsee tän puheenvuoroni pelkäksi huomionhakemiseksi, niin ok, oon sortunut siihen täällä aukeassa vuosien varrella aika helvetin pahasti, mutta tää on vaan päätös omalta osaltani keskustelulle, en todellakaan "kerjää" tällä yhtään mitään. En sen enempää selkään läpyttelyä kuin verta nenästä. Jos joku haluaa vastata asiallisesti niin tehköön sen koko keskustelun puolesta sitten, ite en ees käy lukemassa.

Ehkä ylläpidon ois ollu fiksumpi lukita tääkin keskustelu niinku tuolla kirjallisuuspuolella on Tuukan kokoelman mainokselle tehty. En tiiä, en oo mikään neuvomaan ketään missään, kunhan heitän ajatuksia ilmaan.


[19:23 17.1.2010] Tom Pesch
"Nepal on ehkä erikoisempi tapaus, mutta kehitysmaita on nyt tuettu vuosikymmeniä melko reippaalla rahamäärällä. Lähinnä tuntuu, että kärsimystä vain pitkitetään kun joku saa kupillisen riisiä. Kun kehitysmaan yhteiskunnalliset perustukset kusee niin sitä ei korjata parilla ruokalähetyksellä."

Käsityksesi kehitysyhteistyöstä on lapsellisen ja naurettavan välimaastosta.


[20:04 17.1.2010] T.T.
"Näin itse asiasta, pakko tämän on kai jonkun sanoa: en tahtoisi olla kyyninen mulkku tai pessimisti, mutta ikävä, egokeskeinen sävy tästä "tempauksesta" nyt huokuu ainakin minun suuntaani. (Syytä vaan suomalaiseksi.) Mitä tää nyt sitten auttaa, saat itsellesi ehkä julkisuutta ja hyvän mielen."

Tällaista osasin odottaa, eikä siinä oikeasti mitään. Pohdin omia lähtökohtiani aika suhteellisen monta kertaa. Toki on totta, että saan varmasti kirjalleni uusia lukijoita tämän kautta, mutta lähtökohtani on siinä, että ne joilla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin edes pienellä tavalla on se tehtävä. Ja kun hetken mietit niin tuskin kauheasti suomalainen runoilija voi julkisuuden kukkuloilla juhlia, vai voiko? Mielestäni ei.

"Ehkä ylläpidon ois ollu fiksumpi lukita tääkin keskustelu niinku tuolla kirjallisuuspuolella on Tuukan kokoelman mainokselle tehty. En tiiä, en oo mikään neuvomaan ketään missään, kunhan heitän ajatuksia ilmaan."

No ei todellakaan, kysehän on nimenomaan keskustelusta ja mielipiteen vaihdosta. On nimenomaisen tärkeää että asioista puhutaan, niinkuin tästä.

"Ja lapsi saa rajoitetuksi ajaksi vähän rahaa, josta aika iso osa menee toki jollekin kansainväliselle rahanvaihtoyhtiölle. Tästä näkökulmasta katsottuna voisi olla tehokkaampaa, jos tekisit rahalla esim. jotain kivaa jollekin masentuneelle lähimmäisellesi."

Tähän on vielä pakko sanoa, että saan sitä rahaa myös muualta, jotta voin auttaa niitä "masentuneita" lähimmäisiäni, siksi koen että se pieni ylimääräinen raha voi kulkeutua niille, jotka sitä tarvitsevat. Ja kyse on nyt siitä, ihan aikuisten oikeasti, niinkuin Sanga-Sangain sivuilla lukee - että kyseessä ei ole todellakaan mikään kansainvälinen rahanvaihtoyhtiö, poliittisesti sitoutumaton, eikä mitenkään liitoksissa maoisteihin (jos sitä pelkäätte). Raha menee sellaisten lasten hyväksi, jotka ovat vaarassa joutua kadulle, ja jotka eivät pääse osalliseksi minkäänlaista opiskelua.

On ihan totta, että on koettava kärsimystä, että kokee elävänsä, voin kyllä sanoa että olen kokenut kärsimystä, nähnyt sitä, kokenut itseni sen edessä avuttomaksi, mutta ennen kaikkea kokenut itseni hyväosaiseksi ja halua jakaa osan siitä muille! Kiitos kommenteista ja osaanotosta, älkää lopettako keskustelua, ja olkaa eri mieltä jos siltä tuntuu.

Ystävällisesti teidän,
Tuukka


[20:11 17.1.2010] P.P.
Joidenkin ihmisten käsitys todellisuudesta on naiivi. Erot kehitys/tuottajamaiden ja rikkaiden maiden välillä ovat ja pysyvät, eikä niille tavalliset ihmiset voi tehdä mitään. Homma vaan toimii tylysti, koska halvalla työvoimalla ja luonnonvaroillä ylläpidetään länsimaista kulutusta. Ei puhettakaan siitä, että maiden välisiä eroja yritettäisiin kaventaa. Lisäksi on tämä arrogantti "hyväntekeväisyys", jossa ituhipit kuvittelevat parantavansa maailmaa.


[20:41 17.1.2010] T.T.
Niin, siis eli näin mennään siis jatkossakin, mitään ei kannata yrittää näiden "tavallisten ihmisten" ja "ituhippien"... ;)


[22:13 17.1.2010] A.N.
Palasin nyt kuitenkin ja niin oli tarkoituskin, mutta tuli pieni typo tuohon ylempään postaukseen, jota en jaksanut sitten korjata. Piti olla "en välttämättä". Että en nyt pettänyt lupauksiani, kun en mitään mennyt vannomaankaan...

Toivottavasti en ollut liian kärjikäs, koska se ei suinkaan ollut tarkoitukseni. Mietiskelin tuolla useiden tuntien hiihtolenkin aikana näitäkin asioita, muiden joukossa.

Mutta tosiaan jos Tuukka ite on sitä mieltä, että pitää jutella, niin totta kai siinä tapauksessa pitää.

Minun pelkoni ei ole maolaisuuden pelkoa, yksinkertaisesti vain ei tällä haavaa ole rahaa ostaa sitä kirjaa. Ehkäpä jossain vaiheessa on. Toivottavasti. Asia on totta kai hyvä, turha siitä alkaa kinaamaan.

Maolaisillakin on kyllä hyvä tarkoitus, ikävä vain, että usein tuollaisessa väkivalta pilaa sen käytännön kuvion. Tuskinpa he mitään muuta haluavat pohjimmiltaan kuin kaikille tasapuoliset olot. Sissit ovat kaikki lähtöisin köyhyydestä. Mutta siihen sekoittuu henk koht vallantavoittelua, kostoa ja äkkipikaista toimintaa ennen ajattelua, kenties perustelematonta idealismiakin, joka tuhoaa tarkoituksen. Ja kun vielä monet ajattelevat, ettei ole mitään menetettävää.

Vaikka varmasti on, varmasti Nepalissa on hieno kulttuuri. Tänään tuolla luonnossa ajattelin, että miten etuoikeutettuja he tavallaan ovat, kun saavat Himalajan keskellä olla niin kosketuksissa luontoon, maailman katolla, rauhassa. Että tuskinpa se 100-prosenttista kurjuutta on. Tuukka voisi varmasti kertoa tästä lisää?

On varmasti myös koettava nautintoa elämässä voidakseen tehdä hyvää.

Mutta kyllähän tuo Paulin näkemys on varmasti kolikon toinen puoli. Vaan eihän siihen ehkä kannata jäädä, jos uskoo voivansa muuttaa maailmaa edes hieman paremmaksi. Kyllä minäkin sen tekisin, jos kokisin voivani/osaavani.

Mietin vielä tuota luontoa, sen hiljaisuuden aiheuttamaa elämystä, tekstin antama "ilo" tuntuu sen rinnalla tällä hetkellä niin kovin vaisulta, että tämä saattaa johtaa turhautuneen oloisiin näkemyksiin runoudesta. Mutta en minä runouden vastustaja ole. Ehkäpä pitäisi pitää turpansa kiinni runosivustolla kun on sellainen vaihe elämässä, ettei koe runoutta omakseen.. Tai sitten juuri ei?


[22:29 17.1.2010] T.T.
Toki voin kertoa siitä, kyseinen kulttuuri opetti minulle välittämisestä ja solidaarisuudesta, myöskin sen toisesta puolesta eli että ihminen koetaan välineenä. No, keskitytään positiivisiin asioihin - luonto on todella tärkeä asia heille, siinä missä myös meillekin. Työtä arvostetaan kovin paljon, eteenkin naisten tekemää, hyvässä ja pahassa. Itse työskentelin (harjoittelin) sairaalassa, ja se aika opetti minulle ruhtinaallisen paljon juuri nepalilaisten kyvystä huomioida toinen ihminen - joskus minutkin, vaikka varmasti valkoisena sain huomiota joskus jo pelkästään senkin vuoksi.Uskonnot jotka Nepalissa vallitsevat, herättivät minussa aika ajoin närää, mutta jossain kohden opin näkemään asioita toisin ja kunnioittamaan heidän tapaansa tehdä.

Siinäpä, en oikeastaan juuri nyt kykene kirjoittamaan tähän aikaan ja nyt enempää :) Jos joku haluaa asiasta keskustella enemmän, olen ilomielin siihen valmis. Ymmärrän toki Paulin näkemyksen, ja aika ajoin siihen itsekin päädyn, tosin vain HETKEKSI, kunnes ymmärrän että historiaa voi muuttaa, ja nimenomaan sitä muuttaa juuri ne mainitsemasi TAVALLISET ihmiset, koska muita ihmisiä ei ole.


[18:49 18.1.2010] Tom Pesch
"Joidenkin ihmisten käsitys todellisuudesta on naiivi. Erot kehitys/tuottajamaiden ja rikkaiden maiden välillä ovat ja pysyvät, eikä niille tavalliset ihmiset voi tehdä mitään."

Suomi oli 110 vuotta sitten yksi maailman köyhimmistä maista, kehitysmaa.


[02:24 19.1.2010] O.H.
"Tällaista osasin odottaa, eikä siinä oikeasti mitään."

En muuta epäillytkään. Minusta vain on jotenkin härskiä käyttää muiden ahdinkoa mainoskikkana, ja jos tämän sanominen ärsyttää sinua tai jotakuta muuta ihan suunnattomasti, niin ärsyttäminen ei ole tarkoitukseni.

"Ja kyse on nyt siitä, ihan aikuisten oikeasti, niinkuin Sanga-Sangain sivuilla lukee - että kyseessä ei ole todellakaan mikään kansainvälinen rahanvaihtoyhtiö, poliittisesti sitoutumaton, eikä mitenkään liitoksissa maoisteihin (jos sitä pelkäätte)."

En nyt ihan tätä tarkoittanut, vaan että jossainhan ne eurot kai vaihtuu rupioiksi(?). Se ei taija olla ilmaista.

Mut näähän on toki sivuseikkoja. Joo, hyvällä asialla sinä varmaan pohjimmiltasi olet. Ja vaikket oliskaan niin ei se mun asiani liene tuomita.

En nyt haluais latistaa sitä että joku koittaa tehdä hyvää heittämällä mukaan jotain "suurempaa globaalia ongelmaa", mutta se, mitä Paul sanoi taloudesta, on tietysti täysin totta. Meidän taloudellinen järjestelmä kun perustuu jatkuvan kasvun lisäksi siihen, että on olemassa "voittajia" ja "häviäjiä", piditte siitä tai ette, ja jos asioita todella haluaa parantaa, tarvitaan paljon syvempiä rakenteellisia muutoksia. (Muuten tulevaisuudessa tulee olemaan paljon paljon enemmän "häviäjiä" kuin nyt, Suomi todennäköisesti myös mukana näissä.) Ne muutokset lähtevät meistä, täältä, ihan omasta kotopuolesta, ihmisten henkiseltä puolelta ja sydämistä. Siinä yksi syy, jonka takia olen edelleen tätä mieltä: jos haluaa parantaa maailmaa, paras tapa tehdä se on parantaa itsensä ja antaa muiden ottaa mallia.


[11:27 19.1.2010] T.T.
Joo, no mainoskikka tämä nyt ei ole, saan kirjalle muutaman uuden lukijan, tuskin kauheasti esimerkiksi aukean tai tuttavapiirin kautta saa tuhansittain uutta yleisöä - ja pakko vielä mainita, että muiden ahdinkoa tässä ollaan juuri nimenomaan auttamassa. Mieluusti noita rahoja antaisin ihan ilman kirjarahoja, mutta niinkuin aiemmin taidettiin mainita, niin ne rahat menee sitten näiden masentuneiden auttamiseen :)

Mutta toki hyvä että puhutte asianne suoriksi, se on positiivista. Meillä on tässä kohden eri näkemykset, ja kunnioitan todellakin sitä, ilman eripuraa. Halusin vaan selventää asian sinulle ja muille jotka ovat kanssani toista mieltä. Tuosta talouden näkökulmasta olen myös eri mieltä, mutta jätettäköön se johonkin toiseen kertaan.

Kiitos mielipiteistänne.


[11:40 19.1.2010] P.P.
"Suomi oli 110 vuotta sitten yksi maailman köyhimmistä maista, kehitysmaa."

Niin? Jatka vaan vielä. Tai jospa minä jatkan sinun puolestasi eli tuohon aikaan yhteiskuntien rakentaminen oli hieman erilaista kuin nykyisin. Kukaan ei esimerkiksi ollut riistämässä Suomen luonnonvaroja, eikä globaali talous vaikuttanut samalla tavalla kuin nykyisin. Kehitysmaat ovat rikkaiden maiden rautaisessa otteessa, mutta toimii se toiseenkin suuntaan eli tuotanto on siirtynyt köyhiin maihin, joka puolestaan on lisännyt työttömyyttä rikkaissa maissa. Kaikki tuntuvat häviävän (paitsi suuryritykset).

Jos tässä tilanteessa voisi jotain tehdä, niin esimerkiksi täällä Suomessa voisi vaikuttaa sillä tavalla, että ei äänestäisi kokoomusta. Mutta ihmiset ovat kovapäisiä ja tekevät aina päinvastoin kuin mitä logiikka ja järki sanovat.


[20:04 19.1.2010] Tom Pesch
"Niin? Jatka vaan vielä. Tai jospa minä jatkan sinun puolestasi eli tuohon aikaan yhteiskuntien rakentaminen oli hieman erilaista kuin nykyisin. Kukaan ei esimerkiksi ollut riistämässä Suomen luonnonvaroja, eikä globaali talous vaikuttanut samalla tavalla kuin nykyisin. Kehitysmaat ovat rikkaiden maiden rautaisessa otteessa, mutta toimii se toiseenkin suuntaan eli tuotanto on siirtynyt köyhiin maihin, joka puolestaan on lisännyt työttömyyttä rikkaissa maissa. Kaikki tuntuvat häviävän (paitsi suuryritykset)."

Suomen luonnonvaroja riistivät vuorotellen suurvallat Ruotsi ja Venäjä kunnes suomalaiset kyllästyivät siihen.

On aina helppo vedota siihen että 'suuryritykset riistävät kehitysmaiden ihmisiä.' Oikeastihan kehitysmaiden ihmisiä 'riistävät' suuryritysten valmistamien tuotteiden ja palveluiden kuluttajat, eli sinä ja minä. Riistäminenkin on kovin negatiivinen termi, tosiasiassahan sillä tarkoitetaan työllistämistä. Ja siitä työstähän maksetaan kilpailukykyistä palkkaa, sen vuoksi se on niin suosittua kehitysmaissa.


[11:29 20.1.2010] P.P.
Eli tuloksena mitään ei voi eikä kannata tehdä. Paitsi että olen sitä mieltä, että on lyhytnäköistä ostaa halpaa kiinalaista romua. Kyllähän vieläkin tehdään laatua, josta kannattaa maksaa.


[16:34 20.1.2010] O.H.
Voih...


Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty