Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/kuvataide
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Missä kaikki vanhat Aukean "taiteilijamestarit"?

Seuraava sivu  

[16:36 6.2.2010] Fanittaja
Alan olla pikku hiljaa huolissani että kuihtuuko tämä kuvataidepuoli tällä saitilla vallan.
Täältä ovat hävinneet tai häviävät vähitellen kaikki ne kauan mukana olleet taitavat taiteilijat jotka ihastuttivat ja vihastuttivat eri syistä meitä Aukean kävijöitä. Tämä tarjonta alkaa täällä oleen jo aika yksipuolista ja ehkä hieman tylsääkin.
Aikaisemmin täällä oli kekseliäitä kivimaalareita ja taitavia palettiveitsitaiteilijoita jotka tekivät yllättävänkin tarkkaa realistista jälkeä, sekä tunnelmallista jälkeä tekeviä maisemamaalareita.
Myöskin ne jotkin huikeat lyijykynänikkarit ovat täältä häipyneet.
Mihin olette häipyneet? Antakaa kuulua itsestänne please!


[17:11 6.2.2010] A.M.
Onko "Mestari Pekkarinen" jo poistunut aukeasta? t. Tosifäni-82


[20:36 6.2.2010] Fanittaja
Taitaa olla viisainta että listaan niitä taiteilijoita joita tänne kaipaan.

Nämä taiteilijat ovat jättäneet tänne syvän aukon mielestäni:

Tomi Itäniemi
Erkki Perämäki
Tuula Mäkelä
Leo Vierelä
Kari Mattila
Janne Hokkanen
Timo Rasimus
Enni Remes
Tom Pecsh


[15:05 7.2.2010] P.P.
Minulla on ollut kiirettä tietokonepelien kanssa. Siis niiden tekemisen kanssa, en ole juurikaan ehtinyt pelaamaan edes äskettäin hankkimaani New Super Mario Bros Wiitä.

Telineessä odottaa keskeneräinen taulu, se on ollut siinä jo muutaman kuukauden.


[11:20 9.2.2010] Tom Pesch
Ohhoh, joku fanittaa meikäläistä...

Enhän minä ole minnekään hävinnyt vaan julkaisen täällä aina kun jotain uutta ilmestyy. Juuri nyt on vain muut asiat tapetilla, enkä ole ehtinyt kuvien tekemiseen paneutua ihan niin paljon kuin haluaisin.

Itselläni noita kuvia tulee syklisesti, eli on kuvan tekemisen kausia ja sitten kaikenlaisen muun tekemisen kausia. Tällä hetkellä on se jälkimmäinen päällä.

Mitenkään kovin paljon ei tämä Aukean sensuurilinja kyllä kannusta julkaisemaan. Se voi olla osasyynä siihen että täältä on moni häipynyt. Vai "laadunvalvonnaksiko" sitä nyt kutsutaan.


[12:52 9.2.2010] M.H.
mjaa... aukean kuihtumisesta on puhuttu ainakin niin kauan kun minä olen täällä pyörinyt eli viimeiset 5 vuotta. Porukkaa menee ja tulee. Osa häviää kun uutuudenviehätyskin häviää, ja sitten on näitä muita paikkoja netissä kuluttaa aikaansa =)

Mutta onhan se kiva välillä huhuilla vamhoja tuttuja :)


[15:12 9.2.2010] E.R.
Ihmiset häviävät täältä pääosin siitä syystä, että tämä on tosi nihkeä paikka. Kaikki tuttuni, jotka täällä ovat olleet, ovat lähteneet "ovet paukkuen".

Täällä arvostetaan tekniikkaosaamista niin pitkälle, että heti, kun taiteilija pääsee omassa tuotannossaan teknisen taitavuutensa yli, kasvaa taiteilijaksi - silloin tästä tulee sietämätön paikka.

;)

Minä olen täällä kasvattamassa luonnetta, joten en hevillä enkä humpalla lähde.

Ja se on kyllä vain hyvä ja kaunis asia, että fotorealistisia lyikkäritöitä näkee huomattavasti vähemmän, kuin ennen. Niillä ei ole mitään tekemistä luovuuden tai taiteen kanssa. Niillä on tekemistä neuroottisuuden ja kunnianhimon kanssa.


[22:55 9.2.2010] P.P.
Niinpä, niillä jotka lähtivät ovet paukkuen ei ollut luonnetta.


[12:34 20.2.2010] Fanittaja 2
Tosiaankin! Itse mielelläni lisäisin noihin Aukean taiteilijamestareihin Kirsi Salosen. Häntäkään en ole nähnyt pitkiin aikoihin.
On mielestäni vahinko että he ovat lähteneet täältä. Kaipaan niitä aitoja ja asiallisia keskusteluja mitä heidän teoksensa kirvoitti ilman kynsiä ja hampaita. Minäkin opin silloin paljon niiden keskustelujen ansiosta.
Valokuvapuoli on pysynyt siinä mielessä hyvänä. Olen oppinut valokuvaamaan ihan niiden keskustelujen kautta.
Palatkaa takaisin ja heti!
Tahdon aukean vanhan "hengen" takaisin.
Myöskin te tuolla listalla ja aukeassa vielä olevat, eikö jo olisi aika julkaista?


[14:03 21.2.2010] P.P.
Eikös Kirsi lähtenyt internetistä ja liittynyt johonkin lahkoon?


[14:14 21.2.2010] M.A.
Vähän epäilen, koska sivukin löytyy yhä netistä. http://www.kirsisalonen.com


[14:27 21.2.2010] T.I.
Moi!

Kirsihän teki jo virallisen lähdön täältä muutama kuukaus sit.

Mulla on menny koulussa 60-80 tuntia viikossa alkuvuosi, joten mitään muuta en oo ehtiny tekemään. Tai no oon kuvannu yhteen valokuvataidekilpailuun, mutta en voi julkaista niitä kuvia täällä ennen ku skaba on ratkennut. Ajattelin julkasta parin viikon sisällä muutaman kuvan mun viimesimmästä arkkitehtuuriharjotustyöstä, niin ne joita kiinnostaa näkevät mitä olen viime aikoina hommaillut.

Aukealla on mun taiteellisen kasvun kannalta ollut olennainen merkitys, mutta nykyään tuntuu tosiaan vähän siltä, että tällä paikalla ei ole enää hirveesti annettavaa. Elisa ilmaisi asian aika osuvasti.

Kuvien tekeminen on nykyään aika rutinoitunutta hommaa, joka liittyy lähinnä valmiiden suunnitelmien esittämiseen. Arkkitehtuuriesityskuvat taas ovat aniharvoin sellaisia, joita kehtaa taiteeksi kutsua - olivat ne sitten kuinka taitavasti toteutettuja tahansa. Kiinnostavampaa sen sijaan on piirtämisen osuus suunnitteluprosessissa ja suunnitelman kehittyminen räkäsistä luonnoksista kohti hiottua mestariteosta. Omassa suunnittelutavassani luonnostelulla on kuitenkin niin pieni osuus, että täällä kenties mielenkiintoa herättävää työprosessin kuvaustakaan en helposti saa kasaan.

En ole ikinä kokenut itseäni kuvataiteilijaksi - vaikkakin jonkin sortin kuvanvalmistajaksi. Silloin kun täällä vielä aktiivisesti pyörin, en ollut varma mihin tarkoitukseen haluaisin kuvia tulevaisuudessa tehdä. Nykyään on kuitenkin selvää, että arkkitehtuuri on mun juttu ja kuvien tekeminen on vain pienipieni osa koko palettia. Kuitenkin täällä ja muualla opitut taidot ja ennenkaikkea kehittynyt oma tyyli kantavat vielä jossain määrin nykyäänkin, vaikka mukaan on tullut hirvittävä määrä kaikkea muutakin.

Uudet tuttavuudet herättäköön Aukean henkiin, minä pysyttelen taka-alalla tarkkailemassa ja julkaisen silloin tällöin jotain pientä :)




[08:51 22.2.2010] >W<
Tietääkseni jotkut ovat kyllästyneet perustelemattomiin "ykköstelijöihin" ja katsoneet että heidän paikkansa ei ole täällä.

Jotkut ovat lähteneet myös omat kotisivut saatuaan.


[15:16 23.2.2010] P.H.
"Eikös Kirsi lähtenyt internetistä ja liittynyt johonkin lahkoon?"

:D Hyvä, Pekkarinen. En lainkaan epäile, mistä tämä ajatus juontuu. Hetkisen aikaa itsellänikin tuli ihmeteltyä, että mistä on oikein kyse, kun silloin joskus nk. saarnasi tai valisti miten asiat mm. tulisi nähdä? Noh, ei kai siinä. Joskus tulee hetkiä, kun tuntuu tajuavansa enemmän tai jotain vastaavaa. :)

Salonen luultavasti vetäytyi, koska hänellä on tekemistä muuan tilausprojektien ja erityisti puuhaa riittää kuvitetun fantasianovellinsa kanssa.

Noh, en tiä. Joillakin vain rupee nyppimään jokin meininki täällä tai sitten olen jopa kerran saanut todistaa, että eräs sivusto ei ollut tarpeeksi ammatillinen, jotta hänen täytyi sen verukkeella poistaa tunnkusensa. Kuten Itäniemikin totesi; Puuhaa riittää. Se kai monella on selityksenä. Silloin on myös suhteellisen hankalaa antaa mitään kehittävää palautetta, kun aivotoiminta on vahvasti keskittyneet omiin tehtäviinsä.


[12:57 28.2.2010] Tom Pesch
Tomi:

Ootko EMMAn kilpailuun kenties osallistumassa?

Minua kiinnostaisi ainakin nähdä arkkitehtuurin suunnitteluprosesseista jotain kuvamateriaalia. Arkkitehtien tekemisessä on vähän sellaista salaseuramaisuutta, itselleni ainakin arkkitehtien motiivit jäävät valmista rakennusta katsoessa piiloon, vaikka olen arkkitehtuurista jonkin verran lukenut.

Olisi kiinnostavaa tietää miten paljon teillä painotetaan käyttäjän näkökulmasta suunnittelemista ja muiden aistien kuin näköaistin huomioimista suunnitteluprosessissa. Vähän liian usein arkkitehdit suunnittelevat toisille arkkitehdeille, eivätkä suinkaan rakennusten käyttäjille. Sama pätee tosin muotoiluun eli tuotesuunnitteluun, mitä itse opiskelen tällä hetkellä.


[18:34 5.3.2010] T.R.
Ensinnäkin kiitoksia huomiosta ketjun aloittajalle.
Minä en ole sinänsä kadonnut Aukeasta mihinkään. Pitkään on ollut vain sellainen tunne, etten jaksa julkaista mitään, ja viime vuosi meni muutenkin hyvin vähällä maalaamisella. Ehkä jonkinlainen kyllästymisilmiö pääsi vallalle. Se taas oli monen osatekijän summa joita en tässä halua alkaa erittelemään. Tarkoitus on kuitenkin jatkossakin julkaista töitä Aukeassa, mutta tahti vain on aika harva.


[20:35 5.3.2010] T.I.
Tom:

Joo EMMA-skabaampa hyvinkin. Sain koululta palkkikameran lainaksi ja sillä oon temppuillu sen verran ku on ehtiny. Aikaa ja rahaa vievää, mutta mielenkiintosta hommaa ja tulokset on herkullisia.

Saatan keväämmällä pistää tänne lyijärikuvia parin työn suunnitteluprosessista, sillä ajattelin tehdä ne kokonaan käsin. Aikamoinen teknostressi on päällä ainaisesta cädäämisestä johtuen.

Arkkitehtuurilehtiä lukemalla saa suunnitelmien taustoista hyvän käsityksen. Arkkitehtuuri on kieltämättä niin monisäikeinen ala, että aina ei voi olla kovin varma siitä, mitä arkkitehdin päässä on liikkunut kun katselee jotain rakennusta. Alalla on myös iso pino ns. kirjoittamattomia sääntöjä, joita ei-arkkitehdit varmaan pöyristellen lukisivat, jos ne koottaisiin yksiin kansiin. Muutenkin koko skenen suurin ongelma on varmaan se, että arkkitehdit pitävät eri asioista, kuin muut ihmiset. Vaikka niinhän se on kaikessa taiteessa. Ehkä se kertoo pidemmälle kehittyneestä tyylitajusta, tai sitten vain totaalisesta kontaktin menettämisestä normaaliin elämään.

Kuitenkin oon sitä mieltä, että arkkitehtuurin pitäisi olla yhä vuorovaikutteisempaa ja ihmisten mielipiteet huomioonottavaa.


[18:52 6.3.2010] Tom Pesch
Iso ongelma arkkitehtuurissa on se, että rakennuksia suunnittelevat eri ihmiset kuin ne jotka niissä asuvat. Jos arkkitehtuuria pidetään jonain taiteen lajina, jonka pääasiallinen tehtävä on arkkitehdin itseilmaisu, niin ei niistä yleensä kovin toimivia rakennuksia tule...

Toisaalta arkkitehtuuri on siitä epäkiitollinen ala että teki arkkitehti sitten mitä tahansa niin aina on jonkin kansanosan silmissä rikollinen. Itseäni ainakin ottaa päähän se, että arkkitehtejä ei tunnu kiinnostavan ekologisuus ja yhteisöllisyyden tukeminen rakentamisessa. Aika moni yhteiskunnallinen ongelma voisi ratketa sillä että ihmiset saataisiin tekemään yhdessä asioita. Sehän olisi osaltaan arkkitehtienkin tehtävä. Se, että ihmiset laitetaan asumaan pieniin lokeroihin joissa he eivät ole kanssakäymisissä naapureidensa kanssa, ei ole antropologisesti katsoen mitään kovin normaalia toimintaa.


[20:18 6.3.2010] T.I.
Näinpä juuri. Tutkin tossa julkasemassani suunnitelmassa nimenomaan yhteisöllisyyttä ja ekologisuutta. Yritin luoda sellasen konseptin, jossa ihmiset voisivat elää täysipainoista elämää mahdollisimman pienellä alueella. Pääkaupunkiseudusta pitäisi tehdä mahdollisimman tiivis paketti, jottei kaupunkirakenne levähtäisi enää yhtään lisää. Tiiveys taas tuo yhä enemmän haasteita viihtyvyyden suhteen. Kehittelin ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat asumisen, työn ja vapaa-ajan saumattoman yhdistämisen viihtyisäksi kokonaisuudeksi, jottei joka viikonloppu tarvitsisi ajaa mökille pakoon arjen ankeutta.

Mitään ekoteknisiä juttuja en ehtinyt hirveästi miettiä, muuten kuin tekemällä ulkoseinistä tarpeeksi paksut. Sen sijaan yritin yhdistää tiiveyden, sekoittuneet toiminnot ja yhteisöllisyyden yhtenäiseksi konseptiksi ja onnistuin mielestäni aika hyvin. En oo varma yltääkö itse rakennuksen arkkitehtuuri samalle tasolle konseptin kanssa.

Kyllä arkkitehtuuri heijastaa aina yhteiskunnallisia olosuhteita. Tietenkin kyydissä on haastavaa pysyä mukana, kun maailma muuttuu niin nopeaan tahtiin, mutta ainakin kaikille tuntuu olevan selvää, millaisiin nykyisiin ja tulevaisuuden haasteisiin tulisi vastata. Keinojen keksiminen on vaan harmillisen hidasta puuhaa ja vaatii hyvää tieteidenvälistä synergiaa.

Ainakin Tampereella arkkitehtiopetus on hyvin ajan tasalla, sillä siellä kaikki opetus pohjautuu ekologisuuteen. Se on siellä ehdoton priotiteetti nro 1. Meillä otaniemessä ollaan vähän liian konservatiivisia, mutta kyllä täälläkin pikkuhiljaa ollaan heräämässä. Se on vaan jännä juttu, että yleensäkin Suomessa tullaan askel muuta maailmaa perässä, vaikka ei se tulevaisuuteen katsominen nyt niin vaikeaa ole. Ei vain uskalleta olla edelläkävijöitä.


[22:20 13.3.2010] J.R.
Eihän se mikään ihme ole, että kyllästyvät, kun täällä on noita taiteen asiantuntioita joidenka pääkoppa on tehty niin ohuvista aineksista että tyhmyys paistaa läpi. Taideteosta ei osata katsoa kokonaisuutena, vaan hakemalla haetaan virheitä, on liian iso kämmen, liian vaalea nenänpää, ynnä muuta, eikä pysähdytä edes miettimään, että miksi se kämmen on maalattu suureksi, tai joku kohta kirkkaaksi, kehittyneemmällä taiteilialla se ei välttämättä ole tekniikan puutetta tai virhe, vaan sillä tarkoitetaan jotain, sitten täräytetään ykkönen, kun ei ymmärretä koko kokonaisuutta.Ihmiset tajuavat värit erilla lailla, ei ole kahta ihmistä jotka näkevät värit samalla lailla, lisäksi saattaa esiintyä lievää värisokeutta, ettei nähdä kaikkia värivivahteita, ja kaikenkukkuraksi katsojalla on kalibroimaton näyttöpää joka vääristää värisävyt ja näinollen...ne värit eivät ole mieluisat, pitää ymmärtää, että se on mahdottomuus saada maalaus näyttöpäällä näyttämään samalta vaikka kuinka photoshopilla yrittäisi hakea niitä, ne kyllä saa aika lähelle todellisuutta, kun minulla on näyttöpää kalibroitu kaiken lisäksi huey PRO mittarilla, kun ne ei kuitenkaan näytä siellä kalibroimattomassa näytössä niinkuin pitää. Ja se valo näytössä tulee tavallaan kuin takaa, lisäksi maalaus on ehkä maalattu niin, ettei sitä ole tarkoitus laittaa esille kirkkaaseen auringonvaloon taikka lampun alle, vaan ne värivivahteet tulevat parhaiten esille kun taulu on esim, hieman varjoisemmassa paikassa.Ehkä taulua ei ole tarkoitettukkaan katsottavaksi suoraan edestäpäin, vaan se saa aivan uudet ulottuvuudet, kun sitä katsotaan joko oikealta tai vasemmalta.Voit hyvin testata asian kun laitat ne kuvat tikulle ja katsot kaverin tietokoneeltaa miltä ne värit ja kirkkaus siellä näyttävät, saattaa olla että lennät persauksille kun näet tuloksen.


[00:26 14.3.2010] P.P.
Näyttötekniikka on rajallista, mutta eiköhän se riitä siihen, että erottaa huonon taiteen hyvästä.


[13:07 14.3.2010] Maalaustaiteen ystävä
Paul tuossa jo sanoikin sen kaikkein oleellisimman asian mikä pätee taiteen katsomisessa. Kyllä sen hyvän ja huonon taiteen näkee jo heti ensi silmäyksellä, oli taide sitten tarkoitettu näköis- taikka abstraktiseksi taiteeksi.
Ei sen visuaalisen nautinnon pitäisi olla näyttöpäätteen kalibroinneista ja muista tempuista kiinni. Hyvän taiteen vain eroittaa vaikkapa kännykän näytöltä, se on totuus.
Myöskin Juhanin mainitsemat 'anatomiavirheet' realistisessa maalauksessa kertoo paljon taiteilijasta. Hyvällä taiteilijalla noita virheitä yksinkertaisesti tulee vain harvemmin.
Itse olen aina hieman hämmentynyt ja ehkä vähän huvittunutkin kun jollekin taiteilijalle täällä mainitaan noista virheistä, niin taiteilija kertoo virheen olevankin 'tarkoituksellista' jollakin tavalla?!?!
Miksi taiteilija vaan ei yksinkertaisesti voi myöntää että 'kappas vain, niinpäs onkin'. Minä kunnioitan sellaista taiteilijaa joka myöntää olevansa inhimillinen joka tekee myöskin virheitä.
Eri asia on tietenkin surrealistisissa maalauksissa joita noi 'virheet' on pullollaan, ne on paljon helpompi ymmärtää.


[13:54 14.3.2010] J.R.
Internetiltä kun katselee vanhojen mestareiden huipputeoksia, ja alkaa niistä hakemaan virheitä, niin kyllä löytyy roppa kaupalla, on perspektiivivirheitä, pää tai nenä on liian suuri tai pieni ynnä muuta, mutta jos katsoo kokonaisuutta niin se ei huononna näitä huipputöitä tippaakaan, et varmasti näe metristä työtä niinkuin se on tarkoitettu kännyn pikku ruudulta, omalla kohdallani kyllä virheen myönnän jos se on virheenä tullut ja kiinnitän kyseiseen asiaan seuraavassa työssä huomioa, olen katsonut kuviani kavereiden kalibroimattomalta näyttöpäältä ja kyllä täytyy sanoa että kun sen siellä näkee kun värit ei ole sinne päinkään niin kuin työssä on tarkoitettu, niin en omalla kohdallani kyllä kakkosta isompaa arvosanaa antaisi.Miten ihmeessä voi taulusta saada oikean kuvan jos värit näkyvät väärin, kun sillä loppusävytyksellä ja väreillä pyritään saamaan se lopullinen tunnelma ja jos ne näkyvät väärin niin...kännyn pikkuruudusta näet kyllä kohteiden muodon sekä jäykkyyden tai pehmeyden, sommittelun, mutta et saa sitä tunnetta joka väreillä ja loppusävytyksellä pyritään saamaan aikaan.(kerran maalasin taulun jossa nainen nousi kylmästä avannosta ja palautetta sain roppa kaupalla että nainen on niin jäykästi maalattu, totta kait se oli jäykkä kun kylmästä vedestä nousee).Kun täällä espanjassa esimerkiksi maalaan kirkkaassa auringonvalossa jota kaikki taiteiliat ylistävät parhaaksi mahdolliseksi valoksi maalatessa, niin sen työn värit vain kummasti muuttuvat illan hämärtyessä, ja se on kyllä totta sekin, jos taulu on esillä väärässä valaistuksessa, niin ne värit ja sävytys ei tule esille niinkuin tekiä ne haluaa.Taidenäyttelyssäkin kun käy, niin siellä on töitä jotka on valaistu kohdelampuilla tai muulla valaistuksella, jotta saadaan esille ne sävyt niinkuin taiteilia ne ajattelee.Olen niin monet kerrat kyseisestä asiasta täällä Malagalla arvostettujen taiteilijoiden kanssa keskustelua käynyt, että jonkinlainen kuva minulle alkaa hahmottumaan.Kuinka ihmeessä valokuvauksessakin jossa ne kohteet on niin jäykkiä tai pehmeitä kuin ne luonnossa on voi nähdä kuvan värit niinkuin se on otettu ja tarkoitettu kalibroimattomassa näyttöpäässä. En ymmärrä, vaikkei minun ehkä tarvitsekkaan ymmärtää.Eikä tätä kommenttia ole tarkoitettu hyökkääväksi, vaan viemään eteenpäin sitä oppia jota alan arvostetut asiantuntiat ja ammattilaiset ovat yrittäneet pääkoppaani takoa. Mikään oppi ei ole turhaa, paitsi se jota ei muille jaa.


[00:53 15.3.2010] Maalaustaiteen ystävä
Ystävä hyvä, sen eron hyvän taiteen ja huonon taiteen välillä näkee jo ensisilmäyksellä ennenkuin edes ryhtyy tarkastelemaan teosta tarkemmin.
Kierrän paljon taidenäyttelyitä ja sanoa täytyy että joskus tekee mieleni kääntyä jo näyttelytilan kynnykseltä kun luon ensisilmäyksen töiden tasoon. Sitä en tietenkään jo häveliäissyistä viitsi tehdä. Juuri tuo ensisilmäys on aina osoittanut tulevan 'kokoelman' tason, mikä on aavistelemani jatkumo ensivaikutelmalle.
Jos niitä anatomiavirheitä ja hiukan absurdeja ja naiveja värejä näkyy jo heti ensimmäisissä teoksissa niin ne kyllä näkyy sitten myös kautta koko kokoelman. Yleensä ne näkyy kyllä myös sitten tietokoneellakin, oli pääte kalibroitu tai ei.
En tiedä kenen arvostettujen taiteilijoiden kanssa siellä Malagalla olet keskustellut asiasta, mutta minä olen sitä mieltä että ihmisen hahmottamiskykyä ei pysty kovin paljon kuvankäsittely/ohjelmilla huiputtamaan ellei katsoja ole ihan näkövammainen.
Totta puhut että taiteilijalle paras valo on luonnonvalo, mutta suora auringonvalo kyllä vääristää värejä jos teos on tarkoitettu katsottavaksi sisätiloissa.
Tietenkin täytyy sanoa että niitä katsojiakin on niin monenlaisia mutta yleensä alan asiantuntijat tahtovat tiputtaa taiteilijan alas sieltä pilvilinnoista, niin tylsää kuin se onkin.


[02:31 15.3.2010] J.R.
Sitähän minä juuri meinaankin, kun käy siellä näyttelyssä niin ne värit näkee oikein, hyväkin työ menettää tehokkuutensa kun värit toistuvat päin peräpäätä kalibroimattomassa vehkeessä, mitä taas kuvankäsittelyohjelmiin tulee, niin se kyllä on itsensä pettämistä jos sen maalauksen yrittää saada paremmaksi kuvankäsittelyllä, sekin kyllä onnistuu, 10 vuotta säännöllisesti photoshoppia hakannut, joka sen homman osaa, niin sillä kyllä varmasti pystyy huiputtamaan täysin, onko siinä sitten mitään järkeä, kyllä minulle nyt alkaa pikkuhiljaa selviämään noiden taiteilioiden töiden pistehajonta kun niitä näillä sivuilla katselee, kun niitä kännykkäkuvan ja kalibroimattoman vehkeen kautta arvostellaan. Harvemmin se näyttöpää niin paljon pielessä on, etteikö sen heti huomaa jos maalauksen värit ja sävytys on naivi ja aivan onneton, niitä karaktäärivirheitä sillä ei voi peittää, oli ne säädöt sitten mitkä ovat,mutta jos maalaus on maalattu hyvin ja sävytetty sellaiseksi kuin taiteilia sen ajattelee ja jos ei itse, niin joku kaveri joka osaa kuvankäsittelyn metkut, on hakenut ne värit vastaamaan taulun värejä, ja katsojan kone näyttääkin ne liian tummana , tai vaaleana, tai
yleensäkin liian sinertävänä kun on väärät säädöt, niin saa olla aika mahtava työ etteikö se menetä tehokkuuttaan kun ne värit ja sävytys näkyvät väärin, kai tuo nyt perhana pitäisi tajuta jos se taivas ei näytä sen siniseltä tietokoneella kuin se on maalaukseen laitettu, tai punainen näyttää ruskealta ja valkoinen sinertävältä ja näyttö on säädetty joko liian tummalle tai vaalealle niin eihän se kontrasti sieltä näy niinkuin se on maalaukseen laitettu, eikä maalauksessa anatomiavirheitäkään, niin...heikompi tasoinen työ näyttää internetin välityksellä aina heikompitasoiselta työltä olipa ne värit säädetty miten vain, sen kyllä myönnän, että sen heikompitasoisen työn erottaa hyvästä kännyssäkin, mutta hyvä työ kärsii aina jos värit eivät toistu oikein. Ensimmäinen asia joka minulle opetettiin kuvankäsittelyssä ennenkuin kuvaa edes aukaistiin photoshopissa oli näyttöpään kalibrointi. Enkä jaksa noin yksinkertaisesta asiasta enään enempää jankuttaa, mutta sen verran viellä sanon, että jos menet taidenäyttelyyn ja on mahdollisuus vaikka internetistä saada kuvia niistä esilläolevista tauluista niin tankkaappa ne sinne läppärillesi ja ota se läppäri mukaan ja vertaappa sitten niitä kuvia siitä säätämättömästä näytöstä todellisuuteen, niin näet sen värieron, se voi olla aika huikea, taikka viellä yksinkertaisempaa, mene luontoon ja ota kuvia ja laita ne sinne läppärille ja palaa takaisin samaan paikkaan ja vertaa niitä kuvia siinä säätämättömässä vehkeessä siihen luontoon, niin silloin viimeistään näet sen värieron, ja PISTE minun puolesta.


[09:58 15.3.2010] Maalaustaiteen ystävä
Ehkäpä se vika piileekin kamerassasi?
Mielestäni, ei kannata aliarvioida nykymarkkinoiden näyttöpäätteitä jotka ovat tämän päivän huipputeknologiaa.
Tietäen että et ole asunut vuosiin täällä Suomessa, niin saatan näin tiedoksesi vain että Suomi kuuluu nyt tuon teknologian osalta edelläkävijämaihin, kiitos Nokian. Sellainen ehkä sinulle on vaikeaa ymmärtää etenkin kun jouduit aikanasi ehkä muutamaan Ruotsiin sen aikaisesta köyhästä takapajulasta Suomesta.

Nopeampien internet-yhteyksien ja koneiden tehon kasvamisen myötä www-sivujen
audiovisuaalinen 'esitys' on muuttunut yhä multimediaalisemmaksi ja niitä väripisteitä ja pixeleitä löytyy nyky- näyttöpäätteistä ihan eri tavalla ja nykyisin tuollaiset kalibroinnit ovat tarpeettomia ja jo sananakin vieras tietotekniikassa näytön ollessa kyseessä. Nyky- näyttöpäätteitä ei voi verratakaan keskenään esimerkiksi 3 vuotta sitten valmistetun näyttöpäätteen kanssa, joten kehitys on todella huima...ikäänkuin olisi loppukirissä ja arvailla vain saattaa mihin se kehitys sitten päättyy.

Jos esimerkiksi sinä Juhani painit noiden ongelmien kanssa niin kannattaisi ehkä panostaa kunnon kameraan, silloin kuvankäsittelyohjelman merkitys jää paljonkin vähäisemmälle kohteen reaalisten värien osalta. Kaiken lisäksi se silloin tuo teoksesi näytölle 'karvoineen päivineen' eli juuri sellaisena miltä se luonnossa näyttää. Näyttöpäätteet ei enää tänä päivänä vääristä, vaan näyttävät kaiken jopa kolmiulotteisena jos tarvis vaatii.


[12:46 15.3.2010] J.R.
Kamerana Nikon DX 2 järjestelmä jossa vr 18-200mm
sekä pari muuta zoomia välirenkaat uv-filterit kaksi nikonin orjasalamaa SB 80 Dx, Piirtopöytinä Wacom Cintig sekä Wacom Intuos, 1 näyttönä Apple Foto, 2 näyttönä Eizo, Grafikakorttina Ge Force GF 9400 GT sekä Ge Force Radeon, Matkakoneena Acer Ferrari, ja niin pitkälle se tekniikka on kehittynyt kun ostin viime keväänä uusinta mallia olevan Sony Brawian Full HD siihenkin piti internetiltä hakea ohjeet että sai sen kuvan tehtaan jäljiltä säädettyä paremmaksi. Ja jos olet espanjassa käynyt ja basareja kierrellyt niin saat kyllä väärän kuvan siitä teknologiasta mitä täällä on tarjolla, Malagaa kaavaillaan jopa euroopan teknologian keskukseksi, täällä asuu niin paljon ulkomaalaisia rikkaita eläkeläisiä ja muita rikkaita ettei niille mitkään basarituotteet kelpaa, vaan niille on oltava viimeisintä huutoa olevaa tavaraa makso mitä makso kun rahaa on. Kuvan laatu kaasvaa nykyteknologian mukaan mutta kun ne vehkeet nyt valitettavasti vain ovat ostettaessa tehtaan vakiosäädöillä varustettu yleiskäyttöön, jotenka ne pitää itse säätää näyttämään oikein, kokeile hyvä ystävä, niin huomaat eron, pane niitä kuvia tikulle ja katsele sitten niitä kuvia useammilta koneilta, ellei sinulla esiinny värisokeutta niin varmasti huomaat eron, ja ne palaverit joita olen käynyt käsittävät kaikkea mahdollista taiteeseen kuuluvaa, eikä yksinomaan omien töideni tutkimista. Täällä asustelee talvet todella monta entistä ja nykyistä ammattivalokuvaajaa, grafikan alalla työskentelijöitä,taidealalla työskenteleviä, joihinka tuon lehden taiton takia on tahtomattaankin joutunut tutustumaan, mutta heiltä saa sitä oikeaa oppia heidän kokemusten kautta, ei se ammattitaito sieltä koulusta tule, siellä opitaan perustiedot, kyllä se ammattitaito tulee työelämässä kokemuksen kautta.Niin ja läksin Ruotsiin sotilaskarkurina 70- luvulla kun tyttökaveri tuli raskaaksi ja kun emme olleet naimisissa niin sosiaali ei alkanut antamaan tyttökaverin elatukseen apua, ainoastaan lapsen ruokaan ja puhtauteen, ja naimisiin en halunnut mennä, kun siihenaikaan olisi heti alettu puhumaan että oli pakko mennä naimisiin, nykyälleen asutpa melkein missä vain EU maassa niin kyllä rahalla teknologiaa löytyy, melkein kaikki euroopan maat läpi käynyt, jopa DDR ja senaikainen Neuvostoliitto.lisätietoa saat Googleen hakusana: näyttöpään kalibrointi.


[17:44 15.3.2010] Fanittaja
Äkkipäätä nähtynä näyttää että tämä ketju on karannut näköjään aihepiiriltään. Kuitenkin täytyy todeta että esimerkiksi tuolla listallani olevat taiteilijat kyllä eroittaa hyviksi taiteilijoiksi millä päätteellä tahansa. Se maalaustaito ja kerrontataito kyllä välittyy jos asialla on osaava taiteilija. Siinä ei tarvita kalibrointeja eikä mitään poppakonsteja. Luulisi että asia on sillä selvä kun vähänkään ajattelee.


[19:29 15.3.2010] J.R.
...niin ja varsinkin kännyn pienellä näytöllä, sovitaan niin.


[19:01 7.4.2010] K.A.
aihepiiriin palatakseni pitää mainita yksi tyyppi jota ei ole enää näkynyt, ja se on mathias vilén.
paikallaolijoista on pakko mainita teemu tamminen.



[11:40 8.4.2010] O.K.
Niinpä ja ehdottomasti Tuomas Gustafsson. Onhan noita tuohon kategoriaan muitakin.
Kuvataiteen teko ei kuitenkaan ole mitään kilpailua ja jokaisella "taiteeseen tuijottajalla" on omat mieltymyksensä.
Mielestäni oikeampaan osunut mittari olisi kuvataiteilijan menestys aineellisesti jo eläissään. Jos taiteilija rikastuu taiteellaan niin ei ne kaikki hänen taiteen ostajatkaan voi olla väärässä. Viittaan tässä mielelläni vaikkapas Juhani Palmuun.
Olikohan liian groteskia tuoda tällaista kaupallista näkemystä tähän hienoon genreen?


[13:05 8.4.2010] J.R.
Herää kysymys kummalla Palmu suosionsa saavuttanut, maalauksillaan vai juorulehtien kirjoituksilla, kun kauppa ei käy, vaihdetaan akkaa, on juorulehdillä kirjoittamista ja taas kauppa käy. Täysin mielestäni yliarvostettu, näiltäkin sivuilta löytyy minun makuuni parempaa tavaraa. Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi ettei taidetta voi laittaa paremmuusjärjestykseen, kaikilla on oma mieltymyksensä enkä nyt niitä Palmunkaan töitä välttämättä huonoiksi sano, kun ei miellytä, niin ei.


[14:28 8.4.2010] O.K.
Tässä tapauksessa onkin kysymys taiteilijan kokonaisvaltaisesta kyvystä ottaa tarjolla olevat "markkinat" huomioon. Silloin pitää takoa kun rauta on kuumaa Juhani.
Kaiken lisäksi Palmukin mukautuu kysyntään ja se on helppo havaita kun seuraa hänen koko ajan muuntuvaa taidettaan.
Niinkuin sinäkin olet varmaan huomannut, niin ne Juorulehdet seuraavat maininkeja joista haistavat rahan. Kiistaton tosiasia on että Palmun taide puhuttelee ihmisiä melkeinpä yli rajojen. Hän on oivaltanut tuon markkinaraon ja mielestäni on ironista että täällä suomessa "alan ihmiset" suorastaan sylkevät Palmun suuntaan ja hänen taiteeseen. Kuitenkin maailmalla arvostetaan jopa pelkästään hänen signeerausta. Sitä tosiasiaa on pirun vaikea mitätöidä.

Itse arvostan Palmun taiteen hyvinkin korkealle. En tietenkään pidä kaikista hänen töistään, mutta hänen "värisilmänsä" on kuitenkin pettämätön joka vetoaa ihmisiin ja varsinkin minuun.

Juhani, juorulehtien kirjoittelu ei millään muotoa lisää Palmun taiteen myyntiä. Mielelläänhän muut taiteilijat väittävät näin olevan asian ja ihan tietyistä syistä. Itse kuitenkin olen sitä mieltä että Juorulehdet vai yrittävät pönkittää omaa myyntiään noilla sensaatiojutuillaan Palmusta joka yrittää vain tehdä työnsä hyvin ja elää elämäänsä mahdollisimman jouhevasti työn lomassa.
Toisaalta, julkisuus ei suinkaan ole taiteilijalle pahasta ja varmaan Palmu sen allekirjoittaa ja ihan vilpittömästi.


[15:19 8.4.2010] J.R.
Tottakait rautaa pitää takoa silloin kun se on kuuma, mutta ei ne juorulehdetkään käsittääkseni niitä juttuja ilman Palmun suostumusta noin vain kirjoita, Kyllä taiteilia on suurelta osalta itse myöskin juonessa mukana, ja levikkihän siinä nousee, kyllä Palmullakin muutama taulu on, joista suorastaan pidän, eikä ne Palmun maalaukset siitä minulle parane taikka huonone kuinka hän privaattielämänsä elää, minuun ei juorulehtien jutut hätkäytä, taulut puhukoot puolestaan, kaikkein eniten minua kuitenkin tässä taiteessa risoo, kun taiteilia maalaa parikymmentä huipputeosta ja saa sitä nimeä, niin sitten aletaan maalaamaan nimellä, kunhan vain maalataan, olen vain saanut sellaisen kasvatuksen että sen mitä teet tee se niin hyvin kuin osaat,tottakait ymmärrän että siinä on elatus ja toimeentulo kyseessä ja välillä on se työ vain tehtävä, että saadaan myyntiin, mutta en kuitenkaan edes sioitusmielessä maksaisi taulusta pelkästä nimestä, kyllä työn täytyy miellyttää minua, suurin ihailun aiheeni on Salvador Dali, mutta hänenkin töissä on paljon joista en pidä.


[17:43 9.4.2010] T.T.
Kiitokset Autiolle nimen mainitsemisesta. Tuomas Gustafsson on mahtava Ja paljon monia muitakin taitavia tekijöitä löytyy niin paljon ettei nimiä tarvitse luetella. Eli en usko että kuvataidepuoli
kuihtuu koskaan mihinkään, saati sitten kokonaan. Jos on jumittuneena vanhoihin tekijöihin, eikä voi sisäistää uusia tekijöitä, on kyllä itse kuihduttanut aukean päänsä sisällä. Kaikki lähtevät täältäkin joskus.


[15:36 16.4.2010] Mä vaan.
Tuolta listalta puuttuu enää Kirsi Salonen.
Vaikka hän on tullut tunnetuksi "Photaritaiteilijana", ei hänen luomiskyvyissä ole mitään epäselvää. Oletteko lukeneet hänen kirjallista tuotantoaan?

Olen sitä mieltä että tuolla "listalla" olevat taiteilijat ovat juurikin sitä parasta A-uokkaa ja se tosiasia ei miksikään muutu!


[23:38 7.5.2010] T.M.
Heippa vaan ja oikein lämmin kiitos,kun minunkin töistäni on pidetty myöskin!Ja vasta äsken huomasin,että täällä on tällainenkin keskustelu ollut menossa,jossa meitä vanhempia Aukealaisia on kyselty,joten pistänpä tässä oman vastaukseni tähän jonon jatkoksi sitten myös.
Ja niinhän se on,että en minäkään ole täältä varsinaisesti minnekään myöskään kadonnut,mutta minua on nyt noiden maalauksieni suhteen nämä viimeajat vain jonkin sortin kummallinen ihmeen pitkään kestänyt väsymys ja saamattomuus nykyään tupannut vaan kovasti vaivaamaan,joka ei kuitenkaan johdu millään lailla Aukeasta sen hengestä, tai siellä olevista ihmisistä,vaan se on vain ihan jotain omasta sisäisestä itsestäni johtuvaa vaan,jota en osaa edes itsellenikään selittää,että mitä se lopulta oikein on,enkä ole sen vuoksi saanut sitten pitkään aikaan mitään töitänikään tänne esille laitettua.

Toinen seikka on sitten sekin myös,että minulla on nykyään entisen vanhan Ira koirani kuoltua tullut otettua sen jälkeen taas uusi nelijalkainen kaveri,harmaa työlinjainen saksanpaimenkoira tytteli,joka on nyt tällä hetkellä päässyt jo parin vuoden ikäiseksi ja on siis parhaassa menoiässä,eli hyvin energinen ja paljon toimintaa ja touhua tarvitseva ja sen kanssa minun aikani nykyään sitten tahtoo suurimmaksi osaksi myös kulua, kun sen kanssa kovasti yhdessä tuolla metsissä kuljen ja sitä kouluttelen ja sen kanssa kaikenlaista muutenkin puuhailen,niin senkään vuoksi en ole nyt sitten oikein kerinnyt Aukeassa oikein mukana olemaan.

Siitä huolimatta olen silti yhä edelleen kyllä Aukean sivuillakin aina välillä sinne tulleita töitä käynyt katsomassa aika ajoin myös ja antanut aina silloin tällöin töille pisteitäkin myös ,mutta en ole vaan aina tullut sitten kuitenkaan niitä kommentoineeksi,tai sitten jos olen,niin olen tehnyt sen vaan nimettömänä ihan sen vuoksi vaan,koska minusta on ollut se jostain kummallisesta syystä parempi ollut tehdä niin,ettei kukaan ole tiennyt minun sen kummemmin täällä mukana olevan,kun en kerran kunnolla nyt mukana ole jaksanut muutenkaan olla,sillä jonkinlaista nettiväsymystä nykyisin potiessani myös,en nyt kuitenkaan jaksa tällä hetkellä ruveta sitten sen enempää sitoutumaan mihinkään ja silloin minusta on jotenkin helpompi vaan pysyä sitten nimettömänä,vaikka se ei nyt niin kovin reilua taida ollakaan,mutta voin sitten sen kummempaa huomiota herättämättä täällä jonkun verran mukana edelleen sillä tavoin kuitenkin vielä edes olla.
Sitten jos jossain vaiheessa pääsen tästä metsittymisvaiheestani taas mahdollisesti sen verran eroon,että innostun ja kerkiän jonkun työnkin aikaseksi taas maalaamaan jälleen pitkästä aikaa myös ,niin sitten koitan kyllä tännekin niitä esille laittaa myös,mutta tällä hetkellä kyllä näyttää siltä,että minulla on vaan aika vahva tarve ainakin toistaiseksi vielä pysyä lähinnä sivusta katselijana vaan ja hiipiä nyt koirani kanssa lähinnä tuolla metsissä vaan luonnon hiljaisuudesta nauttimassa,mutta jospa sitä vielä joskus itsestään jotain irti saisi,joten katsotaan mitä aika minulle tekee ja nyt vain kiitän sitten lopuksi vielä kerran kovasti ja toivotan vaan kaikille Aukealaisille oikein aurinkoista ja hyvää kevättä ja oikein runsaasti myös monia hyviä luovia hetkiä!!!

Terveisin Tuula ja uusi Ira harmaahukka


[11:17 10.5.2010] Fanittaja
Mukavaa että Tuulakin on vielä "muonavahvuudessa" mukana! Muuten, meikäläisellä tulee metka tunne aina kun luen tuota Tuulan hyväntahtoista ja soljuvaa tekstiä, niin että rupean ihan hengästymään.

Ei muuta kuin Tuula, tartu vaan pensseliin taas meidän iloksemme!


[23:19 15.5.2010] T.M.
Kiitos vaan sinulle Fanittaja!Meillä vähän nettiyhteys on viime päivinä pätkinyt,mutta nyt se pelaa jälleen taas ja pääsen viimein sinulle vastaamaan.Ja kyllähän minä jossain vaiheessa sitten koitan tosiaankin mukaan myös päästä,kunhan saan itsestäni sen verran vaan jossain vaiheessa taas irti.
Ja minua niin huvitti se myös,kun kerroit että tekstiäni lukiessasi rupeat ihan hengästymään,jota en kyllä yhtään ihmettele hehheh,sillä minä tosiaankin kirjoitan aina aivan liian pitkiä ja monimutkaisia lauseita ,joissa sanoja on aivan liiankin kanssa ja en tunnu tietävän mihin se piste pitäisi välillä myöskään laittaa ja sitten juttu vaan jatkuu ja jatkuu joten,ilmankos sitä jo vähemmästäkin sitten hengästyy, kun yrittää perässä pysyä hihih.Ja kiitos kun jaksat minua kannustaa,joten toivotaan, että inspis jossain vaiheessa tosiaankin taas oikein kunnolla iskisi ja nyt sitten vain oikein mukavaa kevään jatkoa!!!


[23:19 9.8.2010] E.R.
Minultakin kiitokset Fanittajalle. :)

Olen oppinut Aukean-vuosinani paljon. Taisin olla 16-vuotias, kun liityin, tai jotain sinne päin, nyt 23. Suurin osa oppimisesta lienee ihan harrastamisen ja vähän opiskelemisenkin tulosta, mutta olen kyllä saanut paljon irti myös Aukeasta, kommenteista ja keskusteluista. Tykkään siitä, ettei täällä kehuta kaikkea. Että täällä otetaan tämä tietyllä, hyvällä tavalla tosissaan. Eikä täällä kumarrella liikaa sellaista trendikästä tyyliä, kuten yleensä esim. taidemuseoissa ja taidelehdissä ja -kritiikeissä. Kaikki saavat tehdä omalla tyylillään, kunhan tekevät sen hyvin ja aidosti.

En oo lähtenyt täältä, en edes ovet paukkuen. Ei sovi luonteeseeni. Sen sijaan on ollut kuin Tom Pesch totesi, että "Itselläni noita kuvia tulee syklisesti, eli on kuvan tekemisen kausia ja sitten kaikenlaisen muun tekemisen kausia. Tällä hetkellä on se jälkimmäinen päällä." Minullakin on tuollaisia vimmaisen luomisen kausia ja sitten näitä, no, hiljaisempia. Piirtämistaidon haluan pitää elossa ja siksi tulee yleensä jotain piirrettyä, vaikkei maalaamisrintamalla olisikaan niin tapahtumarikasta.

En ole käynyt täällä usein viime aikoina, mutta se ei johdu siitä, ettenkö Aukeassa viihtyisi.

Opiskelu vie paljon aikaa, ja täytyy sanoa pieni varoituksen sana kaikille, jotka haluavat taidealalle: taidealan opiskelu voi välillä olla hieman inspiraatiota kuluttavaa. Harrastuksesta voi ajoittain hävitä jotain siitä sisäsyntyisestä innosta, jota tekeminen aiheuttaa. Vaikkei se kokonaan hävinnyt ole missään nimessä!

Muistan, miten aina ennen teoksen Aukeaan lisättyäni piti käydä puolen tunnin välein - ellei useamminkin - päivittämässä sivua ja ahnehtimassa kommentteja. Korvia punoitti, vähän hävettikin usein ja mietin epävarmana, mitä muut ajattelevat, mitä jos saankin murskakritiikin. :D Ja usein se onkin niin, että ihmiset tykkäävät eri töistä kuin tekijä. Mutta ihmisten kommentit antavat älyttömän paljon, myös ne negatiiviset, jos ne saavat katsomaan työtä uudella tavalla.

Olen kyllä miettinyt, että pitäisi taas kunnostautua tuon maalaamisen kanssa. Pitkään on ollut sellainen olo, että vanhat aiheet ja tyylit vähän puuduttavat ja pitäisi tehdä jotain uutta, mutta en vielä tiedä mitä.




[14:20 25.9.2010] O K
Joskus tuntuu hurjalta joidenkin taiteilijoiden itsevarmuus (lue itserakkaus)

Minusta tuon listan taiteilijat ovat ihan vilpittömiä ja terveellä tavalla nöyriä taiteilijoita jonka vuoksi minä esimerkiksi arvostan heitä. Heidän ei tarvitse itse kehua itseään, vaan se puoli hoituu hyvin muiden toimesta kuten ollaan näistä aukean kommenteista voitu todeta. Myöskään he itse eivät ole tuppisuita kun on kyse kolleegan taiteesta.
Olen huomannut että joillekin aukean taiteilijoille on erityisen vaikeaa ottaa rakentavaa palautetta vastaan. Ne palautteet pyritään torjumaan mitä erilaisimmilla vastauksilla jotta taiteilijan puutteet eivät kyseenalaistuisi.
Yksi käytetyin esimerkki: "Asiakas halusi tilauksessaan näin"
Kyseisenlainen "virhe" saisi aivan toisenlaisen kontekstin jos taiteilija sanoisi: "Minä näin asian tällä tavalla"- eli suomeksi sanottuna taiteilijan näkemys.

Kun taiteilija luottaa omaan kerrontaansa, hänen ei tarvitse selitellä ja pystyy ottamaan myös rakentavaa palautetta vastaan piste.

Seuraava sivu  

Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty