Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/kuvataide
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Taiteilijan materiaalivalinnat

[13:36 28.4.2011] J.S.
Olisi mukava saada aikaan keskustelu taiteilijoiden käyttämistä materiaaleista ja kuulla kokemuksia ja kommentteja niistä. Itselläni on paljon käyttökokemusta eri valmistajien öljyväreistä, maalausnesteistä, kankaista ja siveltimistä ym. Jonkin verran myös akvarelli-, akryyli- ja guassiväreistä. Värin laadunhan ratkaisee lopulta pigmentit ja täyteaineiden määrät.
Varsinkin aloittelevat taiteilijat varmasti haluaisivat vinkkejä mihin kannattaa panostaa ja miksi.
Joten: kehuja, vinkkejä, ohjeita, kysymyksiä, haukkuja ja kokemuksia vaan jakamaan :)


[12:00 29.4.2011] A.M.
Hyvä alhe. Jos joku on jo jonkin huonoksi/hyväksi havainnut niin siitä olisi apua kun käy tarvikehankinnoilla. Laadukkailla tuotteilla työskentelemällä, säästää aikaa ja rahaa, hermojen lisäksi.
Muutoinkin kun sen hyvän sitten löytää niin voi siinä pysyä ja tekeminen on aina samanlaista, ei jatkuvaa uuden tuotteen toimivuuden kokeilua ja opettelua :)

nimimerkillä hyvät halvalla, kummat kannattaa ostaa ensin ???


[13:31 6.5.2011] J.R.
...alkuvaiheessahan kannattaa harkita satsaako kalliisiin laatuväreihin, voihan olla ettei se öljyväri miellytäkkään, vaan haluaakin maalata akryllillä, mitään halpoja parin euron kiinalaisia en kuitenkaan suosittelisi, koska se maku voi mennä sen saman tien huonojen värien ansiosta, päävärit, musta, valkoinen umbra, okra..., kymmenisen tuubia alussa riittää, ei montaa kymppiä keskivertovärit maksa, siitä voi sitten siirtyä parempiin jos on päätynyt maalaako pääasiallisesti öljyllä vaiko akryllillä ja pikkuhiljaa lisää värivalikoimaa, laatuväreissä pigmentti puhtaampi samoiten kuin ne pitemmällä lopilla ovat riittoisammat, kahden taikka kolmen eri värin sekoitus myöskin laatuväreissä puhtaampi, mitä Suomessa olen kesäisin piipahtanut, alan liikkeissä on yleensä aina henkilökunnassa alan asiantuntia, joka voi opastaa väri- ja tarvikevalinnassa, olen kokeillut vuosien varrella Rowney, Likas,
Artisan, Classico, muutamia muita ja kiinalaiset halvat markkinavärit mukaan luettuna, mutta kyllä täytyy omalta kohdaltani todeta, että minulle kaikkein mieluisimmat ovat Beckersin, olkootkin sitte Ruotsalaisten tekemiä, kohdallani toimivat kuin tabletti, kohdallani sattui ensimmäisiksi väreiksi Classico, joilla treenasin ensimmäisen vuoden, hyvintoimivat värit, eikä mikään paha hintakaan...


[14:07 19.5.2011] A.M.
Akryyliväreillä maalaaville, suosittelen maalausnesteeksi Amsterdam Acrylic Mediumia kiiltävänä (Gloss) kaikkeen vesiaiheiseen maalaamiseen. Akryylivärien mukana (aloituspakkaukset harrastajille) ei tule maalausnesteitä ja ne saattaa siksikin jäädä hankkimatta. Väri ohenee vedelläkin, mutta sen kestävyys ja elastisuus kärsii, toisin kuin mediumia käytettäessä. Öljyvärien mediumiin verrattuna väriin sekoitettuna näyttää tuoreena maitomaiselta ja tulee siksikin levitettyä liian ohennettuna ja ohuena, värin kuivuttua kuitenkin, jää vain sävy ja toimiva läpikuultavuus.


[17:00 19.5.2011] J.S.
Aki kun otti puheeksi tuossa maalausnesteet, niin monelle aloittelevalle voi olla hankalaa valita sopiva useiden vaihtoehtojen seasta. Itse käytän lähes pääsääntöisesti öljyväreissä nk. Haarlemin maalausnestettä. Eli 1/3 osa dammar vernissaa, 1/3 osa pellavaöljyä ja 1/3 osa tärpättiä. ( ei hajutonta, vaan ranskalaista tai balsamitärpättiä, dammar liukenee huonosti hajuttomaan tärpättiin ). Maalausnestettä voi käyttää läpi koko työskentelyn, on miellyttävän tuntuista ja dammar vernissa nopeuttaa värien kuivumista.


[21:19 19.5.2011] A.M.
Jaa, itse olen käyttänyt hajutonta tärpättiä kun öljyväreillä maalasin. Kuinka paljon tuo dammar vernissa nopeuttaa sitä kuivumista ? Onko muutoin kokemusta ulkona maalaamisessa, kuivaako aidon tärpätin kautta valmistettujen tuotteiden
kanssa maalatut ulkoilmassa nopeammin kuin hajuttomilla vastaavilla ? Ulkonahan sillä ei ole sinänsä merkitystä, tuon hajun ja liuotinaineen kanssa.


[23:22 19.5.2011] J.S.
Vaikea sanoa kuinka paljon dammar nopeuttaa kuivumista, mutta ainakin maavärit ovat jo kosketuskuivia noin vrk:n kuluttua. Läpikuultavat lasyyrivärit jotka ovat yleensä todella hitaita kuivumaan, niin haarlemin maalausnestettä käytettäessä kuivuvat noin 3 vrk:ssa. Värien kuivumiseen vaikuttaa myös värin valmistuksessa käytetyt kuivikeaineet tai sikkatiivit. Yleensä nk. taiteilijalaatuisissa väreissä ei kuivikkeita käytetä, joten ovat myös hitaampia kuivumaan kuin harrastajalaatuiset värit. En tiedä onko erilaisilla tärpäteillä sitten vaikutusta kuivumiseen, itse en ole käyttänyt hajutonta tärpättiä maalauksessa. Balsamitärpätti ja dammarvernissa ovat kylläkin aika "aromaattisia" ja varsinkin sisätiloissa käytettynä tuoksut kyllä tuntuu.


[17:57 21.5.2011] J.R.
...mitä minä ymmärrän värin kuivumisesta, niin käsittääkseni öljyväri ei kuivu niinkuin akrylliväri vaan kovettuu, tärpättinä käytän hajullista tärpättiä joka on kyllä täkäläiset merkit ovat sellaista myrkkyä, että vaikka väri olisi maalattu kuukausi aiemmin, niin saa olla varovainen, ettei se ota mukaansa väriä, ja sehän ei sitten ole ollenkaan mukavaa alkaa korjailemaan sitä, kerran minulla oli työ kuivunut jo yli kaksi kuukautta kun aloin levittämään fernissaa kun piti seuraavana päivänä viedä työ näyttelyyn ja siitähän meinas itku päästä kun väriä lähti fernissan levityksen yhteydessä muutamista paikoista pois...


[16:01 28.5.2011] T.G.
Akryyli alle öljy päälle



[18:53 28.5.2011] A.M.
Kiitos Tuomas. Nyt kun tuli puheeksi... mitem vernissa ? Voiko akryylin välivernissan vetää väliin ? Lopuksihan se on öljyvärien vernissa jos ja kun öljy käy akryylin päälle ?


[00:45 30.5.2011] T.G.
Akryyliin on aineita jotka lisäävät maalin kiiltoa on myös kiiltoaineita joita voi vetää sitten akryylin päälle kun ne ovat kuivuneet esim. eri mediumit (kiiltävä, sametti, matta) , liimat ja pastat myös A1100...mutta esim vernissan päälle et voi enään akryylillä maalata koska vernissa ei ole vesiohenteista niinkun akryyli, eli juuri niinkuin sanoit!


[01:12 19.9.2011] T.J.
Itse käyttäny pääosin J-P. Saarelaisen mainitsemaa 1/3 dammarvernissaa, pellavaöljyä ja tärpättiä maalausnesteenä. Kuivumisen lisäksi myös tarttuvuus paranee. Tämä on etu varsinkin jos harjoittaa minkäänlaisia ohuita kuullotuksia tms. Toisaalta dammarvernissan määrää ei saa nostaa liian suureksi tai voi alemmat kerrokset liueta - näin on käynyt itsellen tosin vain kerran.

Öljyillä + miksei akryyreilläkin vois vielä loppuvernissausta kommentoida jos joku keksii asiasta sanottavaa. Tapahan luo periaatteessa kiiltävän pinnan, mitä nykyään vierastettaneen. Toisaalta olen huomannut että lasimainen pinta voi efektinä olla myös kiehtova. Mutta on ilmeisesti liikkeellä myös huonoa vernissaa, eräs vernissaamani erä ei kuivunut kunnolla vaan jäänyt puoliksi tahmeaksi, taulut heti kiinni jos pinnan asettaa jotain vasten. Rowneyn vernissa muistaakseni ollut huippulaatua.

Huomio dammarin huonosta liukenevuuesta hajuttomaan tärpättiin on hyvä huomio. Olen näet juuri em. tauluerästä yrittänyt hajuttomalla tärpätillä yrittänyt liuotella vernissoja irti em. litkulla perin huonolla menestyksellä.

Harmikseni olen sekaantunut välillä ns. vesiliukoisiin öljyväreihin, merkiltään Idroil. Hajuttomuus siinä kai aluksi viehätti. Maalausominaisuudet olivat hieman omituiset sanalla sanoen. Näin jälkeenpäin tarkasteltuna tämä näkyy myös työn laadussa, joka on poikkeuksellisen huonoa. No, ehkä näihin joku muu saa otteen paremmin.


[19:33 8.10.2011] J.S.
Öljyvärityön tulisi kuivua vähintään 6kk tai mieluummin vuosi ennen lopullista vernissaa. Retussivernissan voi laittaa heti kun työ on kosketus kuiva. Retussivernissa on väliaikainen vernissa esim. jos työ menee näyttelyyn tai asiakkaalle. Retussivernissaa ei tarvitse myöhemmin poistaa, vaan lopullisen vernissan voi vetäistä päälle. Jos ei halua kiiltävää pintaa on olemassa myös mattavernissoja. Kiiltävää ja mattavernissaa voi sekoittaa keskenään jos haluaa sellaista satiinimaista pintaa. Vernissa on kuitenkin hyvä laittaa, koska se suojaa maalausta ja syventää värejä.


[13:57 9.10.2011] T.J.
J-P. Saarela eiks retussivernissasta käy periaatteessa ihan ohut, tärpätillä ohennetulla vernissalla tehty vernissaus?

Itse olen siirtynyt loppuvernissauksessa käyttämään saatavilla olevia synteettisiä vernissoja, ne kuivuvat takuuvarmasti hyvin toisin kuin alkup. dammarvernissa, josta on sattunut omalle kohdalle myös huonoja eriä.


[15:54 9.10.2011] J.S.
Voi olla, en ole koskaan kokeillut ohentaa varsinaista vernissaa. Valmiit retussivernissat on kyllä varsin "ohutta" tavaraa.
Synteettiset vernissat tosiaan kuivuvat nopeasti.
Sprayvernissoja en ole kokeillut, olisikohan niistä kenelläkään kokemuksia?


[16:39 9.10.2011] T.J.
Mullon semmonen käsitys (jostain lukenu joskus?) et väliaikainen vernissaus kävis ihan tärpätillä liruks ohennetulla dammarilla.

Itsellä tuo huono dammar-erä, no siis kyllähän siitä tärpätti haihtu tietty mutta jäi vain sellaseks että 6 kk. jälkeen se pyrki jäämään viä kiinni jos joku siihen kosketti. Eli ihan huono raaka-aine luulisin.


Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty