Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/kuvataide
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Miksi joillekin kelpaa vain kehut?

Seuraava sivu   Viimeinen sivu  

[10:07 18.11.2013] O.K.
Pyrin aina antamaan myös perustelut antamiini pisteytyksiin täällä. Eräs taiteilija vain ei siedä jos kommentti sisältää vinkkejä ja parannusehdotuksia. Ei siltikään vaikka teen sen yleensä rakentavassa hengessä enkä ilkeilläkseni.
Niinpä hän poistaakin ne salaman nopeasti omalta profiililtaan koska kommentti sisältää vinkkejä kuinka esimerkiksi ne pikku virheet jotka teoksessa nään, olisi helppo välttää.
Mutta annas olla kun joku edes hiukan kehuu niin heti välittömästi tulee kiitokset.
Hiukan järkeä peliin! Tämähän on:
"vapaa luomisgalleria luoville ihmisille, harrastajille ja ammattilaisille, jotka haluavat tuoda töitänsä esille saadakseen palautetta"


[13:42 18.11.2013] J.R.
Luulenpa että alkutaipaleella ottaa pahaksi ne vinkit, mutta kun henkisesti kypsyy taiteensa parissa, ymmärtää ne vinkit ja huomaa itsekin, sekä pystyy tunnustamaan itselleen virheensä. Itse olen erittäin kiitollinen saamastani kritiikistä Aukealla, joka on vienyt eteenpäin kreativista näkemystäni taiteen parissa, koska en ole kursseja taikka koulutusta saanut on Aukealla saamani kritiikki auttanut minua eteenpäin maalausteni parissa. Kyllä kieltämättä, kun katselee noita 15 vuotta vanhoja töitäni, huvittaa itseänikin se kömpelyys niissä ja kuinka silloin ei osannut sitä kritiikkiä vastaan ottaa.


[10:18 19.11.2013] O.K.
Sinä osaat ottaa nykyisin myös katsojien kritiikkiä vastaan Juhani. Tosin muutama vuosi sitten oli sinullakin ehkä jotakin pientä selittelyn makua. ;)
Uskon että osaltaan siksi sinä myös koko ajan kehityt kun suostut ottamaan vastaan myöskin kritiikkiä. Sinä osaat kääntää ne ikäänkuin vinkeiksi.
Olen aina ollut sitä mieltä että kaiken aikaa kritiikitön jojootaide on tylsää.
Tämä on hyvä paikka ottaa vastaan myös kritiikkiä kehujen lisäksi. Se kasvattaa luonnetta kun taiteilija lähtee tuonne "ärjänteelle" taiteensa kanssa. Siellä tulee joskus rankkaakin palutetta.


[12:32 19.11.2013] J.R.
Mielestäni Aukea on hyvä paikka opetella saamaan sitä kritiikkiäkin, koska se kuitenkin tulee internetin välityksellä, ja täysin tuntemattomalta henkilöltä. Itselläni on useamman kerran ollut töitäni näyttelyissä, sekä omissa, että yhteisnäyttelyissä. Siellä "ärjänteellä" kun sen kritiikin saa kovalla kädellä ja päin pärstää, ellei sitä ole yhtään opetellut saamaan vastaan, niin se saattaa olla monelle kova paikka. Asiallinen kritiikki on opettavaa ja hyväksi kehitykselle, asiattoman kritiikin oppii ajan kanssa tunnistamaan ja lukemaan rivien välistä.
Oivan palautteet ainakin omalla kohdallani ovat olleet täysin asiallisia.


[13:01 22.11.2013] Nimettömänä
Sellaiset taiteilijat jotka eivät kestä kritiikkiä ovat keskenkasvuisia taiteilijoina eivätkä usko ja luota tekemisiinsä itsekään.
Mutta mielestäni on perin lapsellista mennä jopa poistamaan kommentteja ihan vain siksi että ne eivät taiteilijaa miellytä! Jos sellaiset jopa noin ahdistaa niin kannattaako sitten ollenkaan esitellä niitä töitään täällä? Uskomatonta toimintaa!
Juhani taas on "kasvanut suureksi" täällä ja uskoisin että ihan kritiikin ja niiden rakentavien palautteiden vuoksi. Mielestäni hänen tekemisensä on muuttunut koko ajan mielenkiintoisimmiksi ja niitä on miellyttävämpää jopa katsellakin. Olisi huikeaa käydä hänen live-näyttelyissä varsinkin kun ne teokset ovat niin suuria.
Kannattaisi tämän "Ärripurrin" ottaa oppia hänestä.



[15:26 26.11.2013] Markku Laitinen
Oiva tarkoitti varmaan tämän minulle, joka olen joutunut hänen toistuvien häirikköviestien kohteeksi, joista osan olen joutunut poistamaan. Jokainen voi tarkastaa Oivan antamat kommentit minulle, jotkut muutkin ovat huomanneet saman asian ja mainitsevat samasta asiasta!

Tein muuten kyselyn ylläpidolle, jotta varmistaisivat Oivan henkilöllisyyden!


[18:45 26.11.2013] J.R.
Ei niitä hyvä ihminen kannate poistella. Palautteen antajahan siinä laittaa itsensä naurunalaiseksi, jos antaa häirikköpalautetta.
Itse olen ainakin hyödyntänyt muidenkin töiden palautteistakin, kun olen ajatellut, kuinka omissani voin tietyt asiat tehdä ehkä toisin.
Tosin tekotapoja on yhtä monta kuin tekiääkin, ja jokainen näkee asiat erilla tavalla, ja pyrkii toteuttamaan ne oman mieltymyksensä mukaisesti. Ei kait se välttämättä tarvitse tarkoittaa sitä, jos asian näkee erillä lailla, että se olisi väärin, mutta vaihtoehdot on hyvä olla olemassa, eikä kannata juurtua vanhaan. Kun saa vinkkejä, voi kokeilla jotain uuttakin. Tuossa annoin oman näkemykseni Siiri, Sara ja Onni, joka ei tietenkään tarkoita että kohta olisi väärin tehty. Jarkko ja Hannu ovat palautteesta eri mieltä. Hyvänä esimerkkinä kuinka eri ihmiset voivat kokea asiat erillä tavalla. Hieman epäilen, että Oivan palautteet, kun kuitenkin nimellä esiintyy, olisivat tarkoituksella häiritseviä, eri asia jos esiintyisi nimettömänä. Käsittääkseni taiteessa ei ole oikeaa taikka väärää tekotapaa. Kysymyksessä mielestäni on, kuinka asiat ja ajatukset halutaan tuoda esille ja jokainen tuo ne omalla kreativisella tavallaan. Eriasia sitten tykkääkö tyylistä, trekotavasta, taikka aiheesta, jolloinka työn kokee vastenmieliseltä, ja pitää sitä huonona, kun taas toisen mielestä se saattaa olla koskettava ja huipputeos. Tietenkin saattaa joissakin tapauksissa olla, että tekiän pärstäkerroin ei miellytä, mutta sehän menee jo lapsellisuuteen.


[21:36 26.11.2013] O.Ö.
Hyvä kommentti Juhanilta - mielipiteitä voi ja saa esittää, niistä voi ja saa olla eri mieltä. Tekijä punnitsee mielessään, olisiko kenties voinut tehdä toisin vaiko eikö.


[09:14 27.11.2013] Markku Laitinen
Selvitän asiaa hieman enemmän, olen jo vuosikausia joutunut erään rovaniemeläisen taiteilijan häiriköinnin kohteeksi, useilla eri palstoilla ja sattumalta huomasin jo aikaa sitten miten Oiva kehui eräässä kommentissa jollekin toisella taiteilijalle tuntevansa rovaniemeltä useita taiteilijoita.

Olen myös seurannyt Oivan kommentteja ja olen ainoa jota hän on häiriköinyt kommenteillaan. Oivalla ei myöskään itsellään ole yhtäkään kuvataiteen teosta esillä ja silti hän esittää olevansa taiteen asiantuntija.

Joten näillä perusteilla pyysin ylläpitoa selvittämään hänen henkilöllisyytensä.


[10:43 27.11.2013] O.K.
Markku Markku! Etköhän sinä ole tehnyt kärpäsestä härkäsen! Olen saanut täällä käsityksen että sinä todellakaan et kestä minkäänlaista "rakentavaa palautetta" etkä myöskään siedä minkäänlaisia neuvoja viimeistään tuon viimeisen työsi jälkeen johon annoin kommenttia ja jonka poistit välittömästi. Sanot niitä vieläpä häiriköinneiksi?
Harrastan todella itsekin kuvataidetta mutta en julkaise niitä täällä ja se on minun henkilökohtainen valintani ja peräti jopa ihan luvallistakin. Kaiken lisäksi minua kiinnostaa todella paljon toisten taiteilijoiden tekemä taide. Käyn erittäin paljon myös eri taidenäyttelyissä.
Kuvataide on genre jossa ihmiset todella ovat aina jotain mieltä jostain näkemästään teoksesta ja skin on luvallista. Normaalisti taiteilijat jopa ovat tyytyväisiä tuollaisista "haastavista" kommenteista täällä jos eivät ole niin kovasti vain pelkkien kehujen perässä. Jos olen muutamiin sinun täällä julkaisemiin teoksiisi antanut rehellistä ja "ohjaavaa" palautetta niin ehkä se kertoo jostain jota sinun kannattaisi miettiä. Ehkäpä vaikkapa sen että sinä et ole vielä täydellinen taiteilija ainakaan minun mielestäni.
Taidehan yleensä herättää mielipiteitä. Toinen saattaa tykätä ja toinen taas ei. Rautainen ammattilainen kykenee käsittelemään niin epämiellyttäviä kuin miellyttäviäkin palautteita ja siksi ihmettelen sinun kärsimättömyyttäsi noihin minulta saamiisi ohjaaviin kommentteihin.

Minulla ei ole mitään noita selvityspyyntöjäsi vastaan eikä minulla ole mitään salattavaa joten innolla odottelen noita ylläpidon yhteydenottoja. Eikä sitten millään pahalla!


[11:37 27.11.2013] Markku Laitinen
Oiva kuule, sinun kommenttisi menevät omien teosteni kohdalla henkilökohtaisuuksiin ja ohi aiheen, joten ne ovat täysin asiattomia, kuten aivan hyvin tiedät itsekin.

Aivan turha yrittää selittää kommenttejaan rakentaviksi palautteiksi, ohjaaviksi, haastaviksi tai neuvoja antaviksi, koska ne eivät sitä ole. Mitä myös olen kommenttejasi lukenut, voisin sanoa ettei ammattitaitosi edes riittäisi moisten palautteiden antamiseen.

Kerrot ettei sinulla ole mitään salattavaa, mutta teoksiasi et esittele. Mikä lienee syynä tähän, siitä kai jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä!?


[11:40 27.11.2013] J.R.
Sellaisiakin saitteja on, jossa käyttäjä voi estää
tietyn käyttäjän kommentit automaattisesti, mikäli tuntee ne häiritseväksi. Olisikohan yksi parannusehdotus.
Viellä kerran. Suuret kiitokset Oivalle sekä muutamille muullekkin ankarasta, mutta rakentavasta asiallisesta kritiikistä kohdallani täällä Aukealla. On todella auttanut minua eteenpäin niin henkisesti kuin kreativisesti.

Juhani Rytkönen.

...katselin Markku nuo työsi. Rakennukset eritoteen todella mielenkiintoisesti tehty. Valitettavasti en saa minkäänlaista käsitystä Oivan palautteista, kun ne on poistettu, se palaute jonka löysin, minä en ainakaan tuntisi sitä henkilökohtaiseksi nälvimiseksi...


[12:28 27.11.2013] O.K.
Niin että sellaista "salaliitoteoriaa".
On minusta ikävää että Markku suhtautuu tuolla tavalla rakentaviin ja rehellisiin palautteisiin! Sän on sentään yksi niistä taitavimmista ja pikkutarkoista pensselin käyttäjistä joita tunnen. Ne hänen Kaupunkikuvansa esimerkiksi ovat ihan ällistyttävän taitavasti ja huipputarkasti tehtyjä. Niissä vain piilee aina pieni "sudenkuoppa" minun mielestäni. Ne haastaa katsojan tarkastelemaan niitä kuvia tarkemmin ikäänkuin hakemalla hakemaan niitä pieniä virheitä. Eli juuri samalla tavalla kuin Juhaninkin teoksia olen katsellut. Löytyyhän niitä silloin!
Kun taiteilija tunnetaan tuolaisesta intensiivisyydestä taiteen teossa niin jotkut katsojat myös odottavat virheetöntä suoritusta. Tunnustan olevani juuri tuollainen. Mutta, pitää muistaa että se olen minä. Kysymys on vain minun mielipiteestä! Jotkut toiset saattavat saman teoksen kehua vaikkapa "maasta taivaaseen". Et Markku voi tulla tänne vaatimaan että kaikkien pitää katsoa töitäsi pelkästään objektiivisella silmällä.
Kertaan vielä että Aukeahan on "vapaa luomisgalleria luoville ihmisille, harrastajille ja ammattilaisille, jotka haluavat tuoda töitänsä esille saadakseen palautetta"
Sinähän voit kieltää jopa kaikki palautteet jos pelkäät negatiivisia palautteita.


[13:59 27.11.2013] J.R.
Aina löytyy haastavista töistä sanomista. Jopa tutkiessani kuuluisuuksien töitä, löydän kohtia jotka olisin toteuttanut toisin. En tietenkään tarkoita, että olisivat ne löytämäni kohdat huonosti tehty, näen vain ja koen tietyt asiat erillä tavalla. Mielestäni kuitenkin kokonaisuus ja taulun sanoma ratkaisee pidänkö taulusta vai en, eikä se työtä tee huonoksi kohdallani jos en pidä taulun aiheesta. Tuskin niitä pikku "virheitä", jos niitä siksi voi kutsua voi rutinoitunutkaan taiteilia välttää. Eikä mielestäni se pieni anatomiavirhe, tai sävyvirhe haittaa mitään, jos se ei riko kokonaisuutta, niiden etsiminen menee mielestäni jo pilkun nuss...miseksi. Se pitää vain kohdallaan hyväksyä, ettei se työ ole aina kaikille mieluisa. Senverran haluan viellä kirjoittaa, että tiedän montakin, jotka eivät saa aikaiseksi edes tikku-ukkoa piirtämällä, mutta ymmärtävät ja osaavat arvostella taidetta ovat jopa suosittuja täkäläisissä taidepiireissä. Tahtoo sanoa, ettei se oma maalaustaito aina ole mikään meriitti, kuinka hyvä on taiteen tutkiana tai arvosteliana. Onhan niitä musiikkitaiteenkin tohtoreita ja maistereita, joiden laulamista minä ainakaan en viitsi kovin kauvaa aikaa kuunnella:)


[17:17 27.11.2013] O.K.
Olet oikeassa Juhani! Kaikkien, jopa Markun kannattaisi pitää se mielessä että arvosteleva kommentti, oli se sitten kehuva tai moittiva, on vain ja ainoastaan sen kommentoijan mielipide eikä sen pitäisi taiteilijan omaa uskoa osaamisestaan mitenkään horjuttaa. Päinvastoin! Senhän pitäisi vain lisätä intoa yrittää tehdä asioita entistäkin paremmin. Siinä esimerkiksi Jussi sinä ole ihan loistava esimerkki.
Monellekin täällä olen antanut palautetta, parannusehdotuksia ja ihan samanlaisia vinkkejä kuin Markullekin eivätkä he ole niistä noin loukkaantuneet.
Useimmat katsojat taidenäyttelyissäkin ovat niitä pilkun...sijoita silloin kun taiteilija teoksessaan esittää katsojalle haasteita. Niitä haasteita voidaan antaa niin monilla eri tavoin että on mielestäni turhaa alkaa niitä tässä eritellä.
Mielipiteen antajan todellakaan ei tarvitse itse osata mitään juuri kuten Juhani sanoi. Jokaisella on silmää tarpeeksi nähdäkseen mistä itse pitää.


[17:43 27.11.2013] Markku Laitinen
Oiva, käännät asiattomat kommenttisi rakentaviksi ehdotuksiksi tai parannuksiksi, vaikka sinulla ei mielestäni ole kykyä antaa tällaisia palautteita. Sen todistaa se ettet esittele itse teoksiasi, koska niistähän suoraan näkisi oman ammattitaitosi.

Ja yksi kysymys, miksi aloitit tämän ketjun? Ihanko sen takia, että olen poistanut kommenttisi? Entäpä todistaako tämä henkilökohtaisuudesta, vai olisiko sille joku muu selitys?


[00:07 28.11.2013] J.R.
En ole puolesta, enkä vastaan kumpaakaan. Markulla on mielenkiintoisia töitä, kun kävin ne läpi, nähdäkseni samalla ne kommentit. Ainahan polemiikkia on hyvä jostakin saada, säilyy mielenkiinto, tässä yksikseni kun viikon olen täällä vuorilla Espanjassa ollut. Tosiasiassahan Oiva ei maininnut taiteiliaa nimeltä ketjun alussa.
Minulla ainakaan ei ollut harmaata aavistustakaan kenestä taiteiliasta oli kysymys vaikka olen Markun töitä katsellut ennenkin, kun ovat niin mielenkiintoisia. Luulenpa, ettei moni muukaan tiennyt kenestä oli kysymys.Ei millään pahalla Markku, mutta itse tulit esille, kenestä on kysymys. Niin ja vaikka se M.A.Numminen onkin maisteri miehiä, vai oliko peräti tohtoriherroja, niin hänen laulujaan ja ääntä kuuntelen kyllä mielelläni. Voisiko olla eräänä esimerkkinä taiteiliana jota toiset in hoavat ja toiset ovat aivan hulluna häneen, että silleen.
Itse en arvosta Pikasson töitä kovinkaan korkealle. Olen käynyt tuolla Malagan Pikassomuseossa, mutta meneppä se sanomaan fanittajalle, niin pitävät minua taidetta ymmärrättömänä.


[09:55 28.11.2013] O.K.
Markku, olisi oikeus ja kohtuus jos palauttaisit kaikki nuo poistamasi viestit tänne niin porukat täällä näkisivät minkälaiset viestit poistit. Kaikella ystävyydellä, annoin sinulle niissä tosiaankin vain neuvoja ja parannusehdotuksia!
Minusta on lähinnä noloa keskustella asioista joita pystyt noin vääristelemään.


[12:08 28.11.2013] Markku Laitinen
Oiva, omasta mielestäni voisit lopettaa häiriköintini ja vastata esitettyyn kysymykseen! Mikä sai sinut aloittamaan tämän keskustelun? Ihanko se että minä poistin häirikköviestisi?

Olet muuten luvannut jo aikaa sitten lopettaa koko teosteni kommentoinnin ja et ole pitänyt lupaustasi, miksi?

Kovin henkilöön menevältä näyttäisi, vai olisiko antaa sinulla perusteita muulle?


[13:44 28.11.2013] J.R.
Pystyykö ne poistetut palautteet palauttamaan. Kun tuolla Aukean alkuvaiheellani tuohduksissani ja typeryyttäni poistin niin risut kuin ruusut, harmittaa hieman näin jälkikäteen. Olisi kiva tutkiskella itseäni, kuinka silloin en osannut käsitellä ja ymmärtää palautteiden pointtia. Olen sitä mieltä nykyään, ettei niitä kannata poistella. Niistähän saa toisetkin hyviä vinkkejä.
Kyllä meistä kuitenkin suurin osa huomaa sen henkilökohtaisuuteen menemisen, miinustahan se on sille henkilökohtaisuuteen meniälle, eikä palautteen saajalle.


[09:40 29.11.2013] O.K.
Markku, kysyit alunperin miksi aloitin tämän "ketjun".
Ihan puhtaasti sen vuoksi että asiasta keskusteltaisiin ja miksi toisille on neuvovat ja ohjaavat kommentit niin epämieluisia että jopa poistavat ne. Joo, ja yksi niistä syistä todellakin on että poistit viime kommenttini vaikka yritin tehdä sen varsin hienotunteisesti niin että en sinua loukkaisi. Ilmeisesti ne antamani vinkit sinua ärsytti koska pidät minua täysin amatöörinä joka on suurinpiirtein sokea.

Ennen muuta toivoin keskustelua miksi yleensäkin kuvataiteilijaharrastajat julkaisevat täällä töitään. Niitä syitä voi olla niin monenlaisia.
Nyt on hyvä tilaisuus esittää sinullekin henkilökohtaisesti kaikella kunnioituksella tuo kysymys, Miksi sinä Markku julkaiset täällä töitäsi? Tahdotko kehittyä kuvataiteilijana?

Tähän loppuun en malta olla sinua muistuttamasta että en maininnut sinun nimeäsi aloituksen yhteydessä.



[13:50 29.11.2013] Markku Laitinen
Oiva, etsippä yksikin ohjaava tai neuvova kommentti, jonka olet minulle antanut ja kerro missä se on!

Kysymykseesi miksi esittelen teoksiani täällä ja haluanko kehittyä taiteilijana, ei voi olla nauramatta. Koska miksi sinä olet täällä arvostelemassa muiden teoksia, etkä esittele omiasi? Pidät itseäsi asiantuntijana puheissasi, mutta näytöt puuttuvat kokonaan, miksi?

Pidän sinua täydellisenä trollina, joka pyörit ilmiselvästi vain häiriköimässä, enkä usko että kaltaisiasi pyörii palstalla muita. Netti ei myöskään anna nimelläsi muita osumia kuin nämä aukean osumat, joten jokainen voi vetää itse ihan omat johtopäätökset.


[20:40 29.11.2013] J.R.
Pikkutarkkaa pipertämistä maalatessa, ja Bostoni palaa, mutta ei kait sitä taulua katsota 30 cm päästä niinkuin tietokoneskärmiltä. Kokonaisuus aukeaa näyttelyssäki parin metrin päästä katsottuna taulua, riippuen koosta, jolloinka ne mitättömät anatomiavirheet eivät tule samalla lailla esille sekä värisävytkin näyttävät erille, näkee sen kokonaisuuden ja "ajatuksen", mitä taiteilia haluaa tuoda esille työssään, eikä niitä haeta niitä mitättömiä pikku"virheitä". Pitäisi ottaa huomioon,palautetta annettaessa, antaako neuvoa antavan palautteen vai oman näkemyksensä työstä. Kyllä sen näkee Aukean tasosta, keille olisi suositeltavaa antaa tiettyä palautteesta. Ritva Aalto-Pötrönen täällä Aukealla opetti minut töidensä yhteydessä kuinka niitä olisi suositeltavaa internetissä katsella, ja työt täällä Aukeallakin, kun katson noin metrin päästä niitä, saavat uudet uloyyuvuudet. Niin ja nyt hyvät miehet, tuo teidän ajatustenne vaihto vaikuttaisi pikku hiljaa olla luiskahtamassa yleisellä paikalla puolin ja toisin henkilökohtaisuuteen.


[22:18 29.11.2013] sivusta seurannut harrastelija
Kyllähän se on niin että todella osaava tekijä hoksaa virheen tai parantamisen paikan kun siitä kuulee ja osaa silloin myös arvostaa vihjettä. Ne jotka eivät vinkin jälkeenkään huomaa virheitä perspektiivissä, valoisuudessa tai väreissä ovat oman arvonsa tuntevia taiteilijoita. Oman piirinsä arvostamia, selkääntaputettuja, edestäpäin kehuttuja, ihmisiä joiden ystävänä pysyy toimien kuten tähän saakkakin on toiminut. Tuomiten ne jotka kehtaavat kyseenalaistaa :) vaikka ovatkin hiljaa samaa mieltä.
Moni tämän päivän taiteilija ei halua kuulla neuvoja tai kritiikkiä, koska ei osaa toimia virheitä korjaten ja haluaa siksi että virheitä ei haeta. Jos hän kykenisi virheen näkemään hän sen korjaisi, jos hän kestäisi kritiikkiä hän siitä kiittäisi ja seuraavassa työssään kehityskykyisyytensä todistaisi. Ei kukaan voi sanoa olevansa valmis , täysin osaava. Jokainen, tekemisessään taitava, oppii omien virheidensä kautta. Tämä ei kohdistu keneenkään muuhun kuin niihin jotka ovat näin joskus jonkin asian tekijänä kokeneet.

Nuo perspektiivi ja muut tilan tuntuun vaikuttavat jutut on asioita jotka oikeasti ovat olemassa tietylöä tavalla, samoin toimii valo. Jos työssään tavoittelee todellisuuden mukaisina em asioita, on kiitollinen jos joku vinkkaa detalista joka on pielessä ja itseltä jäänyt huomaamatta. Jos työssä on tatkoitus esittää oma todellisuudesta poikkeava näkemys, kannattaa se mainita kun kritiikii tulee ja sillioinhan se kritiikki kumoutuu turhana :)


[23:20 29.11.2013] J.R.
Virheistä oppii, useinkaan niitä virheitä ei itse ehkä hoksaa, senkin vuooksi kriittinenkin palaute on hyväksi kehittyvälle taiteilialla. Sitten vasta kun työ itseä miellyttää, sen hetkisen maalaustasoni huomioon ottaen, katson työni valmiiksi, ja kun tarpeeksi kuuntelee vinkkejä ja mielipiteitä kavereilta, taas pitää vuoden päästä alkaa värkkäämään sitä työtä kun itsekin hoksaa vinkeistä sen vian. Ei silti, ajan mittaan sen vian on jo hoksannit, mutta ei viitsi alkaa korjaamaan, ennenkuin joku antaa palautetta ja silloin se on melkein kuin pakkomielle saada näyttämään niin että miellyttää itseä ja ajatusta. Hyvä miettiä myöskin, maalaako sitä mitä itse haluaa, vai sitä maalaako miellyttääkseen aukealla käyttäjille. Maalaako aukea nettiä varten vai muuta yleisöä varten.


[00:11 30.11.2013] Anonymus
Totta on että joskus ikävätkin kommentit kasvattaa taiteilijaa. On typerää olla niin ylpeä että ei kestä minkäänlaista ehdollistamista! Ihailen niitä taiteilijoita täällä jotka sallivat myös nimettömät kommentit. Se osoittaa että taiteilija on aito.
Mehän teemme taidettamme ihmisille ja tahdomme herättää tunteita.
Mielestämme tässä on lapsellista vääntöä itsestään selvyyksistä.


[00:26 30.11.2013] J.R.
Minulle Aukeat ei ole mikään kilpailupaikka, kilpailut pidetään asiantuntian raadin edessä. Esittelen töitäni saadaksen mielipiteitä, vinkkejä ja eri näkemystä, sekä neuvoja aukealla, kehittyäkseni maalausteni parissa. Tietenkin niillekkin jotka pitävät töistäni taikka muutoin kiinnostaa. Kun tekee monesti ihan pikku virheessä yksinkertaisen virheen. Ei koskaan ole mitään koulutusta saanut, kaikki opetellut kantapään kautta, ei aina tiedä sitä asiaa, kuinka se periaatteessa tehdään. Ne neuvot ovat kullan kalliita saada. Tietenkin pisteytystäkin on mukava saada niiltä, jotka ovat töistäni kiinnostuneita. Eikä ne kehutkaan haita, kannustavat omalta osaltaan mieltä maalaamiseen. Oma maalauskohteeni ei ole Aukealla saama suosio, vaan suuntaan siihen katsojarthmään jotka ovat kiinnostuneita käyttämästäni maalaustyylistä Aukean ulkopuolella. Siihen loppiin on hyvä saada neuvoja ja vihjeitä myöskin täältä Aukealta. Haluan maalata vanhemmalla realistisella tyylillä yhdistettynä suurrealismiin, kaikki neuvot ja vihjeet samantyyliseltä maalaustyylin kiinnustuneilta ovat tervettulleita, ja tietenkin muutkin rakentavat ehdotukset sekä kritiikki toisenkin tyylisuunnan omaavilta.


[14:49 30.11.2013] O.K.
Pakko vastata tähän Juhanin kommenttiin.

"Pikkutarkkaa pipertämistä maalatessa, ja Bostoni palaa, mutta ei kait sitä taulua katsota 30 cm päästä niinkuin tietokoneskärmiltä. Kokonaisuus aukeaa näyttelyssäki parin metrin päästä katsottuna taulua, riippuen koosta, jolloinka ne mitättömät anatomiavirheet eivät tule samalla lailla esille sekä värisävytkin näyttävät erille, näkee sen kokonaisuuden ja "ajatuksen", mitä taiteilia haluaa tuoda esille työssään, eikä niitä haeta niitä mitättömiä pikku"virheitä". Pitäisi ottaa huomioon,palautetta annettaessa, antaako neuvoa antavan palautteen vai oman näkemyksensä työstä. Kyllä sen näkee Aukean tasosta, keille olisi suositeltavaa antaa tiettyä palautteesta. Ritva Aalto-Pötrönen täällä Aukealla opetti minut töidensä yhteydessä kuinka niitä olisi suositeltavaa internetissä katsella, ja työt täällä Aukeallakin, kun katson noin metrin päästä niitä, saavat uudet uloyyuvuudet. Niin ja nyt hyvät miehet, tuo teidän ajatustenne vaihto vaikuttaisi pikku hiljaa olla luiskahtamassa yleisellä paikalla puolin ja toisin henkilökohtaisuuteen."

Ainakin minulle merkkaa paljon teoksen kokonaisuus ja se mihin taiteilija itse teoksessaan on päivänselvästi paneutunut eniten. Mielestäni olisi taiteilijan kannalta vahinko jos juuri niitä detaljeja katsoja ei edes ottaisi huomioon kokonaisuutta arvioidessaan. Ainakin uskoisin niin. Eikä niissä lausunnoissa saisi olla vain kohteliaan "vieraskorea" sillä sellainen on voisi olla jopa vahingollista kehittymään pyrkivälle taiteilijalle.
Sillä miten taiteilija suhtautuu palautteisiin, on suora syy-yhteys hänen visuaaliseen kehittymiseensä aikajanalla. Myöskin se että taiteilija pystyy tekemään jopa yhteistyötä toisten taiteilijoiden kanssa on omiaan parantamaan taiteilijan kykyä oppia lisää.
Totta kai myöskin kehut lämmittävät taiteilijaa mutta tiedän että on taiteilijoita jotka eivät ole niin niiden kehujen perään, vaan haluavat pelkästään "rakentavaa palautetta" mitä se sitten aina tarkoittaakin.

Niin ja Juhani, syytätkö tosiaan että minä olisin mennyt näissä ketjun kommenteissa henkilökohtaisuuksiin? Miten? Luehan noita uudelleen!


[15:16 30.11.2013] J.R.
En minä syytä kunpaakaan, kirjoitin,: "...vaikuttaisi pikku hiljaa olla luiskahtamassa...". Eipä silti. Meidän tekiöiden pitäisi kestää kritiikkiä, mutta mielestäni palautteen antajankin olisi syytä kestää kritiikkiä kritiikistään. Ainakin itse olen saanut palautteestani eriävää mielipidettä. Viimeisin esimerkki Siiri, Sara ja Onni työn yhteydessä.Senkintyylistä palautetta olen palautteestani saanut... se tehdään juuri noin, ota oppia taiteiliasta, kun et itse osaa...Pyydän anteeksi molemmilta osapuolilta, mikäli tunnette kirjoitukseni syyttäväksi, tarkoitukseni ei ole syyttää kumpaakaan


[16:03 30.11.2013] A.M.
O.K on oikeassa kirjoittaessaan yhteistyöstä taiteilijoiden kesken. Itse olen nauttinut suunnattomasti mahdollisuudesta maalata samassa tilassa usean muun tekijän kanssa, etenkin kun on maalattu samaa, annettua aihetta. Työpaja tyyppistä maalaamista. Siellä jokainen tekijä voi kulkea vapaasti ja katsella muiden aikaansaannoksia ja välillä otetaan jokaisen työ vuorollaan katseltavaksi ja pohditaan onko jotain mikä ottaa silmään ja jos on niin miksi. Muiden näkemysten kautta huomaa sen mihin ei itse ole hoksannut kiinnittää huomiota ja sen havaittuaan saa työstä taas paremman. Näihin pitäisi päästä/joutua kaikkien joskus, se on erittäin palkitsevaa ja opettavaista jos luonne sellaiseen on taipuvainen.


[21:55 30.11.2013] O.K.
Juuri noin kun Aki sanoo! Ne toisten näkemykset livenä ovat ihan samoja kannanottoja ja palautteita kuin täälläkin mutta mutta silmästä silmään sanottuna! Mikä siinä on kun ne kirjoitettuna sitten voi muuttuakin "asiattomiksi" ja jopa "häiriköinneiksi" joillekin?
Itsekin aikanaan pidin paljonkin tuollaisista taiteilijoiden yhteisistä "sessioista" opiskeluvaiheessa. Varsinkin elävän mallin piirtämiset ja maalaamiset olivat päiviä jolloin opin paljon ja voin sanoa että ihan opiskelijakaverien ansiosta.


[17:52 2.12.2013] Markku Laitinen
Oiva, kehut kommenttejasi rakentaviksi, neuvoviksi tai ohjaaviksi ja pyysin sinua esittelemään yhdenkin kommentin jossa kyseisiä rakentavia neuvoja tai ohjeita olet minulle antanut! Miksi et esitä nyt niitä kun pyydettiin, luulisi juttujesi perusteella niitä löytyvän roppakaupalla?

Tarkoittaako se ettei niitä olekaan, eli puhut ihan omiasi?


[09:54 3.12.2013] O.K.
Kunhan palautat nuo poistamasi viestit niin siellä niitä näet. Ei muuta.


[19:02 3.12.2013] Markku Laitinen
Oiva, olet antanut minulle varmaan useita kymmeniä kommentteja ja olen poistanut niistä yhden, joten pyyntösi on kohtuuton. Kerrot ketjussa useasti antavasi rakentavaa, neuvovaa ja ohjaavaa palautetta ja luulisi noista kymmenistä antamistasi kommenteista silloin löytyvän edes yksi!

Jos sellaista et pysty esittämään, on selvää että valehtelet ja kun vielä sen takia -yhden poistetun asiattoman viestin- aloitit tämän ketjun, niin henkilökohtaistahan tämä on ja se mistä se johtuu, sitä voi vain miettiä? Varsinkin kun siihen lisätään muut asiat jotka sinusta tulee ilmi palstan ja googlen esille tuomina.


[08:26 4.12.2013] O.K.
Vääristely senkun jatkuu! Jokainen tehköön johtopäätökset noista näkyvillä olevista arvioinneista töidesi kohdalla ja sun vastauksistasi niihin.
Minulle tämä jankutus riitti.
Lisään vielä: Tiedät Markku ja toivon että monet muutkin ovat nähneet että olet poistanut noita viestejäni useammin. Älä tee minusta valehtelijaa Markku! Nyt tämä keskustelu loppuu osaltani!


[23:01 4.12.2013] Markku Laitinen
Oiva, ei sinusta kukaan tee valehtelijaa, vaan sinä ihan itse teet itsestäsi valehtelijan. Esittelemällä häirikköviestisi rakentaviksi, neuvoviksi tai ohjaaviksi palautteiksi!

Samalla valehtelet poistettujen viestien määrästä, koska jos olisin aikaisemmin poistattanut viestejäsi, olisit jo aikaisemmin aloittanut vastaavan ketjun kuin tämä!

Joten Oiva, lopeta minun häiriköimiseni, niin asia on minun puoleltani OK!


[11:11 5.12.2013] Huh HUH!
Eiköhän sun kannattaisi opetella ottamaan myöskin negatiivista palautetta vastaan maltillisemmin! Siitä voisi alkaa sinun henkinen kasvusi taiteilijana. Kannattaa ihan oikeasti harkita!


[14:43 5.12.2013] Markku Laitinen
Heh heh, vai tarkoittaa henkinen kasvaminen sinun mielestäsi sitä ettei puutu edes asiattomuuksiin. Minä itse näen asian toisin, henkiseen kasvuun kuuluu juuri asiattomuuksiin puuttuminen!

Samoin henkiseen kasvuun kuuluu myös kirjoitella omalla nimellään ja vastata jutuistaan, varsinkin kun vastapuolenkin nimi on tiedossa!


[15:10 5.12.2013] Huh HUH!
Palautteet voi joskus olla myös asiattomia omasta mielestä, mutta kai ulospäin julkisuuteenpäin näkyvä kuva itsestä uskottavana ja tekemisiinsä luottavana taiteilijana luulisi olevan tärkeää sinullekin? Tuota harkintaa ehdotan edelleenkin...vai menikö juna jo?

Kirjoittaminen anonyyminä on minun oma ja henkilökohtainen valintani. Sinä kommentoijana tässä olet tehnyt oman valintasi ja sen pitäisi riittää niin sinulle jopa palstan sääntöjen puitteissa. Enkä sano tätä pahalla!
Relax! Ei nämä jutut noin vakavia voi olla!


[05:33 6.12.2013] Markku Laitinen
En edelleenkään ymmärrä ajatuksenjuoksuasi, koska uskottavuus itseensä luottavana taiteilijana, ei ole mitenkään kiinni muiden häiriköintiin puuttumisesta, päinvastoin jos häiriköinteihin ei puuttuisi, sehän se vasta antaisi kuvan epävarmasta taiteilijasta.

Samoin kuin se ettei uskalla kirjoittaa omalla nimellään, vaikka tietää kenelle kirjoittaa.

Minäkään en sano pahalla, mutta tuntuisi todellakin itsetunto siellä päässä vähän heikolta, samoin kuin ajatuksenkin juoksu!


[12:29 7.12.2013] Huh HUH!
Sunko mielestä tosiaan palautteet ja mielipiteet ovat "häiriköintejä"?
Saanko ihan oikeasti myös kysyä mistä saat mielleyhtymän että minun "itsetuntoni" tuntuu "vähän heikolta"?
Kannattaisi vähän harkita mitä sanoo täysin tuntemattomalle ihmiselle!
En millään muotoa koe että olisin sinua loukannut. Yritän vai sinua ystävällisesti neuvoo.

Seuraava sivu   Viimeinen sivu  

Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty