Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/valokuvaus
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Ehdotus

Edellinen sivu   Seuraava sivu  



[20:32 29.2.2008] M.H.
Ei kukaan uskalla.

Vi..ttaa kommentoida yksinään täällä.
Olis kiva kuulla mielipiteitä.


[20:59 29.2.2008] J.K.
En ainakaan löytänyt kohtaa mihinkä ois voinnut kommentoida.

Kaikki kuvat oli omanlaisia. Mitä ois nyt syytä kommentoida...tai kuinka tästä nyt edetään?


[21:04 29.2.2008] M.H.
Mene blogiin ja klikkaa artikkelin lopussa olevaa "comments"-tekstiä.
Jos mieleesi juolahtaa kuvista jotain, nin kirjoita kommenttisi "jätä kommentti"-kenttään.

Toi tosin on vähän perseestä, että pitää olla jotkut tietyt tunnukset, että voi kommentoida.


[21:39 29.2.2008] J.K.
No joo...en saannut rekattua itteäni vaikka yritin. Sähköpostini ei heille kelpaa.

1, hämmästys on käsin kosketeltavissa.Onko oranssi väri liian paljon turvallisuuden väri?

2, on omani...en kommentoi.

3, ei vielä avaudu kumpi on Rauno.

4, masennus on jo päällä, tulee mieleen tästä "mitä tän jälkeen tapahtuu"?

5, arvaus mitä postissa on, tai sitten uudelleen katsominen oliko se minulle koska kuori on jo auki

6, jallupullo kuvastaa suomalaisen miehen yleistä ratkaisua, känni vaan päälle

7, ei vielä ole auennut

8, selkä kuorta päin...heittikö kaveri sen luettuaan takas siihen maahan?

9, ei helve....sanoo jeppe,ja onko se ulla siinä myös virnistelemässä,tää kuva naurattaa ja kosketaa

10, ei vielä ole keritty edes pukea, eli aamu, ja kihloissakin oltiin, ottaako sormuksen pois nyt...vai

Paljon kysymyksiä heräättää kuvat. Mitä tän jälkeen tai mitä ennen tätä. Suomalaisen miehen selvitymistarinoitahan nämä on.


[21:42 29.2.2008] J.P.
Nooh ---samahan se minne kirjoittaa.
Kaksi selainikkunaa vierekkäin ja siitä vaan nakuttamaan.

En viitsinyt laittaa settiä tänne, ettei ylläpito hermostu, proggishan on minun virittämäni.
Onhan se nyt aika hienoa, että jengi vetäisee tuosta vaan kuvia lelukameroilla, kuvista parikin kolahtaa minulle.
Pyydän vaikka huomenna yhtä kuvataiteilijaa kirjoittamaan kuvista.

Käytän tosiaan tarkkaan moderoitua blogia, sinne ei ole ihan helppoa kirjoittaa mutta näin on pakko tehdä koska saan kasapäin hyvin, asiatonta tekstiä melkein päivittäin, niin arka asia valokuvaus on..
Mutta huomenna...



[21:43 29.2.2008] I.H.
Ei tartte kirjautua mihinkään.. painaa vaan siitä valikosta open id ja ok.. muista allekirjoittaa kommenttisi!


[02:16 1.3.2008] A.K.
Tästä projektistahan kehkeytyikin melkoinen psykologinen matka suomalaisen miehen sielunmaisemaan. Taisi käydä niin, että tulimme porukalla synnyttäneeksi melkoisen hirviön kuvasarjaksi! Jore voinee oikeutetusti kutsua itseään tämän lapsukaisen, jos ei nyt lempeäksi kummiksi, niin ainakin synnytyspihtejä pidelleeksi lapsenpäästäjäksi. ;-D

Tässä ensikommenttejani kuvista omani poislukien.

1. Hyvin on ns. monttu auki. Sähköposti-idea käväisi minunkin mielessäni. Kuvan yleisväri on turhan lämmin tukeakseen tunnelmaa. Toisaalta näyttää kuin jätkä olisi peilin edessa todeten: "Voi helvata! Taasko mun tukka on alkanu kasvaa?"

2. Suru ja murhe tulee hyvin esiin. Tosin tunnelma on mielestäni enemmänkin tuollainen vasta vuorokausi kirjeen lukemisen jälkeen. Kaveri voi toisaalta myös kärsiä akuutista allegorisesta reaktiosta lepän siitepölylle.

3. Vaikeammin tulkittava tapaus. Näen tämän siten, että Raunon ja Ullan poika Urmas on käynyt koulun jälkeen postilaatikolla ja lukenut äipän kirjeen. Raunon palatessa kotiin töistä (huom. takin hiha) hän huomaa poikansa musertuneen olemuksen pihanurmella ja ymmärtää heti kaiken. Raunon käden asento ei oikein toimi. Näyttää siltä kuin hän jostain syystä osoittaisi kirjettä vieressä seisovalle naapurin Maurille. "Kato ny, tossa se o!" Voin olla väärässä, mutta minulla on sellainen tunne, että tämä on Joren itsensä ottama kuva.

4. Oma kuvani. No comments.

5. Kirjeen ja katseen väliseen vuoropuheluun perustuva kuva. Ylivalottunut ympäristä on kumma kyllä toimiva, koska se mielestäni korostaa tätä todellisuuden iskua päin taulua. Jonkinlainen käänteinen heikurasointi siis 8-D !

6. Raunolla on angsti (ja känni) päällä, mutta kenen kädet tuossa pöydällä on? Tääkin kaipaisi mielestäni astetta kylmempää valaistusta. Tämä oli toinen kuva, jonka kaltainen idea pyörähti myös minunkin mielessäni. Semmoinen idea olis myös ollut mahtava, että naisen käsi olisi ojentanut tuota kirjettä pöydän pintaa pitkin Ranea kohti.

7. Jaaha, että näinkin... Kirje tuli --> sydän syrjälleen ja kuppi nurin. Rane taitaa tehdä henkistä kuolemaansa tuolla taustalla. En mitenkään pysty hahmottamaan, miten tämä kuva on otettu. Kivat vär... eiku tumma purppura on vahvan symbolinen ja valitettavan harvoin nähty pääväri kuvissa.

8. Harvoin pääsee sanomaan, että valo korostaa hammasharjaa kauniisti. Mahtava idea, joka kärsii mielestäni siitä, että tyyppi seisoo selin kirjeeseen käden asennosta päätellen. Tasapainoinen sommitelma ja lisäpropsit siitä, että mulla on samanlainen hammasharja.

9. Raunon ilme kertoo kaiken. Yhtä aikaa huvittunut ja ahdistunut. Olen itse asiassa yllättynyt, että Ulla ei esiintynyt useammassa kuvassa. Kylmän näköinen lyyli. Lampun heijastuma taulussa vie tarpeettomasti huomiota.

10. Kädet puhuvat. Sormuksen epätietoinen hipelöinti kasvaa katsojan mielessä maagiseksi toiminnaksi, kun edessä levitoi (katsokaa, kirje tosiaan leijuu!!!) piinaava kirje. Vähän ”ylitaiteellinen” minun makuuni, mutta loistava toteutus!

Loppuun pari kehitysideaa jatkoa ajatellen. Aihevalinta on tämäntyyppisen projektin kanssa hyvin tarkkaa. Aiheen pitää olla varsin tarkasti rajattu, mutta kuitenkin sellainen, että se antaa tilaa kuvaajan omalle tulkinnalle. Mahdollisissa tulevissa aiheissa kannattaisi huomioida naiset paremmin. Nythän aihe oli sellainen, että miesten oli helppo kuvata itseään, mutta naisten täytyi pyytää malli, jos aikoi ottaa Ranen kuvaan (osallistuiko tähän muuten yhtään naiskuvaajaa?).

Toinen sellainen idea tuli, että nyt voisi kuvata saman skenen mahdollisimman samanlaisena uudestaan _parhaimmalla_ välineistöllä, mitä itse kultakin löytyy ja pistää peliin kaiken teknisen taitonsa kuvaamisen ja kuvankäsittelyn kanssa. Olisi mielenkiintoista nähdä toisiko se kuuluisa ”mieletön terävyys ja kivat värit” mitään olennaista lisäarvoa kuviin. Itselläni on tunne, ettei noita kuvia voisi skeneä muuttamatta enää parantaa.

Mahtava projekti. Rane on kingi!



[10:39 1.3.2008] Ulla
Kiitos tästä. Opettavaista. Seuraan keskustelua innolla. Sanonpa itsekin pari sanaa, jos sallitte, vaikken sessioon osallistukaan.

Itselle tuli tuosta aiheesta mieleen heti paljon aggressiivisempia kuvia kuin mitä tässä on syntynyt. Ehkä se menee ohi aiheen, koska tässähän vasta kirje on tullut ja lähettäjän nimeä tavaillaan. Päällimmäisenä ehkä kauhu ja pelko siitä, mitä on tulossa. Mun mielikuvat olis varmaan lennelleet jossain revityissä kirjeissä ja kenties revityssä naisten leningissä, punaisessa, woman in red... no joo. Väkivaltaisuus vaan jollain tavalla kuuluu, mun kuvaani suomalaisesta miehestä mutta tiedän hyvin, että suurin osa miehistä on väkivallattomia.

Omat suosikkini:

Numero 3: Hahaa. Näen tämän vitsinä: oikea sormella osoitteleva kuva, sananmukaisesti. Rauno ja Ulla teinejä ja mikä ettei, kyllähän ne tunteet silloinkin sattuu. Ehkäpä erityisesti silloin.

Numero 4: Tämä sulattaa mun sydämen, voi reppanaa... Vaikka kukapa haluis olla reppana. Mutta tästä mulle välittyy tunne siitä, että kaikki on nyt ohi. Suru ja masennus, tiedän tunteen, pystyn samaistumaan.

Numero 7: Mun suosikkini. Ja näen tässä jopa sitä agressiivisuutta. En tiedä, voisiko tämä edes käytännössä olla heijastuma pöydän pinnasta, mutta näin sen näen: Rauno on puunannut mahonkipöytää lähes peilikirkkaaksi ja herttaiset sydänkupit esille otettuna ja odottelee Ullaa. Tulee kirje, joka vie viimeisenkin toivon. Ja minä istun vastapäätä katse pöydän pinnassa ja kirje rutistetaan ja kohta sydänmuki lentää seinään...

Mutta siis kiitos tästä ja jään todella odottelemaan loppuyhteenvetoja tai mitä sitten tuleekan.


[10:39 1.3.2008] J.K.
Ilja.....en ainakaaan onnistunut sillä open-id:llä. Url ei kelpaa kuuemma. Olen varmaan tyhmä.


[10:44 1.3.2008] E.B.
Sääli, en ole käynyt täällä ja meni semmoinen rojekti ohi. Aivot kaipaa toimintaa.
Kuvista: mielestäni monella ajattelu loppui siinä kun oli luetut sana "kirjekuori" ja "ahdistus". Ja niitä piti laittaa näyttävästi esille. Kädet ja sormus on (mielestäni) paras. Sininen ikkuna - liian vähän informaatiota (se voi olla "taas lumityö" tai "missä kissa?")
Hammasharja: kirjekuori oven edessä, mutta ei näy postiluukkua. Ja näyttää ihan paperilta (postimerkki, osoite?). Tuli semmoinen mieleen että hammastahna voisi valua ja tippua harjasta.
Jaloviina: katse kirjekuoressa? Harvoin ihminen hypnotisoi kirjekuoren. Ajattelin että ehkä kerää voimaa että avata sen, katse ylös, alas, tai pettää silmät. Vaikka kirjekuorella.
Mahtava juttu.


[12:15 1.3.2008] J.K.
Sinisessä kuvassa yritin saada aikuisen miehen näkemyksen. Paperi kädessä on lähinnä suun edessä koska miestä oksettaa. Normaali reaktio tollasessa tilanteessa. Katse kaukaisuuteen horisonttiin on jallupullon lailla yksi selvitymiskeino, tai pakenemiskeino. Mietin myös kuinka ois voinnut saada kieltämis efektin mukaan...EI EI EI. Koska se on yleensä sellainen normaali tapa toimia asioihin joita ei voi käsitellä.

Konservatiivinen kuvaustyyliä halusin pitää yllä tässäkin otoksessa.


[12:50 1.3.2008] A.K.
1. Neloskuvasta tulee mieleen Turun ylioppilaskylän solu 70-luvulta. Ulla on liittynyt enemmistöläisiin ja jättänyt Stallari-Raunon ja Rane on ihan lyöty.
Siinä meni sekä mimmi että poliittinen status.

2. Hammasharjamies olisi kovasti mieleeni, mutta äijä tosiaankin on SELIN kirjeeseen. V...u. Vai pelotteeko se kirje niin paljon?

3. Alastomana pöydällä lojuvaa kirjettä tuijottavan Raunon kuva vetoaa ankaralla sommittelullaan. Viestikin tulee selvästi esiin.

Itse pistin "Ullankin" kuvaan, tosin hän on vaimoni eikä ainakaan vielä ole kirjettä lähettänyt - saa nähdä tämän jälkeen...


[14:51 1.3.2008] I.H.
jaahas.. olinkin näköjään väärässä.. ei mennyt munkaan openid:llä laittama kommentti perille.. perskuta! :( täytyypä ilmeisesti runoilla sitten tänne kunhan kerkeän taas kokoamaan ajatukseni..


[15:05 1.3.2008] J.K.
Kyllä kuva numero 9 eli se missä on se ulla taulussa myös katsomassa vastaa mielestäni lähiten tehtävän antoa. Pitkän harkinnan jälkeen olen sitä mieltä. Monilla menee aika joko edemmäs tai sivuun kuten minullakin.


[15:24 1.3.2008] minä
"En viitsinyt laittaa settiä tänne, ettei ylläpito hermostu, proggishan on minun virittämäni."

Ensinnäkin, kiitokset veilä kerran Jorelle siitä, että lähti tällaista proggista vetämään ja sai vielä jengiäkin mukavasti siihen. Hienoa!

Toiseksi, jos projekti jatkuu, niin ylläpidolta voisi tiedustella, josko seuraavan erän tuotokset saisi julkaista täällä, niin katselu ja kommentointi olisi helpompaa, ja varmasti näyttely saisi myös suuremman katsojamäärän. Tai mikä estää julkaisemasta kuvia sekä siellä että täällä?


[15:34 1.3.2008] M.H.
Jonkinlaista loppuyhteenveto odotellessa.

Odottelen jo seuraavaa aihetta. Lisää näitä harjoituksia. Nyt päästään vasta alkuun.

edit: Niin ja selittäkää mulle toi violetti kuva.


[16:30 1.3.2008] J.K.
Joo ja muutenkin pitää asiaa tuumata eteenpäin. Mulla ainakaan ollu sellasta pokkaria nyt joten tein uudemmalla pokkarilla jossa resoluutiot laitoin pienimmälle.

Mutta jos homma jatkuu eteenpäin ja tälle löytyy vetoa vois aatella jostakin ostavansa itelle sellasen härpäkeenkin.

Ja ylläpidolle vinnki keskustelualueeseen. Kun ei pääse suoraan keskustelun loppupäähän vaan pitää klikkailla seuraava jne. Vois laittaa pika napin jolla pääsee suoraan vimeks kirjoitettuun viestiin.


[17:15 1.3.2008] T.V.
Tosiaan, nämä olisi minunkin mielestäni voineet hyvinkin olla näyttelynä täällä aukeassa, niin olisivat varmaan keränneet kommenttejakin, jos ei enemmän, niin ainakin kommentit olisivat menneet kivasti kuvien alle. Näyttely oli inspiroiva. Se sai pohtimaan, kuinka olisin toteuttanut aiheen itse.

Näyttelyn viimeinen on tragikoomisuudessaan suosikkini. Näkevätkö muutkin siinä huumoria? Siinä mallilla on mielestäni myös erittäin hyvin annettua tarinaa tukeva ilme.

Kaikilta ei tuo kasvonäyttely luonnistu, joten olisin koettanut tuolloin hakea tunnetta esim. kehon kautta. Ei tarvitse aina nähdä kasvoja arvatakseen tunnetilaa. Havainnoikaa ihmisten energisyyttä, vaivaisuutta, tunnetiloja. Esimerkiksi hammasharjaa pitelevä ei kohtaa kirjettä lainkaan. Miksi siinä ollaan selin kirjeeseen? Mikä siinä kertoo tätä tarinaa? Rintamasuunta kirjettä kohden, niin heti syntyisi kuvan elementtien välille kontaktin kautta jännitettä. Näytteleminen on hyvin väistetty kuvassa, jossa on maailma ylösalaisin. Heijastus mukista ja rypistetystä kirjeestä, kertoo tarinan hyvin.

Viinallahan se suomalaisen miehen ahdistus taittuu. Vaikea sanoa, koitetaanko sillä tuoda tähän kuvaan se ahdistus, vai antaako kenties selityksen jätetyksi tulemiselle. Se on kai katsojan päätettävissä. :) Katseeseen lienee haettu tyhjyyttä, mutta paremmin kuin pistettä tuijottamalla, se olisi löytynyt ehkä hivelemällä kuorta ja miettimällä vaikka, että miltä se paperi tuntuu.

Lapsikuvan tarina ei aukea. Missä kohtaa tarinaa eletään?

Neuvostoliitto-lehti avasi mulle uuden tulkinnan kuvalle, jonka ensi katsomalla ohitin nopeasti, että joo, onpa masentunut, ja masentava kuva. Siinähän on miehen kahdet kasvot! Nuorempana oli uskoa ja toivoa ja ehkä rakkaudeksikin sitä saattoi kutsua. Mutta se on nyt mennyttä. Jälkimaun jättävä kuva, hyvässä mielessä.

Pelkkä ulos tuijottaminen antaa liikaa tilaa tulkinnoille.

1. ja 5. kuvassa tarina esitetään kaikkein yksinkertaisimmalla tavalla. Asia käy ilmi, mutta samalla ne ovat myös näyttelyn helpoimmin ohitettavat kuvat.

Kiitos sisällöntuottajille. :)


[18:23 1.3.2008] M.A.
Kivaa oli ja toivottavasti jatkuu!
Olin aika pettynyt omaan suoritukseeni. Selityksiä on tietysti aina monia: ei oikeen ollu aikaa, kamera oli uus mulle, en keksinyt mallia mistään, väärä voitelu, paskatti. Lähimpänä totuutta on kuitenkin mallin ja kekseliäisyyden puute - itseään on hankala kuvata (varsinkaan kun en näytä Raunolta). Toiset kyllä siinäkin onnistuu.

Raunoimman näköiset Raunot oli 4. ja 9. Ranet. Mutta, jos oli kisa, niin annan ääneni viimeiselle kuvalle. Siinä kiteytyy mielestäni parhaiten tehtävänanto ja kuva sinällään sisältää pienen tarinan - mainio sovellus!

Lisää!


[18:39 1.3.2008] M.H.
Joo tähän vois käyttää seuraavalla kerralla enemmän aikaa kun ton 4 minuuttia siitä kun ottaa kameran käteen, kuvaa ja siirtää sen koneelle.


[20:06 1.3.2008] J.P.
Tämähän meni siten - että ihmiset mietti valokuvaa ennen ja jälkeen sen tekemisen.
Ja se onkin paras lähtökohta eteenpäinmenolle.
Minäkin saan tastä sen, mitä tarvitsen, eli sparraan itseäni kuntoon ensi syksyä varten.
Kun maailmalla kilpaillaan valokuvauksessa,- ovat tehtävänannot luokkaa:
Tuska - liike - kevään ilot--- tai tai tai...mutta eihän siinä ole mitään tolkkua kun samaan aikaan itse valokuvakoulutuksessakin tehtävänannot ovat juuri Raunoja eli tiukasti rajattuja ja siten ajattelua rassaavia-

Olkoot kuvat ensviikon alkuun blogissani, nappaan ne sitten pois.
Jos jatkoa tulee niin AUKEA olisi varmaan paras paikka ...mutta ylläpitohan sen ratkaisee.





[20:34 1.3.2008] A.K.

Kiitokset Jorelle.

Saatiin välineriippumatonta kuvaamisen iloa Joren yllytyksestä. Lisäksi hän lainasi blogiaan hankkeeseen. Toivottavasti tätä on mahdollista jatkaa jossakin juuri tällaisena.

On mielestäni terveellistä keskittyä välillä tällä tavoin pelkästään kuvan sisältöön, sommitteluun yms. digitekniikan sijasta. Aukea kun alkaa kohta olla aika pullollaan "digivalokuvauslaborantteja".

Meitä on muunkinlaisia hörhöjä ja mekin halutaan olla mukana tässä Aukean maailmassa.

Kiittelisin omalta osaltani myös kaikkia kuvaajia ja kommentoijia, olipa mukavata.




[21:01 1.3.2008] Valokuvauksen ylläpito
Jatkossa vastaavia tehtäviä voi julkaista Aukeassakin.

Teknistä toteutusta kehitetään ja testataan vielä, mutta nyt aluksi tehtävien paikka on Joren varastossa tai julkaistuissa teoksissa.

Näyttelyn kuvaukseen kannattaa kirjoittaa ainakin tehtävänanto.


[01:10 2.3.2008] Kuka Lie
Tämä on kyllä hullunkurisin esimerkki kouluttamisesta ja kouluttajan vallankäytöstä:
* Välineriippumattoman kuvaamisen opettaminen, jonka ennakkokeskustelu perustuu juuri välineen määrittämiseen eikä mihinkään muuhun
* Tavoitteet ja prosessi kerrotaan osallistujille jälkikäteen
* Opettajan ennakkoasenteet: osallistujia kutsutaan "pennuiksi", vaikka useimmat näyttävät olevan täysin aikuisia ja monessa suhteessa tasavertaisia "opettajan" kanssa
* Puusa moittii teksiensä poistamista, mutta itse valitsee sijoituspaikan, jonka kertoo olevan vain viikon mittainen. Jokainen opettaja ymmärtää ajan merkityksen oppimisessa. Puusalle kyse on vain vallankäytöstä
* Ei mitään merkkiä Puusan edistämästä vuorovaikutuksesta kuvien suhteen - vain nuoleskelua kumpaankin suuntaan
* Ei mitään pieniäkään merkkejä mistään oppimiseen viittaavasta prosessista

Miettikää nyt hyvät ihmiset, missä olette mukana.



[01:25 2.3.2008] M.A.
No jo se itku alko.
Mää oon ainakin ihan kauhuissani, vapisen pelosta. Apua, olen opettajan vallankäytön uhri!

*Väline taitaa juuri siksi olla tarkoituksellisen köpsö, että kaikki olisi samalla viivalla. Jostainhan se on alotettava. Jos kaikki mahdollinen sallitaan, niin ”samaa viivaa” ei ole.
*Tehtävänanto oli varsin selkeä. Voiko siinä olla enää epäselvyyttä?
*Suurin osa aukealaisista on nuoria, joten pentu-oletus on erittäin hyväksyttävä. Toisekseen, onko huumori kielletty tai huumorin ymmärtäminen liian ylivomaista.
*Mihinkä vittu muualle kuvat ois tällä aikataululla voitu laittaa!?
*Jo pelkkä tehtävänanto kehittää valokuvaamista.
*Ai että oppiminen pitäis tapahtua HETI!?

Mee sää peräkammarin henkilö äitis helmoihin, jos se antais vaikka vähän pullaa ja maitoo sulle, niin ei pelottais niin tää maailma. Ei saatana! Onko tommosia idiootteja ( ÄO alle 20, ÄI 0-2v.) olemassa?



[09:50 2.3.2008] A.K.
Kuka Lie

Me kaikki olimme mukana vapaaehtoisesti. Olemme luovia ihmisiä. Muinaisen professorini, Ilmar Talven sanoja lainatakseni: "Rajoitus tekee mestarin". Näitä rajoituksia käyttämällä löydämme uudelleen kuvaamisen iloa ja etenemme hauskasti yhdessä ties vaikka mihin!

Mietin tarkasti missä haluan olla mukana ja juuri tällaisessa porukassa minä viihdyn, tuskin sinun kanssasi, Kuka Lie! Onko muuten aasialainen nimi vai keksitkö ite?


[12:21 2.3.2008] mulq
Hui joku kritisoi Joren fanipoikien idolia, tätä ei voi kyllä hyväksyä!

No jo se itku alko.
Mää oon ainakin ihan kauhuissani, vapisen pelosta.
---
*Mihinkä vittu muualle kuvat ois tällä aikataululla voitu laittaa!?
---
Mee sää peräkammarin henkilö äitis helmoihin, jos se antais vaikka vähän pullaa ja maitoo sulle, niin ei pelottais niin tää maailma. Ei saatana! Onko tommosia idiootteja ( ÄO alle 20, ÄI 0-2v.) olemassa?

Tosiaan, tämä on vakava asia, ei saa nauraa ;-D

En tiedä mikä kiire hommalla oli, mutta näyttäisi siltä että aukea.netin ylläpito tukee vastaavia projekteja, eikä varmaan olisi mahdoton homma ollut kysyä lupaa ajoissa, jolloin kuvat olisi voinut tänne laittaa? Että sinne vittu.


[12:29 2.3.2008] J.K.
Pennut...hehehhh. Ottiko joku tuosta herneet nenuun?

Kyllä ihmisten pitäis pystyä erottamaan jutuista ja muistakin mikä on oleellista ja mikä persoonaa. Joren persoona on omanlaisensa. Valokuvaustehtävä oli omanlaisensa ja opettava. Ei koskaan voi oppia mitään jos odottaa "minulle" sopivaa kouluttajaa.

"Kuka lie" tuu ens kerralla ite mukaan ja näytä mihin pystyt.


[12:31 2.3.2008] M.M.
Jaahas, kritiikki on asiallista, mutta panettelu ala-arvoista. Puusa näyttää aktivoineen äkkiä yhden katkeron. Ehkä Puusan käynnistämän projektin menestys oli liikaa nimettömälle katkerolle.

"* Välineriippumattoman kuvaamisen opettaminen, jonka ennakkokeskustelu perustuu juuri välineen määrittämiseen eikä mihinkään muuhun"

Tällä kertaa kaikki muu näytti olevan selvää kuvaajille. He eivät tarvinneet ohjausta luovuuteen. En ole yllättynyt, että sinä et tuota ymmärtänyt. Tehtävässä välineriippuumattomalla kuvauksella tarkoitettiin sitä, että kuvia voi ottaa kameralla kuin kameralla eikä ainoastaan erittäin kalliilla kameroilla. Tämän todentamiseksi päätettiin, että kuvat otetaan halvoilla romuilla.

"* Tavoitteet ja prosessi kerrotaan osallistujille jälkikäteen"

Niin, on monia tapoja ottaa valokuvia. Voi olla myös hyödyllistä harjoitella erilaisia tapoja ottaa valokuvia. Katso esim. miten tehtävä on rajoitettu NYIP:ssä.

"* Opettajan ennakkoasenteet: osallistujia kutsutaan "pennuiksi", vaikka useimmat näyttävät olevan täysin aikuisia ja monessa suhteessa tasavertaisia "opettajan" kanssa"

Monessa suhteessa tasavertaisia varmasti - mutta ei valokuvauskokemuksessa. Puusan rooli ja muiden kokemus huomioiden hänen oli perusteltua käyttää termiä "pennut", vaikka en sellaista henkilökohtaisesti itse suosittele saatikkka sellaiseen kannusta.

"* Puusa moittii teksiensä poistamista, mutta itse valitsee sijoituspaikan, jonka kertoo olevan vain viikon mittainen. Jokainen opettaja ymmärtää ajan merkityksen oppimisessa. Puusalle kyse on vain vallankäytöstä"

Et voi vetää päätelmää Puusan motiiveista sillä perusteella, että hän kertoi säilyttävänsä kuvia vain viikon. Se olisi hieman sama kuin matematiikassa sanoisi että koska 1 + 1 = 2, niin 2 + 2 = 2. Toisaalta voi olla tyhmää miettiä opettajan motiiveja, jos ei ole aikomusta tehdä mitään parantaakseen opettajan motivaatiota. Jos et tiennyt, että opettajatkin tarvitsevat motivaation ja vapaaehtoisilla opettajilla se voi olla jokin muu kuin raha, niin ehkä sinun kannattaisi mennä hiljaa itseesi ja miettiä opettajana olemista ja omia motiivejasi Puusan epäasialliseen panetteluun.

"* Ei mitään merkkiä Puusan edistämästä vuorovaikutuksesta kuvien suhteen - vain nuoleskelua kumpaankin suuntaan"

Tässä on ensimmäinen huomionarvoinen kohta. Puusa tosin kai kirjoitti, että arvostelee kuvia myöhemmin, mutta arvostelu ei ole ainoastaan Puusan tehtävä. Jokaisen on parempi yrittäää itse tulkita kuvia ja nähdä niissä olevia teknisiä ratkaisuja ja muuta toiminnallisuutta. Puusa voi tietysti auttaa näkemään, mitä ei vielä ole tapahtunut. Sitä odetellessa voit vaikka perehtyä siihen, että mitä muut ovat nähneet.

"* Ei mitään pieniäkään merkkejä mistään oppimiseen viittaavasta prosessista"

Sinäkö tiedät senkin, että mitä osallistujien ja sivustakatsojien pääkopassa tapahtui.


[12:34 2.3.2008] J.P.
Njaah...kukalie on yksi niistä paristakymmenestä,- joita kutsun laahukseksi.
Jostain syystä he ovat raivostuneet parikymmentä vuotta jatkuneeseen yritykseeni pelastaa valokuvaus Suomessa ja iskevät kiinni kun katsovat, että siihen on hiukankin aihetta.
Takavuosina pahoitin mieleni, nyt olen kovettunut...tämä on vapaa maa.
On erittäin hyvä, että kukalie + saavat rokotttaa täysillä, minä en tavoittele itselleni mitään asemaa, joten mitä enemmän minulle tulee vastustusta, sitä tyytyväisempi olen, koska se osoittaa, että täällä vielä voidaan olla sitä mieltä tahansa.
Ylipäätää minun ja muutaman samaa asiaa parantamaan pyrkivän kollegani nimet ovat merkityksettömiä -parempi olisi, että vain sanat ja ajatukset merkitsisivät.
Mutta kirjoittelenpa ennen uimaan lähtöä raunoprojektista.
-------------
Kaikkia kuvia vaivaa sama asia eli digin pienestä kennosta johtuva suuri syvyysterävyys. Tuosta johtuu myös esimerkiksi aukean kuvien samannäköisyys.
Kun terävyysalue ulottuu kuvaajan huulista Uralille on ilmaiseminen terävyysalueella mahdotonta.
--
Ekan kuvan värimaailma tekee kaverin kaljusta kuin jodilla käsitellyn näköisen, hassu muisto raatokuvauskeikoiltani-
Kama pysyy kasassa Ja ällistyminen naisen lähtöaikeista näkyy.
Tiivis paketti. ( heh mulla kanssa samanlainen mäkinen 24 inch ja kaikki herkut, työnteko luistaa ilman visva ongelmia)

Kakkosessa vie aikaa tajuta kyynelten pyyhkiminen -niin kovaa lyö alaston maisema, miehen maisema.

Kolmonen on minun ja heikoimmasta koko settiä päästä. En osaa olla rento nopeissa projekteissa, vaan teen sitä kirottua ammattilaisen pinnajakoa ja pakkoselkeyttä. Koetin tehdä siten, että menin poikani
( rauno 58v. ei tullutkaan duunista himaan vaan oli mennyt oluelle) kanssa pihalle, koetin olla ajattelematta mitään ja ruiskaisin puhelimella sinne päin kaksi freimiä, mutta en saanut spontaaniutta kuvaan.
Se mikä minulle kolahtaa, on valkoinen tappi ylhäällä, en nimittäin aidosti huomannut sitä koska katsoin LCD:ltä mitä en duunissa tee.
Tässä näkyykin se, että kuva-alaa ei hallitse muutoin kuin etsimen kautta.Paska mikä paska.

Mies on pudonnut surullisena postilaatikon viereen, nainen on lähtenyt. Futaa hyvin mutta Gagarinin kuva tappaa fiilarin koska menee niin kauas.

Kirjeenkatsojan tuska aidohko mutta clipping tekee kyllä tepposet ja valkoinen leviää niin että huutaa yli muun kaman.

Jallukuvasta pidän.
Se oli muuten 50isokuva ja laskin sen terävyyttä ja pikselöin lisää.
Silti näkee että se on kuvattu hiukan paremmalla myllyllä.
Jalluhan on ns..lehtikuvaajajuoma ja filmipurkkeihin säilöttynä paransi 70 luvulla monta kaameaa kapulaa. Mies näyttää tutultani ja ahdistus on selkeää, mutta tietysti nämä pitämiset ovat ulkokohtaisia eli vain minulle merkitseviä asioita.

Magenta sydänkahvikuppi ei aukea.

Eikö oikein hammasharjakuvakaan. Tai siis en jaksa mennä sisään siihen.

Silmälasimies perustuu liikaa tunnistettavuuteen, miehen ja naisen kasvot pelaavat oleellisen roolin-- itse kirjeen tuska jää taka-alalle, kuvituskuvassa naamat ovat nono.

Viimeinen on sakraali, sormuksen huomaaminen vaatii liikaa duunia, katse menee heti nänniin, jonka merkitystä alkaa kelata ohi tiukan sommittelun joka kyllä on makuuni.

----------------------------------------------

Ja sitten päästän ääneen porvoolaisen kuvataiteilijan ja taideopettajan:


Ensimmäisen raunon tuska näyttää hämmennykseltä. Johonkin osakesalkkuun sijoitetut rahat ovat menneet kankkulan kaivoon. Mäcin selkämys, silmälasit, raunon siisti luukki ja taustalta näkyvät kansiot viittaavat enemmänkin bisnekseen.
Toisella raunolla on kova flunssa, mutta uloskaan ei vielä voi mennä. Atsiih!
Kolmas rauno on liian nuori ja pesäpallon peliviuhka kädessään hän ei ilmennä minulle sen enempää tuskaa kuin iloa. Osoittava sormi vasemmassa yläkulmassa on liikaa. Enemmänkin se kertoo kuvaajan auktoriteetista; hän on määrännyt poikansa malliksi ja poikaa ottaa pannuun mallina oleminen.
Neljäs rauno on selvästi masentunut kirjeestä, jonka hän on saanut. Ja neuvostoaikainen lehti, kannessa miehen kasvot kolahtaa lehtiluukusta alas vajaat 20 vuotta myöhässä? Sommitelmassa ja tunnelmassa on kuitenkin tavoitettu sitä jotakin.
Viides rauno on peloissaan, tuliko häätö kodista? Hän ei ole vielä uskaltanut avata kuorta. Kuori on sen verran siisti ja puhtoinen, kylmänsininen ja samoin puhdas pöydän etuala tukee ajatusta, että hän ei voi vielä tietää kirjeen todellista sisältöä.
Kuudes rauno on jo lukenut kirjeen ja sen vaikutus näkyy pullon varjona pöydällä. Hän on kuitenkin enemmän jännitynyt kuin epätoivoinen. Käsi näyttää suurelta hämähäkiltä, joka vaanii pulloa.Värimaailma valoisa ja lämmin.
Seuraava kuva tuo mieleen asetelmamaalauksen; sydänkupin ja rutistetun paperin heijastus pöydän pinnassa. Heijastuksen taustalla näkyvää seitsemättä raunoa on vaikea hahmottaa. Violettihan on kirkollinen väri, joka kertoo pääsiäisenajan tuskanäytelmästä.....
Kahdeksas rauno on menossa iltapesulle. Lappu, joka löytyy eteismaton päältä ei välttämättä liity häneen ollenkaan.
Yhdeksäs rauno on saanut epämieluisan viestin, mutta jotenkin kuvan taustalla oleva nainen tuo mielen salarakkaan viestin kuin vaimon tai tyttöystävän.
Kymmenes rauno on päättänyt erota vaimostaan ja on kirjoittanut kirjeen valmiiksi. Hän on riisumassa sormusta sormestaan kuin suorittaisi samalla jotain pyhää riittiä. Kuva selkeä ja iskevä.






[14:11 2.3.2008] J.P.
Jaajoo vielä ennen veteenmenoa.
Mikä ihmeen opettajakompleksi osalle jengistä on tullut???
Mikä minä mitään olen aukeassa kouluttamaan tai toimimaan opettajana.
Pah..Siihen minulle ei ole pienintäkään pyrkyä.
Päinvastoin.
----
Sparraan itseäni kirjoittaessani ja pidän myös hauskaa.
Kirjoitan kuitenkin vain ja ainoastaan seuraavasta syystä.
--
Yritän saada aikaan laajaa keskustelua valokuvauksen tilasta Suomessa. Ja sen teen siksi että tulevaisuudessa edes joku koulutettu nuori saisi alan töitä, etteivät amatöörit ja toimittajat kuvaisi ilmaiseksi ammattilaisten töitä ja samalla tuhoaisi journalismin uskottavuutta lopullisesti.Amen.
--
Kyllä minä opetankin valokuvausta mutta en täällä ja siellä missä opetan,-- minulle maksetaan ja silloin kannan vastuun siitä, että jengi kanssa oppii.
Täällä ja muissa sivustoissa minulla ei ole mitään vastuuta muiden oppimisesta eikä taatusti mitään velvollisuuksiakaan.
-----
Sopii lukea seuraava tarkkaan:
Minä edustan aika keskinkertaista näkemystä valokuvauksesta ja olen aika keskinkertainen ammattilainenkin.Tiedostan sen kirkkaasti.
Oman koulutukseni ja työnteon seurauksena osaan kuitenkin aika paljon ja kaiken sen jaan pois ennenkuin heitän veivini. Annetun tason sensijaan arvioivat muut.
Menikö jakeluun.




[15:06 2.3.2008] M.M.
No, ei kestänyt siinäkään kauaa, että Puusalla nousi ns. "kusi päähän" ja alkoi paasaaminen siitä, että mitä hän kuvittelee tekevänsä.

Puusa kirjoitti avauksessaan "[..] tehdään harjoituksia yhdessä siten [..]", mutta nyt myöhemmin jatkoi "Mikä ihmeen opettajakompleksi osalle jengistä on tullut???
Mikä minä mitään olen aukeassa kouluttamaan tai toimimaan opettajana.", samalla kun otti ja piti vetovastuun projektin suunnittelemisesta ja kulusta. Puusa siis oli opettajan roolissa. Se, että opettajan rooli vieläkin käsitetään ylimmäksi auktoriteetiksi (ja sitä kautta sitä roolia väärin motivaation tavoitellaan ja liitetään ko. sanaan vääriä mielleyhtymiä) eikä esim. ryhmänvetäjäksi tai puheenjohtajaksi, on pelkästään surullista ja este uusille ja tehokkaammille opetusmenetelmille. Niissä olennaista on mm. se, että opettaja ei ole kaikkitietävä vaan oppilas muiden joukossa - joskin ehkä kokenein aiheeseen liittyen. Tällä tavoin voidaan parhaiten oppia sekä /uutta/ että vanhaa.

Mutta takaisin itse tehtävään. Tutustuin siihen itse ensin Puusan plökissä (ei alentava ilmaus, vaan mielestäni tätä ensimmäistä kotimaista kirjoitettaessa paremmin suuhun sopiva). Katselin kuvasarjaa tyyliin "mitä xittuu????". Mielessäni kävi mm. kohtalaisen yhdentekevä kysymys "kuka vittu nää on kuvannut?", vaikka pääasiassa mietin sitä, että mitä tässä on kuvattu. Tänne tumpsahdin myöhemmin ja sain jonkinasteisen ahaa-elämyksen. Näin ollen oli vielä myöhemmin suorastaan riemastuttavaa lukea "kuvataiteilijan ja opettajan" arviot kuvista. Ne olivat huomattavan samansuuntaisia kuin omani ja saivat aikaan paljon ajatuksia valokuvaamisesta ja näkemisestä.

Mainittakoon lopuksi, että oma suosikkini oli hammasharjakuva. Siinä ei ollut dramatisoitu tilannetta liikaa, se oli näin ollen neutraalein ja siten parhaiten journalismiin sopiva teos. Muut kuvat olivat parempia asenteellisiin (propagandistisiin) juttuihin tai juttuihin, missä todella yritetään ilmentää syvästi koettua surua ja epätoivoa. Toisaalta taas hammasharjakuva jätti katsojalle useita tulkintoja. Joku voisi vainoharhoissaan nähdä hammasharjan aseena ja miehen valmistautumassa tappamaan jonkun. Toinen taas (minä) voisi nähdä siinä elämän jatkumisen tyyliin "Ok, negaa tulossa postista, mutta tulkoon. Minä pesen nyt hampaita ja menen sitten hoitamaan asioita."

"Menikö jakeluun."

Noh, äläs nyt astu siihen kaikkitietävän auktoritäärisen opettajan rooliin. Varsinkaan jos et halua olla sellainen täällä. Menikö jakeluun?


[17:00 2.3.2008] J.P.
Moilanen...kun sä ilmestyt netissä kirjoittamaan minusta, niin mä alan katsella hätäuloskäyntiä.
Jotenkin sitä toivois että mä saisin kirjoittaa valokuvauksesta yleensä ilman,-- että laahus kirjoittaisi minusta.
Kirjoittakaa kuvista ja sanoista, ei ihmisistä niiden takana.
Onks liikaa pyydetty?


[17:07 2.3.2008] Tom Pesch
Nimimerkki mikälie: älä ole katkera pikkusielu.

Arvostan itse suuresti omaehtoista vapaaehtoistyötä jota Puusa tekee. Olen huomannut että todelliseen ammattitaitoon liittyy hyvin usein halu välittää oma kokemus ja tiedot ja taidot pyyteettömästi muille. Olen oppinut Puusan kirjoituksista aika paljon sellaista asiaa, jota pitäisi muuten ehkä lähteä hakemaan alan ammattikoulutuksesta. Kiitos siitä.

Oma suosikkini on viimeinen kuva, johtuen siitä että se on informatiivisin. Siinä ei tarvitse välttämättä edes lukea tehtävänantoa kun tietää suurin piirtein mistä on kysymys. Saajan nimikin löytyy kuoresta. Tätä informatiivisuutta ei löydy esim. ensimmäisestä kuvasta, jonka voi tulkita vaikka niin, että kaveri on juuri lukenut meteli.netistä että Elvis veti eilen keikan Pieksämäellä eikä hän ollut paikalla.

Nyt kun Jore sen sanoi, tajusin että viimeisessä kuvassa nänni todellakin vie huomion ja vaatii tulkintaa, ja siten hidastaa kuvan tajuamista.

Se hammasharjakuva on mun. Ilmeisesti siitä ei välity se tulkinta, jonka olen halunnut siitä välittyvän. Törmään tähän ongelmaan todella usein omien kuvieni kohdalla. Moni ihmettelee, miksi Rauno on selin kirjeeseen, toisille kuva ei avaudu ollenkaan.
Se tulkinta jonka haluaisin kuvasta välittyvän on se, että Raunolla on jäänyt aamupesut kesken. Kun Rauno on nähnyt kirjeen, hän jää tuijottamaan ikkunasta ulos hammasharja kädessä. Edessä on viikon mittainen masennus ja kalsarikänni. No, aina ei voi voittaa ikinä.


[17:41 2.3.2008] mulq
Voi olla aika hankala arvata, että
a) Rauno tuijottaa ikkunaan, vaikka mitään ikkunaa ei näy, eikä siitä suunnasta näy selvästi tulevan valoa kuin ikkunasta
b) Viikon mittainen masennus ja kalsarikänni??? Miten se ilmenee kuvasta?
c) Miksi Rauno jää tuijottamaan jo siinä vaiheessa, kun hän näkee kirjeen lattialla? Ei näytä siltä, että hän sitä olisi lukenut, kun se makaa lattialla paikassa, jossa lukematon posti yleensä on.


[17:44 2.3.2008] M.M.
Noh, iso mies?, Älä nyt ota noin paljoa itseesi kritiikistä, että tarvitsee alkaa ruveta nimittelemään. Olen muuten kirjoittanut aika paljon nettiin sekä muualle. Voin suoraan lonkalta todeta, että sinuun liittyvä osuus siitä ei ole edes lähellä promillea ja ilman meitä yhdistävää tekijää (valokuvaus), se olisi noin nolla. Joten älä luule, että ilmestyn kirjoittamaan sinusta saatikka että seuraisin sinua (laahus).

Jos sinulle tulee kirjoituksiani nähdessäni tarve nähdä hätäuloskäynti, niin se kertoo ehkä omista tiedostamattomistasi peloista sitä kohtaan, että nyt paikalla on joku, joka sinun mollaamisesi sijaan keskittyy asioiden ytimeen ja tästä syystä pystyy heittelemään kasaamiasi olkinukkeja tunkiolle nopeammin kuin "pro" räpsii kuvia Canon 1Ds Mark II:lla muille filmikameroita suositellessaan.

Mutta summa summarum, tähän viestiketjuun kirjoittaminen oli henkilökohtaisesti kannattavaa. Nyt voin luopua unelmista (mulla on paha tapa toteuttaa unelmia) laittaa elämä risaseksi ja osallistua valokuvauskurssillesi kuin ottaisin roskan silmästä ja näkisin maailman sen jälkeen paljon selkeämmin. Pidin sinua henkilönä, joka ei alkaisi kirjoittamaan perättömiä vihjailuja muista. Nyt kuitenkin leimasit minut "laahukseksi". Kunnioitukseni sinua kohtaan on siitä syystä nyt tasan nolla, enkä ikinä vapaaehtoisesti osallistu mihinkään koulutukseesi enkä mene minnekään, missä tiedän sinun olevan.


[17:48 2.3.2008] V.k.
Aukeaan on tulossa lisätoiminto, mikä on vielä kesken ja testausvaiheessa.
J.P julkaisee tämän näyttelyn omissa nimissään.
Näin poikkeuksellisesti kunnes uusi toiminto on testattu ja hyväksi havaittu.

Jo kommentoineet; copy-pastea peliin kuvien alle, niin on helpompi ja mukavampi näyttely katsoa.


[17:57 2.3.2008] S.S.
Mitäs sinä Mikko olet lähiaikoina tehnyt piristääksesi/valistaaksesi suomalaista (harrastelija?)valokuvausta millään lailla?

"No, ei kestänyt siinäkään kauaa, että Puusalla nousi ns. "kusi päähän" ja alkoi paasaaminen siitä, että mitä hän kuvittelee tekevänsä."

Mahtava aloitus, hedelmällistä on! Voisit Mikko pysyä poissa jos sinulla ei oikeasti ole mitään asiaa!



[18:03 2.3.2008] Tom Pesch
"Voi olla aika hankala arvata, että
a) Rauno tuijottaa ikkunaan, vaikka mitään ikkunaa ei näy, eikä siitä suunnasta näy selvästi tulevan valoa kuin ikkunasta
b) Viikon mittainen masennus ja kalsarikänni??? Miten se ilmenee kuvasta?
c) Miksi Rauno jää tuijottamaan jo siinä vaiheessa, kun hän näkee kirjeen lattialla? Ei näytä siltä, että hän sitä olisi lukenut, kun se makaa lattialla paikassa, jossa lukematon posti yleensä on."
a) Sieltähän nimenomaan tulee valoa ikkunasta, joka on 1,5 metrin päässä, eikä muita valoja ole!
b) Ei näköjään mitenkään.
c) Se tehtävänantohan oli:
"Rauno tiesi heti kirjeen nähdessään, ettei elämä enää olisi koskaan sama.
Hän tunsi ahdistuksen syöksyvän sisimpäänsä nähdessään kuoressa lähettäjän nimen.
Oliko Ulla todella jättämässä hänet näiden yhteisten vuosien jälkeen?"


[18:05 2.3.2008] V.k.
J.P julkaisi näyttelyn!
Kuviin liittyvät kommentit näyttelyyn!

Edellinen sivu   Seuraava sivu  

Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty