Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/valokuvaus
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 

Viimeisimmät keskustelut

Mita vaihtoehtoja jos haluan f1.4?

[15:48 12.6.2008] E.H.
http://www.warehouseexpress.com/product/default.aspx?sku=1002621

Loytyisiko talle vaihtoehtoja (kenties edullisempia)?


[16:38 12.6.2008] ep
Onpa epämääräinen kysymys, jos haluat 50millisen niin silloin on kyllä vaihtoehtoja. Macroa et löydä 1.4 valovoimalla.


[23:15 12.6.2008] J.M.
Juu, macroa ei löydy tuosta kaliiberista.

Äkkipäätä tulee mieleen Sigman 30mm f/1.4, jos halpaa halutaan. Hinta alle 400€, ainaki. Se vastaa jotakuinki 50-millistä digijärkkäreissä, jotka kärsii postimerkin kokoisesta kennosta. ;~) Oon nähny melko monta kyseisellä linssillä otettua kuvaa, ja ainaki kaikki muut aspektit ku tarkkuus toimivat ku junan vessa. Tarkkuudesta en uskalla sanoa mitään, koska en oo nähny kyseisiä kuvia natiiviresoluutiolla (eli tiiraillu 100% photarissa).

Tässä pikku arvostelunpätkä:
http://www.whichlens.com/index.php?blog=5&title=sigma_30mm_ex_dc_f1_4_vs_canon_ef_35mm_f&more=1&c=1&tb=1&pb=1

Toivottavasti auttoi!


[10:42 13.6.2008] ap
Sigma julkaisi äskettäin myös 50mm f1.4. Lisäksi vanhoja manuaalitarkenteisia Zeisseja, Pentaxeja ja Nikkoreita saa sovitteella kiinni Canonin runkoon, jos ei automaattitarkennusta kaipaa. Jos oikein hifistellä haluaa niin Nikkorilla on jopa f1.2 50mm manuaali :)


[18:23 13.6.2008] J.M.
On minullaki. :D

Leuhkimiset sikseen.. Sellasen (manuaalitarkenteinen 50 f/1.2) saa kevyesti alle viidensadan euron, kunhan uskaltautuu eBayn syövereihin, eikä kaihda tilata käytettyä Japanista.

Katsokaa samalla, josko löytäisitte hyviä tarjouksia 58 f/1.2:sta... ;~)


[18:38 13.6.2008] up
Zeissin 55mm f1.2 se olla pitää.


[18:56 13.6.2008] J.M.
Nonni, taas piti mennä liiallisuuksiin. Jos nopeat linssit kiehtoo, tsekatkaa tämä:
http://www.muellerworld.com/exhibits/fast_lens/

Tässä yks upea kuva 60mm f/7.5 -linssillä kuvattuna. Ehkä ainoa koskaan näkemäni kuva, jossa on noin naurettavan isosta aukosta otettu tehoa irti... Siis ainoa kuva, joka tyydyttää insinöörimielen lisäksi myös sitä pehmeämpää aivolohkoa. :)
http://www.muellerworld.com/dsc5071/fence-41.html

Oliko se just Zeiss, joka teki sen 50mm f/0.7 -linssin Kubrickin Barry Lyndoniin? :~)


[21:25 13.6.2008] M.A.
Jumaleissön mitä mokkuloita, kiitti Janne! :) Vai oli Barry Lyndonissa semmonen, täytyykin kattoa se uudestaan.

Niin, mulla on toi Sigman 30-millinen purkki ja ei se kyllä kaksinen ole natiiviresoluutiolla - tarkennuskin osuu aina silloin tällöin kohilleen. Sigmat on vähän semmoisia.


[01:28 14.6.2008] J.M.
Muistaakseni Kubrick halusi käyttää valaistukseen joissain kohtauksissa vain kynttilänvaloa, mikä tietysti aiheutti silloisilla, epäherkillä filmeillä valonpuutteen. Filmiä piti tuonki f/0.7 -linssin kanssa vielä "työntää", vai mikä se onkaan oikea termi. Minä ku en filmijutuista tiiä paljoakaan. :)

Kubrickista, Zeissistä ja isoista linsseistä kiinnostuneille annan pari mielenkiintoista linkkiä.
http://www.stanleykubrick.de/eng.php?img=img-l-6&kubrick=newsletter07-eng

Kubrick siis hankki NASAlta Zeissin suunnitteleman supervalovoimaisen linssin Barry Lyndonin kynttilänvalokohtauksia varten. Ei kompromisseja sitte, heh. :)

Ja vähän pidempi, seikkaperäisempi juttu:
http://www.visual-memory.co.uk/sk/ac/len/page1.htm

Mielenkiintoinen lainaus jälkimmäisestä tarinasta:
"Kubrick likes to own all of his own equipment even to the extent of building his own very modest location vehicle. This may be partly an ego trip, but I think it is mainly due to the fact that he is meticulous about the care and maintenance of his equipment and is, therefore, very uncomfortable with equipment that someone else has used. In any event, for whatever reason, Kubrick insisted that I build him a 20-to-1 zoom lens for "BARRY LYNDON". What followed was a series of phone calls, telexes, and letters between Kubrick and myself and between me and the Angenieux Corporation, who were, in fact, the suppliers of the basic zoom components for all of these 20-to-1 zoom lenses. Through it all, Kubrick displayed the kind of technical knowledge and skill, rare in modern filmmakers, that enabled him to define the problem precisely and specify what had to be done to achieve the lens he wanted."

-Ed DiGiulio, joku Kubrickin kuvausteknikko, tms.


[12:23 14.6.2008] m
Ei valovoima ole ainoa asia, joka syväterävyyden ratkaisee. Ei sitten muutakun 8" x 10" laakafilmikameraa ostamaan.

Push = prässäys/prässätä Suomeks yleensä. Tarkoittaa sitä, että filmi alivalotetaan ja sitten ylikehitetään, jotta saataisiin valottuneimmat kohdat vielä valkoisiksi. Varjokohdista menetetään dynamiikkaa mutta saadaan kuvattua ainakin jotain.


Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty