Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/kuvataide
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 
Aikojen parhaat

Tunturivuokkoja

Tämä maalaus olisi ideoita vaille. Maalasin jokin aika sitten kokeilumielessä vesiväreillä kangasvuokkoja ja lisäsin maalauksen tänne sivustolle. Palautteen kautta sain innostuksen kokeilla kukkia osana isompaa kokonaisuutta.

Kokeilin tunturivuokkoja, aikaisemmin maalaamani tunturimaisema hahmotelman päälle, taulun vasempaan alakulmaan.

Vaihtoehtoina jatkamiselle olisi joko:
-maalata koko taulu saman maiseman kanssa uusiksi, keväisellä väritykselllä
-maalata kukista alkaen viistoon ylös oikealle tunturin rinnettä ja kasvillisuutta ja poistaa käkkärämänty
-Joku voisi antaa ideoita... valmista mallia ei ole olemassa.

Toinen mikä tuli mieleen kysyä kokeneemmilta. Taulu on maalattu öljyväreillä eikä siihen ole maalauksen jälkeen sivelty vernissaa, tarkoituksena petrata sitä joskus. Pysyykö öljyvärin päällä akryyliväri, maalasin kukat akryyliväreillä...

-Aki Mononen

Annetut kommentit

...akrylliahan ei sinäänsä suositella öljyvärin päälle, kun se on vesiliukoinen, öljyväri akryllin päällä kyllä menee, välifernissaa käytän joskus öljyväreillä maalatessa, samoiten kuin fernissaa voi käyttää jo maalatessa öljyn siasta esim. värin kuivumisen jouduttamiseksi tietoa tai kokemusta ei ole kuinka akrylli toimii fernissan päällä, öljy toimii fernissan päällä, kun en maalaa akryllilla, ainoastaan öljyllä, itse teos ihan mukava...mutta mutta, värithän kehittyvät koko ajan, öljyvärejä on saatavana vesiliukoisena, en tiedä olisiko akrylleja saatavana joihin olisi lisätty jokin kemiallinen seos öljyvärin kanssa yhteensopivammaksi, väriliikkeessä kyllä tietävät...
Joo kyllä se niin ilmeisesti on että akryylillä voi tehdä pohjat ja maalata öljyväreillä päälle, toisin päin ei suositella tehtäväksi. Tuo taustalla oleva maisema on jo 2-3 vuotta kuivunut, joten eiköhän se siihen kuitenkin tartu. Jatkossa toisin....
...noin 5 kuukautta ja pitäisi olla kuiva ja fernissaa vaille ,vaikka tuntuukin kuivalta parin kuukauden jälkeen, fernissassa on senverran voimakkaat "myrkyt", että vaarassa on värin lievä irtoaminen, välifernissaa olen kuitenkin käyttänyt jo parin viikon jälkeen tietyn värisävyn löytämiseksi, samoitenkun olen sävyttänyt jo kahden viikon - kuukauden kuivumisen jälkeen...
Ok, tuo sävyttäminen oli ihan uusi juttu, eli lisäätkö välivernissaan sävyä ja sitten sivelet yli ??? Itselläni jäi öljyvärimaalauksen osalta opiskelu öljyvärimalaus 1 kurssiin 2006-2007 ja siellä ei juurikaan perehdytty kuin värien sekoittamiseen yms ja maalaamisen alkeisiin muutaman taulun maalaamisen kautta. Sen aikainen opettaja M.Willberg painotti moneen kertaan päällekkäin maalaamista paksuin värein ja se kyllä vaatiikin pitkän kuivumisen.
Syksyllä olisi tarkoitus lähteä jatkamaan. Kyllähän sitä tekemälläkin aina jotain oppii, tärkeintä tietty olisi että oppisi oikein ja siihen se muiden kokemus ja näkenys onkin ainoa apu.
...levitän fernissan kohteen päälle jonka sävytän ja annan fernissan kuivua, sitten sävytän öljypitoisella värillä "transpentoivalla", toisinsanoen se pohjaväri kuultaa sieltä sävytyksen alta koska väri on öljypitoinen, ei peittävä, se välifernissan käyttö pitää vain kokeilla aina sitä ei tarvitse, vaan voi sävyttää ilman fernissaa, tietyn sävyn tai varjopaikan löytämiseksi joutuu joskus sävyttämään kolmeenkin kertaan, öljyn määrä sävytyksessä pitää vain harjoitella, joskus sitä tarvitsee enemmän ja toisinpaikoin vähemmän...ja kun maalaat, niin muista että valokuva ja maalaus on kaksi eri asiaa, kun valokuvauksessa vältetään varjoja ja varjostuksia, niin maalauksessa ne pitäisi olla syvyyden saavuttamiseksi, jos maalaat värit ja anatomian juuri niinkuin valokuvassa on, siitä tahtoo jäädä syvyys puuttumaan, tuossa puun rungossa on hyvä esimerkki kun siinä on maalattu tummemmalla varjopuoli, se näyttää pyöreältä eikä vain plätkäistyltä yksisävyiseltä väriltä...
Okei, kiitos ja kumarrus. Täytyy kokeilla tuota sävytystä johonkin vesiaiheiseen aluksi. Tuon taulun kaikki on maalattu ilman mallia, eli selaamalla aiheeseen liittyviä kuvia kyseiseltä ajalta ja siten muokkaamalla taustan taivas, tunturit ja etuosa tavoitellen luonnollista etenemää. Lähikuvaa tunturin maastosta ei tuolloin ollut, joten en saanut siitä tehtyä "ruskamaisemaa" valmiiksi ja taulu jäi pinoon lepäämään. Vaikea kuvitella mitä sellaisen maaston pinnalla olisi, ilman mallia.
Tuolta ajalta jäi mieleen ja tavoitteksi nuo kuivat kelo-oksat, joita jo silloin koitin hahmotella tauluun kuten näkyy, alkeellista ja tökeröä mutta silloin tuntui onnistuneelta. Nyt tuon vesivärikokeilun kautta hoksasin kuivien oksien ja lehtien maalaamisen idean ja sitä kautta aion myös kokeilla kelorungon maalaamista.
Etualaosaan maalatut kukat ja risut on ainoastaan kukkien muodon osalta katsottu netistä löytyneistä kuvista, risut ja muu kuvitteellista valon ja varjojen todellista "toimivuutta" hakien. Alkuun tuntui käsittämättömältä tokkiä sinistä tai vihreää varjoihin ja keltaokraa valopaikkoihin minkä tahansa värin sekaan ja päälle. Nyt se on joissain kohdissa jo palkinnut, että on tullut rohkeasti kokeiltua.
...niinhän se useinkin menee, että kun sitä väriä vaalennetaan valkoisella, tai tummennetaan mustalla, niin tulos on sitten mitä se on verrattuna jos siihen on lisätty esim. okraa tai umbraa, tuo on hienosti huomattu, ettei noita vuokkoja ole maalattu liian pieneksi, ei muuta kuin mukavia maalaushetkiä...
Kiitos, samoin sinne.
Ilman kuulauden ja tilan tuntu on parasta. Tekee mieli vetää keuhkot ilmaa täyteen..!
Kiitos Tiina. Noilla tuntureilla maisema on niin erilainen. Joka suuntaan näkee kauas ja korkeuseroja on paljon. Tunturien ja vaarojen juurelta on hieno katsoa tuntureita ja lampia yms. mutta silloin on kuin "kupissa", jossa nähtävä loppuu tunturien ja vaarojen yläosaan. Kun kiipeää ylemmäs ja ylemmäs niin aina vaan on enemmän nähtävää.
Kaunis. Tuollaisessa maisemassa olis kiva vaeltaa.
En tiedä uskaltaisinko mennä jatkamaan tätä työtä, ehdotan uutta työtä...
Kiitos Merja ja Hans. Tämä jää tallaiseksi, ainoastaan muokkaan hieman tuon lähikasvillisuuden tarkkuutta ja muutan kivien kokoa etenemää paremmin kertovaksi.
Sitten hieman sävytystä maalausnesteellä.
Upea työ, älä ihmeessä tee sille enää mitään. Täydet pointsit!
Kommentointi sallittu ainoastaan rekisteröityneille käyttäjille.

Annetut pisteet

12345
ka. 4.3 (10 ääntä)

Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty