Parahin Aukea.net sivuston käyttäjä. Apuasi kaivataan. Ole hyvä ja käy lukemassa viesti Aukean tulevaisuuden näkymiin liittyen
Etusivu - Info - Palaute - Haku - Arkisto - Keskustelu - Yhteisöt - Teemat Valokuvaus | Muu kuvataide | Kirjallisuus
aukea.net/kuvataide
Rekisteröidy - Salasana unohtui? - Kirjaudu sisään 
Aikajärjestys

Elämän lähde

Öljy kankaalle 75cm x 130cm.
-Juhani Rytkönen

Annetut kommentit

Luonnollisen näköinen. Koko ajan paranee Juhani!
Tulee vaikutelma kuin tässä olisi paljon päälleliimattuja tunnelmaan kuulumattomia elementtejä ikäänkuin hajuvesi lihapullissa. Teos kaipaisi edes vähän pienehköä "avaamista" kuvan tekijän taholta. Se elävöittäisi tuota "töksäytettyä" tunnelmaa.
Kiitos Oivalle, että jaksat edelleen kannustaa, tuli kyselyä jos haluaisin osallistua Florencen bienavilleen, mutta sillä nyt ei kannata ylpeillä, kun se pitää itse kustantaa, sitten voisi vaikka "hieman hienostella", jos sen sponsorit maksaisivat..

Suuret kiitokset nimettömälle, juuri vastaavanlaiset palautteet ovat auttaneet minua kestämään ja käsittelemään kritiikkiä, sekä vahvistaneet eteenpäin.
Teos on upea omalla tavallaan, mutta minäkin näkisin siinä kaksi eri teos. Jos teoksesta poistaisi naisen, lepakot ja ylhäällä olevan oksan, teos olisi aivan tasapainoinen tunnelmaltaan. Ikään kuin nainen, lepakot ja oksa eivät kuuluisi samaan teokseen, vaan olisivat oma erillinen teoksensa.

Nää on hyvin erikoisia nää sun teokset ja omaa tekniikkaa ja tyyliä kannattaa kehittää eteenpäin. Eikä kannata dumata ihan kaikkea arvostelua, pitää vain osata lukea niitä oikein. Mutta myös arvostelijoiden tulisi antaa kehittäviä, rakentavia ja eteenpäin mahdollisesti vieviä kommentteja, eikä töksäytellä kateuttaan mitä tahansa.

Eikä näit munkaan juttuja tarvitse niin tosissaan ottaa, oon vaan tällainen harrastelija.
Mielestäni jos poistaisi edellämainitut, taulu olisi pelkkä maisemataulu miljoonien maisemataulujen joukossa eikä fantasiaan perustuva kertomus, muutenkaan en tykkää maalata pelkkiä maisematauluja. Vice versa, jos poistaisin taustan ja maalaisin siihen jotain "epämääräistä", menisi mielestäni nykytaiteen puolelle jota en myöskään halua maalata. Mutta kiitos kuitenkin, jokaisella katsojalla on oma mieltymyksensä ja näkemyksensä tauluihin, jota arvostan.
Kirjoitanpa minäkin nimettömänä. Siis kestämistä......ihmettelen vain että otat nimettömän ihan osuneen mielipiteen epämiellyttävänä! Itsekin olen hänen kanssaan samaa mieltä. Et sinä Juhani osaa vielä "Kertoa" ja "Tarinoida" taiteellasi niin hyvin että se välttämätt katsojalle aina aukeaisi. Jotkut taiteilijat eivät koskaan siihen opikkaan. Siksi on ihan paikallaan tuo toivomus sinulle hieman "avata" tuota kuvan tarinaa vaikkapa teoksen alustuksena. Sellainen yleensä 'räjäyttää' teoksen kerronnan ja avaa mielenkiinnon siihen ihan toisella tavalla. Älä aliarvioi tai yliarvioi teoksesi katselijaa!
Minusta tällainen kollaasinomainen teos jo sinällään vaatii edes jonkinlaisen alustuksen teoksen kerronnan avaamiseksi. Mielestäni nämä muuten on taitavasti tehty.

Lisäksi on perin kummaa että aina näiden kommenttien yhteydessä pahat 'kielet' alkavat puhumaan kateudesta!! Muistuttaa erästä joka on jo vuosia ollut täällä ja joka on itseänsä kuvataiteilijaksi täällä tituleerannut. Hän ei kestänyt minkäänlaista ehdollistamista omassa naivissa taiteessaan jota hän itse piti Realistisena. Hän mielellään kutsui näitä mielipiteitä kateellisten panetteluiksi. Eihän siinä mitään jos se hänen taiteensa olisikin oikeasti ollut niin hienoa kuin hän itse uskoi, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan ne olivat täynnänsä naivia virheitä niin että ihan pahaa teki niitä katsella.
Jos taiteilija itse katsoo olevansa valmis esittelemään töitänsä tällaisella palstalla jossa mielipiteet ovat mahdollisia ja jopa luvallisia, pitää hän ne myös kestää ilman sarvia ja hampaita. Se kertoo mm siitä että taiteilija oikeasti on vakavasti otettava taiteilija eikä mikään oman 'pienen maailmansa' harrastelijakunkku.
Kiitoksia mielenkiintoisesta tekstistä. Mutta eipä hätää, ei näitä mun alkukantaisia kertomuksia joita en viellä osaa, ymmärrä psykiatritkaan, ja he ovat sentään koulutettuja henkilöitä. Mutta harjoitellaan eteenpäin, ei tämä ole vasta kuin alkuharjoittelua.Hitaasti, mutta varmasti, askel kerrallaan,niin siitä tulee hyvä, sen neuvon antoi minulle taidebrofessori.

Vähän ihmetyttää, kun aikoinani "avasin" kuvan tarinaa teoksen alustuksena, niin haukut sain, kun en jättänyt katsojalle mahdollisuutta katsojan tulkintaan, jotenka..........???...;).

P.S. Ei minulla ole mitään aihetta ottaa rehellisesti kirjoitettua nimettömien palautteita epämiellyttävänä. Se aika on ohi, kun ne "yöuniin" vaikutti.
Juu taitavasti tehdyt yksityiskohdat......mutta miksi!? Jos taiteilija tässä fokusoi tarinaan jota kukaan ei tässä näe eikä ymmärrä, on se mitäänsanomattomana tyhjänpäiväinen sekoilu. Tällä kertaa kuitenkin tuon naisen anatomia on suht'oikea ja ansaitsee taputuksia, joten kehitystä tapahtuu. Mutta siltikään tuo uhkea nainen tässä työssä ei pelasta koko teosta. Esim. tuo lähteen vesi voisi olla enemmän kimaltelevaa koska teos on saanut jopa nimensä siitä. Olisi paljon muutakin sanomista tästä mutta jätänpä väliin tällä kertaa.
Ei teoksen nimi yksistään siitä ole nimensä saanut, lähtökohta nimelle on kokonaan toinen, mutta kiitos kuitenkin. Ei tässä ole fokusoitu tarinaan, vaan harjoiteltu eri elementtejä, ja samalla eka kertaa harjoiteltu tasomaalausta, jonka valitettavasti tein väärässä järjestyksessä, no tämä on vain omaa sekoiluani silloin kun harjoittelen. Askel kerrallaan....

p.s. Eihän tämä sinäänsä ole mikään kertomus, vaan kuinka se suomeksi ilmaissaan, kun on kirjoitettu kieli päässy ruostumaan johtuen että ausnut yli 40 vuotta pois Suomesta eikä tule paljoa kirjoitettua.. Oisko fantasiakohtaus oikeampi käsite, tai vaikka mielikuvitussekoilu.
En tiedä kenen mielestä paska tai mitäänsanomaton tyhjänpäinen sekoiluharjoitus, mutta pääasia että ostaja on tyytyväinen ja hinta sovittiin 1 300 euroa tinginnän jälkeen, vähän kaljarahaa.
Toi oli tarpeeton lisäys Juhani. Ammattiylpeä taiteilija pitää yleensä myyntihinnat visusti omana tietonaan vaikkakin joutuisit noita myymään tuollaisilla alehinnoilla. Nolaat ja ennenkaikkea nollaat itsesi taiteilijana. Uskottavuutesi kärsii.
Kapakkahinnat on erit mitä ammattipiireissä, sitäpaitsi ei sillä ole mitään merkitystä kuinka monta numeroa peräkkäin hinnassa on, pilkunpaikka ratkaisee, ja sitä pilkunpaikkaa en tässä esittele.

P.S. Myyntigalleriasivuilla on aina hinnat esillä, ja niistä ei yleensä tingitä, kaupan jälkeen työ on edelleen esillä, siihen tulee vain maininta myyty,jotenka tuon perusteella juurikaan kukaan ei ole ammattiylpeä. Sitäpaitsi en minä ole ammattilainen, vaan harrastaja.

PPS. Laitoin tahallani ne luvut siihen, josko joku luulisi että kyseessä olisi 1300 euroa ilman pilkkua, saadakseni tietää mihin hintahaarukkaan kenties töitäni arvostetaan, no se ainakin selvisi että kyseisen nimettömän mielestä hinta ilman pilkkua on polkuhinta kyseiselle työlle, suuret kiitokset arvostuksesta rahallisesti.
Kuinka henkilö niinkuin minä,joka maalaa sydämestä eikä rahasta, vaikka taiteilijantitteli onkin myönnetty virallisesti voi olla ammattilainen.

Epäilemättä nimetön ammatti-ihmisenä tietää, että se on epäkohteliasta sekä vailla ammattiylpeyttä pitää näyttely, missä töitä ei ole hinnoiteltu. Jos sieltä joku työn ostaa, ei sitä viedä saman tien pois, vaan siihen työn viereen tulee se maaginen punainen piste. Eikä itseänsä arvostava taiteilija ala tinkimään hinnasta, jotenka kaikki tietävät mitä taiteilija on kyseisessä näyttelyssä tienannut.
Surkealta näyttää, ei siis teos, vaan teoksesta annetut kommentit. Moniko niistä edes pureutuu teoksen arvosteluun? Eipä tarvii ihmetellä, miksi palsta on alkanut hiipua.
Viellä kun ottaa huomioon tuolla alkupäässä nimetön palaute, jossa palautteen antaja haukkui ja arvosteli toisen taiteilijan työtä ja vieläpä henkilönä, minun julkaisun yhteydessä, joka olisi tehtävä kyseisen taiteilijan julkaisun yhyeydessä. Ei kuitenkaan syyllistynyt kaikkein pahimpaan ja nimeä maininnut, mutta näin pienessä yhteisössä jokainen joka on pitempään täällä viihtynyt voi laskea yksi ynnä yhteen. Täysin aloittelijan toimintaa, vaikkakaan minulla ei ole kokemusta Suomen taide-elämästä, ja kuinkapitkälle kyseinen toiminta hyväksytään Suomessa, mutta kansainvälisistä taidepiireistä on senverran kokemusta näyttelyjeni yhteydessä, samoiten kun olen asunut niin Ruotsissa, Norjassa kuin Espanjassa ja käynyt vuoropuhelua ammattitaiteilijoiden kanssa eri maista, niin vastaavanlainen nimetön epäammattimainen toiminta tuomitaan täysin heti alkuunsa ammattipiireissä.
Juhani, sinä toimit oman teoksesi yhteydessä annettujen kommenttien moderoijana ja onhan tuo nyt aika noloa, että oman teoksesi kommenttien yhteydessä, otetaan esille muiden taiteilijoiden teoksia halventavassa mielessä ja mitä ilmeisemmin vielä kateuttaan. Viestissä on asiasta selvä merkkikin. Sinuna poistaisin tuollaiset kommentit ja näyttäisin, ettei minun sivuillani tehdä tuollaista. Se olisi ammattilaisuuden yksi merkki.

Jos minä olisin palstan ylläpitäjä, puuttuisi kovalla kädellä kyseisenlaiseen toimintaan.
Tietenkin kuvan julkaisia on kapellimestari oman työnsä yhteydessä, mutta jos alan poistamaan häiritseviä nimettömiä palautteita, saan heti haukut, etten kestä kritiikkiä ja kun kyseisen palautteen yhteydessä sain omatkin satinkutini. Mutta suora lainaus Taiteilija X:än julkaisun yhteydessä. "Minä taas puolestani ottaisin tämän työn seinälleni tuhat kertaa mieluummin kuin esimerkiksi noita Rytkösen kummallisuuksia. Ja tämä on totuus!". Sensiaan että itse taiteilija, minä tai muu taiteilija oman julkaisunsa yhterydessä poistaisi palautteen, olisi ylläpitäjän, mikäli täällä viellä jaksaa joku ylläpitäjänä olla, antaa varoitus ja ottaa mahdllisuus nimettömyyteen pois määräajaksi, vaikkakin julkaisia antaa mahdollisuuden nimettömään palautteeseen.
Kylläpä taas karkas! Tässä on tullut Juhanille erinomaista ja suoraa palautetta ja niihin pitäisi olla tyytyväinen, vai odotatko pelkästään kehuja? Noista mielipiteistä voisit ihan oikeasti ottaa onkeesi. Niistä voi suodattaa vallan erinomaisia neuvoja!
Toisaalta, jos olet tosiaan täällä julkaisijana vain kehuja imuroimassa niin ymmärrän kyllä tuon katkeruutesi.
Katkeruuden ?????????????????????? ja vielä kerran ???????????????????, Ei ole aihetta olla katkera nimettömien rehellisistä palautteista. Rehellisesti sanottuna, jos olisin katkera Aukean palautteisiin olisin jättänyt Aukean jo aikoja sitten, senhän sanoo jo järkikin.

Mutta kiitoksia valtavanhienoista kannanotoista koskien julkaisuani.

Jatkan julkaisuja sitämukaan kun kerkeän ajallaan, ja toivon yhtä rehellisiä palautteita jatkossakin nimettömiltä, se antaa voimia ja kannustaa eteenpäin yrittämään tehdä parempaa jälkeä ja niistä on hyvä ottaa onkeen uusiin julkaisuihin Aukealla.

Mutta pyydän kohteliaasti, älkää haukkuko toisia taiteilijoita tai heidän töitään julkaisujeni yhteydessä tulevaisuudessa.
Sinä tunnistettu "kateudesta"jatkuvasti jauhava Örkki. Pysyisit poissa pilaamasta Juhanin profiilin keskustelujen tunnelmaa. Jos todella taas tahdot faitata, niin julkaise myös itse sitä kömpelöä realismiasi. Älä siirrä noita tappelujasi Jussin profiiliin!
Juhani on kuvataiteilija isolla K:lla ja tietää kyllä kuinka käyttäydytään silloin kun palautetta tulee toisin kuin sinä.
Plus kuuskymppinen eläkkeelläoleva kouluttamaton katujätkä, joka on ottanut maalaamisen harrastukseksensa jotta alkoholin käyttö arkipäivinä pysyy asiallisella tasolla, eikä rahasta, avaa nyt sen verran julkaisua, että mikä se on taiteilijan mielikuvituksessa se elämän lähde jota äitilepakko lapsilepakkojen kanssa etsii.

P.S. Olen kadulla aikoinani kodittomana joutunut käsittelemään sata kertaa pahempaa kritiikkiä, olematta siitä katkera, tämä on lasten leikkiä siihen verrattuna.
Nostan peukkua sinulle Juhani! Olet "reilu jätkä" ja menestynyt siitä huolimatta. Itsekin olen taistellut viinasta eroon jo 80- luvun lopulla. En ole tuollainen huippumaalari kuitenkaan mutta tykkään harrastaa sitä. Me ollaan molemmat kovan kautta opittu tuota malttia ja voimme olla todella ylpeitä siitä.
Itse kuitenkin rankkaan sinut yhdeksi Aukean kautta aikojen parhaimpien maalareiden joukkoon tuon erityisen tyylisi ansiosta. Ei se ole sattumaa olet kiertänyt taiteesi kanssa mm Louvret ja NewYorkit.....jne.
Pistä vain uutta julkaisua tulemaan tänne! Osaat ottaa tuon kritiikinkin oikean taiteilijan tavalla josta monenkin täällä sietäisi ottaa oppia.
Kiitos Oiva
Ei tässä olla kuitenkaan huippumaalari, joiden joukossa olen töitäni esitellyt maailmalla, paljon on tekniikassa ja muussakin harjoiteltavaa ja paranneltavaa, jotta vastaisi sitä lopullista tyyliäni, joka on tavoitteeni, mutta askel kerrallaan. Taideprofessori sanoi mulle, sinä päivänä kun taiteilija sanoo olevansa valmis taiteensa kansssa taiteilijan kehitys pysähtyy siihen. Ei kannata viellä "ylpeillä", jos joskus olen ylpeä itsestäni, niin silloin ajattelen asiaa, että hunningolla oleva jätkä vaihtaa viinapullon pensseleihin ja alkaa maalaamaan pystystä ilman apua ja yks kaunis päivä löytää itsensä Louvresta esittelemässä maailmalle taulujansa. Siitä voi olla ylpeä jos tarvis vaatii yksinäisellä hetkellä ja nostan hattua joka jätkälle joka saman homman tekee, tai yleensäkin kiskoo itsensä irti siitä paskasta, ja peukkua sulle, tiedät mistä puhun. Tiedät kuinka helppo siihen helvettiin on joutua, mutta mitä vaatii päästä sieltä pois. Hyvää kritiikkiä jota olen myös treenannut oli kun vesi ei ole märkää, jota itsekin ajattelin, se ei vaikuttanut märältä, mutta harjoittelen parempaan, välkeitä en ala laittamaan ylikorostetusti, joka tyyli on suosittu tehosteena mm. nykytaiteessa tehosteena, haluan ne hillitymmin omissani ja niitä heijastuksia vedessä joista olet huomauttanut monet kerrat kehittelen edelleen omaan näkemykseeni. Sitä kritiikkiä kun on maailmalla saannut, avioerot takana, kaks lasta, kolme lastenlasta, linnnasa istunu, marihuanat ja kaikki myrkyt kokeillut kritikin kera, ynnä muut tietyt asiat jotka kuuluvat juopotteluun,se on vain ollut pakko opetella käsittelemään kritiikki tietyistä syistä, ja opetella ottamaan siitä oppia. Olen luvannut porukalle joka on kiinnostunut töistänin mukaanluetttuna sinä, että teen julkaisuja niin kauan kuin Aukea toimii, ja kunnon jätkä ei lupaustansa petä, mutta nyt pitää alkaa keskittymään syksyn työhön pikkuhikljaa ja silloin mulla ei ole aikaa kirjoitella täällä, katsotaan tuossa joulunalla mitä julkaisen.
Sama jätkä mitä aina olen ollut ja tulen olemaan.

Olen huomannut, mikä valtava bisnes taiteenympärillä pyörii, ja taiteilija maksaa viulut, saadakseen C.D. :hen maininnan ja siihen sirkukseen en lähde, että maalaisin vastoin tahtoani rahan takia, vaan maalaa sydämestä kunnioituksena taidetta kohtaan, koska taide pelasti minut varmalta maksakirouksekta sun muilta tietyiltä asioista.
Riittää kunhan pitää silloin tällöin näyttelyjä. Taiteilijan tärkein asia on pystyä keskustelemaan taiteestaan avoimesti vaikkakin niissä keskusteluissa tulisi joskus esille että joku ei tykkää sinun tyylistäsi. Pitää vain muistaa että se on hänen oma mielipiteensä. Kaikkein suurin virhe olisi että rupeat vänkäämään vastaan ja jopa ihan vakavasti sanot hänen olevan kateellinen. Se johtaa yleensä kadotukseen ja sillä taiteilijalla ei ole enää tulevaisuutta. Nääs "pahat kello kauas kuuluu"- ja sellaisesta on lukuisia esimerkkejä.
Ainahan on katsojia, joille taiteilijan tyyli ei miellytä. Itse en tykkää Picasson töistä, olkoon niin kuuluisa kuin on, mutta ei se sitä tarkoita etteikö niissä ole hyviäkin töitä mukana. Mun töistä ei nyt kannata kateellinen olla, niissä on viellä paljon parannettavaa. Ja miksi yleensäkään olla kateellinen toisten töistä. Samalla viivalla me kuitenkin ollaan, lihaa, luuta ja verta, oltiin kuuluisia tai vähemmän kuuluisia. Jos kaikki tykkäisivät taiteilijan tuotannosta, sitähän olisi rahaa kuin rosvopäälliköllä, eikä vähävarainen taiteilija niinkuin minä. Jos tässä sitte kolmenvuoden päästä vaikka sinne Monacoon kansainvälinen taidetapahtuma, pitäis ens keväänä tai seuraavana talvena täällä Malagan seutuvilla paikallisia suomalaisia ajatellen jonkin kapakkanäyttelyn, kun ovat hieman kyselleet, täällä on noita ruokaravintoloita ja näyttelytilat ovat yleensä niissä ilmaisia, mutta kun niissä tahtoo olla seinäpinta-alaa niin vähän. Ja kohteliaisuussyistä pitäs pitää näyttely kesäaikana kun olen Ruotsin puolella Eskilstunankin porukoille vaikka Eskilstunan kirjastossa, tai vastaavassa, Kuitenkin Torshälla - Eskilstuna on mun toinen kotikaupunki. Eskilstunan Suomiseuran tiloissahan mulla olikin pari vuotta sitte näyttely, mutta eihän sinne Ruotsalaiset eksyneet, vaikka mulla onkin Ruotsalaisia tuttuja ja kavereita vino pino.
"Älä siirrä noita tappelujasi Jussin profiiliin!"

Kenelle tämä viesti kuuluu, kuka on siirtänyt tappelunsa toisen profiiliin?




Kommentointi sallittu ainoastaan rekisteröityneille käyttäjille.

Annetut pisteet

12345

Kaikki teokset © tekijänsä - luvaton käyttö kielletty